ILPP1/443-246/10-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-246/10-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 4 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej. w dniu 17 maja 2010 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Z dniem 1 września 2010 r. gmina zamierza oddać do użytku nowowybudowane przedszkole publiczne prowadzone przez gminę w ramach realizacji zadań własnych. Przedszkole wraz ze szkołą podstawową tworzyć będą zespół szkolno-przedszkolny. Zespołem będzie zarządzał jeden Dyrektor. Siedziby obu jednostek oświatowych znajdują się w sąsiedztwie. w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, w budynku przedszkola zaplanowano stołówkę, z której będą korzystać uczniowie zespołu, tj. uczniowie ze szkoły podstawowej, oraz dzieci przedszkola.

Stołówka będzie prowadzona przez pracowników zespołu szkolno-przedszkolnego. Posiłki będą wydawane odpłatnie. Cenę posiłku ustali Dyrektor zespołu w porozumieniu z organem prowadzącym, zgodnie z art. 67a ust. 3 ustawy o systemie oświaty, a więc dla ucznia cena posiłku obejmuje koszt zakupionego surowca, tzw. "wsad do kotła", a cena za posiłki dla pracowników obejmie "wsad do kotła" oraz koszt wynagrodzeń pracowników zatrudnionych do przygotowania posiłków i koszty utrzymania stołówki. Część wydawanych posiłków finansować będzie gmina w formie dotacji lub ze środków własnych gminy, pozostałą część posiłków będą opłacać pozostali uczniowie, którzy nie będą mieć dofinansowania i pracownicy zespołu.

Zamiarem gminy jest również zlecenie zaopatrzenia w posiłki (sporządzane przez stołówkę) zespołu dla uczniów innych szkół, tj. publicznego gimnazjum oraz zespołu ponadgimnazjalnego, dla których organem prowadzącym jest ta sama gmina. Uczniowie wymienionych szkół będą płacić za posiłek cenę ustaloną dla uczniów zespołu, czyli "wsad do kotła". Posiłki będą finansowane tak jak w przypadku uczniów zespołu przez gminę z dotacji i środków własnych oraz opłat wnoszonych przez uczniów.

Dnia 17 maja 2005 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego wskazując, iż:

* stołówka będzie integralną częścią zespołu szkolno-przedszkolnego, który rozpoczyna działalność z dniem 1 września 2010 r.,

* pracownicy zespołu szkolno-przedszkolnego jak również pracownicy zespołu szkół ponadgimnazjalnych i gimnazjum publicznego nie będą korzystać z posiłków sporządzanych przez stołówkę. Opłaty za posiłki od uczniów zespołu szkolno-przedszkolnego zbierane będą przez upoważnionego pracownika na dany miesiąc. Opłaty za posiłki od uczniów odrębnych jednostek czyli: zespołu szkół ponadgimnazjalnych i publicznego gimnazjum będą zbierane przez upoważnione osoby z tych jednostek. w obu przypadkach zebrane środki będą wpłacane na konto bankowe. Zgromadzone środki pieniężne będą pokrywać koszty surowców zakupionych do sporządzenia posiłków,

Posiłki dla uczniów opłacane będą również przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, który będzie przelewał środki na konto bankowe za poprzedni miesiąc (według sporządzonego wyliczenia),

Zainteresowany nadmienia, iż dla wszystkich uczniów, którzy będą korzystać z posiłków będzie ustalona jedna cena obejmująca koszty surowca zużytego do sporządzania posiłków, czyli "wsad do kotła", działając zgodnie z art. 67a ust. 3 ustawy o systemie oświaty,

* pracownicy nie będą korzystać z posiłków, więc dopłaty nie będzie. Zgromadzone środki pieniężne pokryją tylko koszty zużytego surowca,

* usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej dla uczniów zespołu szkolno-przedszkolnego sklasyfikowane są w dziale PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji".

Stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością zespołu szkolno-przedszkolnego,

* usługi sprzedaży posiłków dla uczniów zespołu szkół ponadgimnazjalnych i publicznego gimnazjum, czyli odrębnych jednostek sklasyfikowanych w dziale PKWiU 55.51.10.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej dla uczniów i pracowników mającego powstać zespołu szkolno-przedszkolnego (klasyfikacja PKWiU 80) korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 7 załącznika nr 4 jako usługi w zakresie edukacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż posiłków w zakresie wewnętrznym - tak jak będzie to w przypadku Wnioskodawcy (stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym a działa w ramach ściśle powiązanych z zespołem szkolnym i na jego rzecz) winna być zwolniona od podatku od towarów i usług jako świadcząca usługę w ramach usług ściśle związanych z edukacją. Stanowisko podatnika potwierdza również wydana opinia przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego potwierdzająca, iż prowadzenie stołówki przez personel placówki oświatowej dla dzieci i pracowników placówki pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębną jednostką a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością wymienionej placówki należy sklasyfikować w dziale PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze. zm.).

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. w załączniku tym, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 "usługi w zakresie edukacji".

Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU oznacza, że obniżona stawka dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż z dniem 1 września 2010 r. zostanie oddane do użytku nowowybudowane przedszkole publiczne. Przedszkole to wraz ze szkołą podstawową tworzyć będzie Zespół Szkolno-Przedszkolny. Siedziby obu jednostek oświatowych znajdują się w sąsiedztwie i zarządzane będą przez jednego Dyrektora. w budynku przedszkola zaplanowano stołówkę, z której będą korzystać uczniowie Zespołu, tj. uczniowie ze szkoły podstawowej oraz dzieci z przedszkola. Stołówka będzie integralną częścią Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. Posiłki przygotowywane w stołówce wydawane będą odpłatnie. Cenę posiłku ustali Dyrektor, przewidując iż dla ucznia cena posiłku obejmie koszt zakupionego surowca, tzw. "wsad do kotła". Część wydawanych posiłków finansować będzie gmina w formie dotacji lub ze środków własnych, pozostałą część posiłków opłacać będą uczniowie, którzy nie będą mieć dofinansowania. Ponadto, posiłki dla uczniów opłacane będą również przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, który będzie przelewał środki na konto bankowe według sporządzonego wyliczenia. Opłaty za posiłki od uczniów Zespołu Szkolno-Przedszkolnego pobierane będą przez upoważnionego pracownika na dany miesiąc i wpłacane na konto bankowe. Jak oświadczył Wnioskodawca usługi sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej dla uczniów zespołu szkolno-przedszkolnego sklasyfikowane są w dziale PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji". Wnioskodawca wyjaśnił ponadto, iż pracownicy Zespołu Szkolno-Przedszkolnego jak również pracownicy Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych i Gimnazjum Publicznego nie będą korzystać z posiłków sporządzanych przez stołówkę.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż usługi stołówkowe sklasyfikowane pod symbolem PKWiU w dziale 80 polegające na sprzedaży posiłków uczniom Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto tut. Organ wyjaśnia, iż niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o dokonaną przez Wnioskodawcę klasyfikację świadczonych usług do grupowania PKWiU.

Należy bowiem zauważyć, iż tutejszy Organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług. Zgodnie bowiem z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, iż niniejsza interpretacja nie odnosi się do zwolnienia od podatku VAT usług stołówkowych świadczonych na rzecz pracowników Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. Powyższe wynika z faktu, iż Zainteresowany w uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego z dnia 12 maja 2010 r. wskazał, iż ww. pracownicy nie będą korzystać z posiłków sporządzanych przez stołówkę. Taki element opisu zdarzenia przyszłego spowodował, iż część zawartego we wniosku pytania stała się bezprzedmiotowa.

Zauważyć również należy, iż stosownie do art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla podmiotów innych niż Wnioskodawca.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej. Rozstrzygnięcie w zakresie opodatkowania 7% stawką podatku VAT sprzedaży posiłków dla uczniów gimnazjum oraz zespołu szkół ponadgimnazjalnych zostało wydane w dniu 31 maja 2010 r. w interpretacji nr ILPP1/443-246/10-5/MK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl