ILPP1/443-241/10-4/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-241/10-4/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2010 r. (data wpływu 3 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy dostawie pojazdu przeznaczonego na cele ochrony przeciwpożarowej, posiadającego stosowną homologację - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy dostawie pojazdu przeznaczonego na cele ochrony przeciwpożarowej, posiadającego stosowną homologację. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.), w którym doprecyzowano pytanie, przedstawiono własne stanowisko w sprawie, uzupełniono opis sprawy oraz dołączono brakujące pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Samochód operacyjny straży pożarnej na bazie samochodu osobowego marki x spełniający wymagania rozdziału 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.). Przystosowanie pojazdu do ww. wymagań, łącznie z oznakowaniem następuje w XVZ., będącą jedynym importerem pojazdów tej marki.

W uzupełnieniu sprawy Wnioskodawca poinformował, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynikającym z wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego - podstawową działalnością jest sprzedaż hurtowa nowych samochodów do dalszej odsprzedaży. Przedmiotem wniosku o interpretację jest transakcja sprzedaży/zakupu fabrycznie nowych pojazdów marki X, przystosowanych do funkcji straży pożarnej. Transakcja zakupu pojazdów będzie realizowana na terytorium kraju, przez terenowe jednostki państwowej straży pożarnej w jednostkach dealerskich sieci Zainteresowanego, będących odrębnymi przedsiębiorstwami. Pojazdy będące przedmiotem transakcji są przeznaczone do użytkowania na terytorium kraju.

Pojazdy będące przedmiotem pytania zaliczane są do kategorii fabrycznie wykonanych i oznakowanych pojazdów specjalnych straży pożarnej. Świadectwo homologacji jest urzędowym dokumentem wydanym producentowi lub jego przedstawicielowi, potwierdzającym zgodność wykonania pojazdu z wymaganiami techniczno-prawnymi.

Wskazane powyżej pojazdy nie podlegają badaniom rejestracyjnym w stacji kontroli pojazdów, ponieważ ich wykonanie jest w pełni zgodne ze świadectwem homologacji udzielonym na pojazd w funkcji straży pożarnej.

Stosownie do świadectwa homologacji typu w rubryce dowodu rejestracyjnego "kategoria", urząd wpisuje: samochód osobowy - operacyjny straży pożarnej.

Pojazdy te wg wniosku, stosownie do normy wyposażenia w załączniku nr 6 rozporządzenia (Dz. U. Nr 93, poz. 1035), przeznaczone są na cele ochrony przeciwpożarowej

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż towaru w postaci pojazdu fabrycznie nowego, wykonanego zgodnie z przedstawionym opisem i posiadającego świadectwo homologacji typu pojazdu w tym wykonaniu, opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, tj. stawką w wysokości 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż pojazdów objętych pytaniem podlega opodatkowaniu wg stawki określonej w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej".

Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy, stanowi iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W ww. załączniku do ustawy, w poz. 129 pkt 1 określono jako korzystające z obniżonej stawki podatku pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy,

2.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

W konsekwencji powyższej regulacji należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu, czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

* jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

* jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

* zakładowa straż pożarna,

* zakładowa służba ratownicza,

* gminna zawodowa straż pożarna,

* powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

* terenowa służba ratownicza,

* ochotnicza straż pożarna,

* związek ochotniczych straży pożarnych,

* inne jednostki ratownicze.

Z powołanych wyżej regulacji wynika zatem, że zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej dotyczy:

1.

pożarniczych samochodów specjalnych,

2.

specjalistycznych (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, dźwigi podnośniki, cysterny, sanitarki),

3.

fabrycznie wykonanych i oznakowanych pojazdów straży pożarnej.

Na podstawie art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) przez "pojazd specjalny" należy rozumieć pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.

"Pojazd używany do celów specjalnych", to - pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Straż Graniczną, kontrolę skarbową, Służbę Celną, jednostki ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną.

Należy podkreślić, iż ustawodawca w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych do ustawy nie wymienia dokumentów, które podatnik powinien posiadać w celu zastosowania preferencyjnej stawki podatku przy dostawie na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej samochodów wymienionych w pkt 1 poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy. Jednakże w świetle powołanych przepisów, konieczne jest udokumentowanie przeznaczenia i charakteru samochodu będącego przedmiotem sprzedaży na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Dokumentem takim może być zaświadczenie o przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu, wydane przez stację kontroli pojazdów, stanowiące podstawę do zarejestrowania pojazdu jako specjalny.

Pojazd ten powinien posiadać również stosowną dokumentację potwierdzającą spełnienie warunków wymienionych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.) oraz w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. Nr 143, poz. 1002).

Z opisu sprawy wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa nowych samochodów. Zainteresowany zamierza dokonać transakcji sprzedaży na terytorium kraju, fabrycznie nowych pojazdów marki X, przystosowanych do funkcji straży pożarnej. Pojazdy będące przedmiotem transakcji, będą przeznaczone do użytkowania na terytorium kraju.

Jak poinformował Wnioskodawca, wskazane pojazdy zaliczane są do kategorii fabrycznie wykonanych i oznakowanych pojazdów specjalnych straży pożarnej. Nie podlegają badaniom rejestracyjnym w stacji kontroli pojazdów, ponieważ ich wykonanie jest w pełni zgodne ze świadectwem homologacji udzielonym na pojazd w funkcji straży pożarnej. Stosownie do świadectwa homologacji, w rubryce dowodu rejestracyjnego kategoria, urząd wpisuje: samochód osobowy - operacyjny straży pożarnej.

Pojazdy te przeznaczone są na cele ochrony przeciwpożarowej. Przystosowanie pojazdu do wymagań wynikających z rozdziału 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.), łącznie z oznakowaniem nastąpi w XVZ.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż sprzedaż na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej nowego, fabrycznie wykonanego i oznakowanego pojazdu specjalnego, posiadającego świadectwo homologacji typu pojazdu w tym wykonaniu, przeznaczonego na cele ochrony przeciwpożarowej, podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). z powyższego wynika zatem, iż pisemna interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotyczy stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez Zainteresowanego, który z tym wnioskiem występuje. w związku z tym zaznacza się, iż niniejsza interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla jednostek dealerskich Wnioskodawcy, będących odrębnymi przedsiębiorstwami.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie stawki podatku przy dostawie pojazdu przeznaczonego na cele ochrony przeciwpożarowej, posiadającego stosowną homologację. Natomiast kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w zakresie stawki podatku przy dostawie pojazdu przeznaczonego na cele ochrony przeciwpożarowej, nieposiadającego stosownej homologacji, została rozstrzygnięta w odrębnym piśmie z dnia 28 maja 2010 r. Nr ILPP1/443-241/10-5/AT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl