ILPP1/443-253/13-3/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-253/13-3/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 28 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu 5 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania odpłatnego udostępniania części A, B, C, D i E Budynku za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania odpłatnego udostępniania części A, B, C, D i E Budynku za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 czerwca 2013 r. o przypisanie zadanych pytań do stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina ponosi wydatki na budowę Budynku Szkoleniowo-Dydaktycznego (dalej: Budynek). Wydatki te obejmują zarówno nabycie towarów i usług, w tym w szczególności koszty sporządzenia dokumentacji projektowej, nadzoru, usług budowlanych, materiałów, wyposażenia pomieszczeń, etc. (dalej: wydatki inwestycyjne). Przedmiotem niniejszego wniosku są wydatki ponoszone przez Gminę na tą inwestycję od roku 2009.

Gmina w przyszłości, tj. po oddaniu Budynku do użytkowania, będzie również ponosić bieżące wydatki związane z jego funkcjonowaniem obejmujące m.in. media, drobne remonty/konserwacje, utrzymanie czystości, dodatkowe elementy wyposażenia, etc. (dalej: wydatki bieżące).

Z tytułu powyższych wydatków inwestycyjnych i bieżących, Gmina otrzymuje/będzie otrzymywać od kontrahentów faktury VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.

Zgodnie z wcześniejszymi zamierzeniami towarzyszącymi budowie, Gmina planuje udostępniać przedmiotowy Budynek różnym jednostkom i podmiotom, a także wykorzystywać go na własne potrzeby. Kwestia ta zostanie uregulowana w odpowiednim zarządzeniu Burmistrza Gminy. I tak Gmina planuje, że:

1. Część pomieszczeń Budynku (dalej: część A), tj. sale dydaktyczne wyposażone m.in. w nowoczesny sprzęt komputerowy, ławki i krzesła, tablice, pomoce naukowe:

* będzie zasadniczo przeznaczona do nieodpłatnego udostępniania na rzecz Gimnazjum, jako pomieszczenia szkolne, tj. dla realizacji zadań własnych Gminy, do których należy m.in., zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej. Gimnazjum jest jednostką budżetową Gminy. Jednostka ta nie jest zarejestrowana na potrzeby VAT;

* jednocześnie, zasadniczo w innych godzinach/dniach, będzie przeznaczona do odpłatnego udostępniania podmiotom zewnętrznym, tj. przykładowo firmom i instytucjom prowadzącym szkolenia, kursy, warsztaty, etc. Gmina wychodzi z założenia, że tego typu podmioty, właśnie ze względu na odpowiednie wyposażenie pomieszczeń dydaktycznych (komputery, ławki, krzesła, tablice, etc.) mogą być zainteresowane najmem wybranych z nich czy nawet wszystkich. Jak wskazano powyżej, Gmina zamierza umożliwić wynajem wszystkich, a nie tylko wybranych pomieszczeń dydaktycznych. Wynajem będzie miał miejsce zasadniczo po zajęciach szkolnych, aczkolwiek nie wykluczone, że określone (nieużytkowane w danym momencie przez Gimnazjum) pomieszczenie/pomieszczania zostaną wynajęte również podczas ich trwania.

2. Część pomieszczeń Budynku (dalej: część B) zostanie "na stałe" odpłatnie wynajęta samorządowej instytucji kultury, tj. Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy (dalej: Biblioteka). Biblioteka jest osobą prawną, przy czym nie jest zarejestrowana na potrzeby VAT. W części B powstanie Centrum Kształcenia Bibliotecznego i Rozwoju Czytelnictwa. Do przedmiotowych pomieszczeń zostaną przeniesione zbiory biblioteczne. Ponadto, Biblioteka będzie organizowała tam sympozja obejmujące zagadnienia m.in. z obszaru rozwoju czytelnictwa, kształcenia bibliotecznego, promocji książek.

3. Część pomieszczeń Budynku (dalej: część C) wyposażona w nowoczesny sprzęt audiowizualny oraz odpowiednie zaplecze socjalne dostosowane do prowadzenia "dłuższych" szkoleń i konferencji będzie przeznaczona jednocześnie do:

* odpłatnego wynajmowania na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. przykładowo celem organizowania tam przez firmy i instytucje konferencji, szkoleń, wykładów, koncertów, odczytów poezji, etc.;

* jak również do nieodpłatnego użytkowania przez Gminę na jej potrzeby własne, tj. np. w celu zorganizowania wewnętrznego szkolenia jej pracowników, przyjęcia gości Gminy, etc.

4. Powierzchnia użytkowa na poddaszu Budynku (dalej: część D) zostanie przeznaczona do odpłatnego wynajęcia "na stałe" wyłonionemu podmiotowi. Będzie on zobowiązany do adaptacji pomieszczeń poddasza na miejsca noclegowe/schronisko, które będą udostępniane przez ten podmiot (w jego imieniu na jego rachunek) w szczególności turystom oraz uczestnikom organizowanych na terenie Gminy zawodów sportowych.

5. Wydzieloną część powierzchni patio Budynku (dalej: część E) Gmina planuje odpłatnie wynająć "na stałe" wyłonionemu podmiotowi dla celów działalności handlowej "pod potrzeby Budynku", a więc przykładowo w celu utworzenia tam księgarni, sklepu z artykułami szkolnymi, małego punktu gastronomicznego, etc.

W świetle powyższego, udostępnianie pomieszczeń/powierzchni Budynku będzie zasadniczo przybierać dwojaki charakter, a mianowicie:

A. Odpłatnie, zasadniczo "na stałe" udostępnione mają być pomieszczenia Budynku w częściach B i D oraz część powierzchni patio E,

B. "Mieszane", tj. jednocześnie (aczkolwiek co do zasady w innych godzinach/dniach - w zależności od popytu/zapotrzebowania) odpłatne udostępnianie oraz wykorzystanie na własne potrzeby Gminy pomieszczeń Budynku w częściach A oraz C.

Gmina zaznacza, że nie jest jej znany obiektywny sposób wyznaczenia np. określonych godzin/dni tygodnia/miesięcy, w których Budynek w częściach A oraz C miałby być przeznaczony wyłącznie do udostępniania nieodpłatnego oraz odpowiednio do odpłatnego (w konsekwencji, zdaniem Gminy, nie może Ona również dokonać takiego podziału w stosunku do całego Budynku). W praktyce nie da się bowiem takiego podziału przewidzieć. Sposób wykorzystywania tych części Budynku będzie bowiem samodzielnie/neutralnie regulowany poprzez zapotrzebowanie na obie formy ich udostępniania. Istotny wpływ w tym zakresie będą miały też czynniki zmienne, takie jak długość zajęć szkolnych, okresy przerwy w nauce (np. spowodowane warunkami pogodowymi) oraz "obłożenie" wszystkich sal dydaktycznych przez Gimnazjum (jak wskazano powyżej, może się bowiem zdarzyć, że np. jedna sala dydaktyczna zostanie wynajęta podczas trwania zajęć szkolnych w innych salach).

Powyższe, zdaniem Gminy, oznacza, że w momencie ponoszenia wydatków na budowę czy też później na funkcjonowanie Budynku, Gmina nie jest w stanie precyzyjnie określić zakresu/podziału, w jakim Budynek będzie udostępniany odpłatnie, a w jakim będzie on udostępniany/wykorzystywany nieodpłatnie.

Przedmiotowa inwestycja zostanie w całości sfinansowana ze środków własnych Gminy. Budynek zostanie oddany do użytkowania najprawdopodobniej w drugiej połowie 2013 r. i zostanie przyjęty jako środek trwały Gminy o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy przedstawione powyżej odpłatne udostępnianie części A Budynku będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

2. Czy przedstawione powyżej odpłatne udostępnianie części B Budynku będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

3. Czy przedstawione powyżej odpłatne udostępnianie części C Budynku będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

4. Czy przedstawione powyżej odpłatne udostępnianie części D Budynku będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

5. Czy przedstawione powyżej odpłatne udostępnianie części E patio Budynku będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Przedstawione powyżej odpłatne udostępnianie części A Budynku będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Ad. 2.

Przedstawione powyżej odpłatne udostępnianie części B Budynku będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Ad. 3.

Przedstawione powyżej odpłatne udostępnianie części C Budynku będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Ad. 4.

Przedstawione powyżej odpłatne udostępnianie części D Budynku będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Ad. 5.

Przedstawione powyżej odpłatne udostępnianie części E patio Budynku będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Gminy.

Ad. 1-5.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.; dalej ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do Niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być Ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa Ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż odpłatne udostępnianie przez Gminę Budynku w częściach A, B, C, D oraz E na rzecz wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego podmiotów nie stanowi dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie ustawy o VAT, powinno ono być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 tej ustawy. Powyższy wniosek dotyczy zdaniem Gminy zarówno udostępniania części A i C (wynajem na potrzeby konkretnych zdarzeń) oraz części C, D i E (wynajem o charakterze raczej długookresowym).

Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydawanych w imieniu Ministra Finansów. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2012 r., sygn. IPTPP1/443-1003/11-5/RG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, iż " (...) umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, a więc zawarcie jej przez jednostkę samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Gminę) podlega wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT na mocy cyt. wyżej § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, a tym samym będzie skutkowało opodatkowaniu tej czynności na zasadach ogólnych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej. I tak, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Ponadto, w świetle § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.

wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,

2.

w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

* czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

* ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, iż tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy lub zwolnienia realizowanych czynności od podatku, w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Gmina, będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT ponosi wydatki na budowę Budynku Szkoleniowo-Dydaktycznego. Zgodnie z wcześniejszymi zamierzeniami towarzyszącymi budowie, Gmina planuje udostępniać przedmiotowy Budynek różnym jednostkom i podmiotom, a także wykorzystywać go na własne potrzeby. I tak Gmina planuje, że:

1. Część pomieszczeń Budynku (część A), tj. sale dydaktyczne wyposażone m.in. w nowoczesny sprzęt komputerowy, ławki i krzesła, tablice, pomoce naukowe:

* będzie zasadniczo przeznaczona do nieodpłatnego udostępniania na rzecz Gimnazjum, jako pomieszczenia szkolne, tj. dla realizacji zadań własnych Gminy;

* jednocześnie, zasadniczo w innych godzinach/dniach, będzie przeznaczona do odpłatnego udostępniania podmiotom zewnętrznym, tj. przykładowo firmom i instytucjom prowadzącym szkolenia, kursy, warsztaty, etc. Gmina wychodzi z założenia, że tego typu podmioty, właśnie ze względu na odpowiednie wyposażenie pomieszczeń dydaktycznych (komputery, ławki, krzesła, tablice, etc.) mogą być zainteresowane najmem wybranych z nich czy nawet wszystkich. Jak wskazano powyżej, Gmina zamierza umożliwić wynajem wszystkich, a nie tylko wybranych pomieszczeń dydaktycznych. Wynajem będzie miał miejsce zasadniczo po zajęciach szkolnych, aczkolwiek nie wykluczone, że określone (nieużytkowane w danym momencie przez Gimnazjum) pomieszczenie/pomieszczania zostaną wynajęte również podczas ich trwania.

2. Część pomieszczeń Budynku (część B) zostanie "na stałe" odpłatnie wynajęta samorządowej instytucji kultury, tj. Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy.

3. Część pomieszczeń Budynku (część C) wyposażona w nowoczesny sprzęt audiowizualny oraz odpowiednie zaplecze socjalne dostosowane do prowadzenia "dłuższych" szkoleń i konferencji będzie przeznaczona jednocześnie do:

* odpłatnego wynajmowania na rzecz podmiotów zewnętrznych, tj. przykładowo celem organizowania tam przez firmy i instytucji konferencji, szkoleń, wykładów, koncertów, odczytów poezji, etc.;

* jak również do nieodpłatnego użytkowania przez Gminę na jej potrzeby własne, tj. np. w celu zorganizowania wewnętrznego szkolenia jej pracowników, przyjęcia gości Gminy, etc.

4. Powierzchnia użytkowa na poddaszu Budynku (część D) zostanie przeznaczona do odpłatnego wynajęcia "na stałe" wyłonionemu podmiotowi. Będzie on zobowiązany do adaptacji pomieszczeń poddasza na miejsca noclegowe/schronisko, które będą udostępniane przez ten podmiot (w jego imieniu na jego rachunek) w szczególności turystom oraz uczestnikom organizowanych na terenie Gminy zawodów sportowych.

5. Wydzieloną część powierzchni patio Budynku (część E) Gmina planuje odpłatnie wynająć "na stałe" wyłonionemu podmiotowi dla celów działalności handlowej "pod potrzeby Budynku", a więc przykładowo w celu utworzenia tam księgarni, sklepu z artykułami szkolnymi, małego punktu gastronomicznego, etc.

Jak wynika z treści wniosku Zainteresowany będzie odpłatnie udostępniał np. na podstawie umowy najmu poszczególne części Budynku Szkoleniowo-Dydaktycznego.

Zgodnie z zapisem art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), zwanej dalej k.c., przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

W świetle powyższego należy zauważyć, iż umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wynajmującego, jak i najemcę - określone przepisami obowiązki. Wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Przy czym - jak wynika z art. 659 § 2 k.c., czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.

A zatem umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie nieruchomości.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż odpłatne udostępnianie poszczególnych części Budynku na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną. W przedmiotowej sprawie Gmina nie będzie działała jako organ władzy publicznej, zatem nie będzie mogła skorzystać z wyłączenia zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy. Nie będzie też mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w powołanym § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, bowiem czynność udostępniania części Budynku będzie wykonywana na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej.

Wobec powyższego, odpłatne udostępnianie części A, B, C, D i E Budynku na podstawie umowy cywilnoprawnej, skutkujące uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Gminy, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, a uzyskiwanie przychodu z tego tytułu spowoduje obowiązek odprowadzenia należnego podatku VAT.

Reasumując, odpłatne udostępnianie części A, B, C, D i E Budynku będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie uznania odpłatnego udostępniania części A, B, C, D i E Budynku za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast, w kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących dotyczących Budynku oraz w zakresie obowiązku naliczania podatku należnego w związku z nieodpłatnym udostępnianiem części A Budynku na rzecz Gimnazjum oraz wykorzystaniem części C Budynku na potrzeby własne zostały wydane odrębne interpretacje indywidualne w dniu 25 czerwca 2013 r., nr ILPP1/443-253/13-4/AW i nr ILPP1/443-253/13-5/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl