ILPP1/443-239/07-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-239/07-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu P. we W. przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2007 r. (data wpływu 17 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uniwersytet P. we W. zawarł z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowę, której przedmiotem jest dofinansowanie projektu o nazwie "Badanie skuteczności urządzeń do kierowania zachowaniem się ryb na wlotach do ujęć wody i przepławek". Projekt ten wchodzi w skład Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006". Celem wspomnianego projektu jest wprowadzenie w życie technik innowacyjnych przyczyniających się do poprawy stanu zasobów ichtiofauny w wodach śródlądowych rzek polskich oraz ich ochrony przed szkodliwym oddziaływaniem budowli i urządzeń hydrotechnicznych oraz hydroenergetycznych. Realizowany projekt cechuje się szeregiem praktycznych zadań w zakresie omawianych badań naukowych.

Rezultaty prowadzonych badań będą udostępnione poprzez:

* opracowanie artykułów naukowych,

* wygłoszenie referatów,

* prezentacje posterów w ramach uczestnictwa zespołu badawczego w konferencjach naukowo-technicznych,

* konsultacje,

* opracowanie publikacji w czasopismach krajowych i międzynarodowych,

* organizację konferencji w roku 2008 pod tytułem - "Budowle i urządzenia służące do zachowania i ochrony zespołów wodnych".

Prezentacja wyników dokonywana w ww. sposób stanowi integralną cześć projektu badawczego i odbywać się będzie bezpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uczelnia może odliczyć podatek VAT naliczony z faktur dotyczących realizacji projektu pt.: "Badanie skuteczności urządzeń do kierowania zachowaniem się ryb na wlotach do ujęć wody i przepławek" finansowany z Sektorowego Programu Operacyjnego o nazwie "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004 - 2006".

Zdaniem Wnioskodawcy, Uczelnia może odliczyć podatek VAT naliczony z faktur dotyczących realizacji ww. projektu. Wnioskodawca podnosi, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, natomiast kwotę podatku naliczonego stanowi (...) suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika". Zgodnie z art. 43 ust. 1 ww. ustawy usługi badawcze nie są zwolnione z podatku od towarów i usług VAT, a zatem są opodatkowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle powołanego przepisu wskazać należy, iż ustawodawca wymaga istnienia związku dokonanych zakupów z działalnością opodatkowaną. Taki związek przyczynowo-skutkowy jest podstawową przesłanką dla skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Statutową działalnością Uczelni jest świadczenie usług edukacyjnych w zakresie kształcenia na poziomie wyższym osób zainteresowanych. O ile sam projekt związany jest ze statutową działalnością to jednak jego realizacja i związane z tym zakupy oraz wydatki są kosztem podmiotu finansującego projekt. Podmiotem takim nie jest jednak Uczelnia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej na wstępie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Realizacja przez Wnioskodawcę programu badawczego nie stanowi dostawy towarów lecz wyczerpuje znamiona świadczenia na terytorium kraju usług. W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Istotą stosunku świadczenia jest każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie jest zatem dwustronnym stosunkiem prawnym i wymaga podmiotu pełniącego rolę odbiorcy (konsumenta świadczenia, nabywcy usługi) oraz podmiotu świadczącego (wykonującego czynności, świadczącego usługę). Tak więc określone ustawą o podatku od towarów i usług "świadczenie na rzecz" obejmuje świadczenie na rzecz skonkretyzowanych, a nawet zindywidualizowanych podmiotów (ostatecznych konsumentów). Wobec powyższego jeżeli Uczelnia nie dokonuje żadnych świadczeń - usług edukacyjnych związanych ze statutową działalnością placówki - na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, zatem w rozumieniu ustawy o VAT, nie ma miejsca świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W trakcie realizacji tego projektu opracowane wyniki udostępnione będą w formie artykułów naukowych, wygłaszanych referatów, prezentacji posterów w ramach uczestnictwa zespołu badawczego w konferencjach naukowo-technicznych, konsultacji, publikacji w czasopismach krajowych i międzynarodowych. Z wyników realizowanego projektu korzystać będzie zatem szerokie grono niezidentyfikowanych podmiotów. Wobec powyższego nie można w sposób jednoznaczny określić konsumenta świadczonej usługi. W tej sytuacji brak w przedmiotowej sprawie przesłanek skutkujących uznaniem realizowanego projektu jako usługi określonej w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług, a tym samym realizacja projektu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Uniwersytet P. we W. nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu, bowiem zakupy związane z realizacją projektu, są wydatkiem podmiotu finansującego projekt a nie Uczelni, a ponadto udostępnienie wyników projektu w sposób nieodpłatny skierowane do szerokiego i niezindywidualizowanego kręgu odbiorców, nie stanowi usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, iż powyższa interpretacja pisemna przepisów prawa podatkowego opiera się na przyjętym założeniu, iż udostępnianie wyników prowadzonych badań następuje nieodpłatnie, a Uczelnia nie uzyskuje z tego tytułu środków finansowych, sam zaś realizowany ze środków publicznych projekt ma charakter naukowo-badawczy a nie komercyjny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl