ILPP1/443-237/11-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-237/11-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2011 r. (data wpływu 6 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe w zakresie podstawy opodatkowania z tytułu dostawy działki,

* nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości gruntowej.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania z tytułu dostawy działki oraz zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości gruntowej. Pismem z dnia 4 maja 2011 r. (data wpływu 6 maja 2011 r.) Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony we wniosku stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 26 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca podpisał umowę przeniesienia własności działki nr 159/31. Sprzedaż działki była sfinalizowaniem przetargu na sprzedaż przedmiotowej działki w roku 2006, potwierdzonym notarialną warunkową umową sprzedaży. Według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, działka ta oznaczona jest symbolem U3, tj. przeznaczona na usługi z zakresu rekreacji lub wypoczynku, turystyki, handlu, gastronomii, kultury. Wątpliwości budzi sposób opodatkowania sprzedaży sprzedawanej działki.

Dnia 6 maja 2011 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego wskazując, iż działka nr 159/31 była nieruchomością niezabudowaną i leży na obszarze oznaczonym symbolem U3 i U1 - działka bez zabudowań. Przedmiotowa nieruchomość została wydana kupującemu w dniu 6 kwietnia 2010 r.

Ponadto, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie najmu, dzierżawy, reklamy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy opodatkowaniu podatkiem VAT podlegała będzie wartość jaką strony ustaliły w drodze przetargu w roku 2006, czy też obecna wartość rynkowa.

2.

Czy sprzedaż przedmiotowej działki korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót. Tak więc kwota jaką uzyskano z przeprowadzonej transakcji.

W ocenie Zainteresowanego, sprzedaż działki korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z wydanymi warunkami w § 132p 1 dołączonego wypisu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy "dla terenów oznaczonych na rysunku planu symbolami U3 i U4 ustala się przeznaczenie na usługi z zakresu sportu lub wypoczynku, turystyki, handlu, gastronomii, kultury". Z przytoczonego punktu nie wynika, aby działka przeznaczona była pod zabudowę, dopiero kolejne punkty mówią o warunkach ewentualnej zabudowy".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

1.

prawidłowe - w zakresie podstawy opodatkowania z tytułu dostawy działki,

2.

nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości gruntowej.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast od dnia 1 kwietnia 2011 r. powyższy przepis ma następujące brzmienie:

"Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku".

Stosownie do treści ust. 2 powołanego przepisu, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze.

Jak wynika natomiast z art. 2 pkt 27b ustawy, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług;

Jak stanowi art. 701 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), umowa może być zawarta w drodze aukcji albo przetargu.

W myśl natomiast § 4 cytowanego przepisu, organizator od chwili udostępnienia warunków, a oferent od chwili złożenia oferty zgodnie z ogłoszeniem aukcji albo przetargu są obowiązani postępować zgodnie z postanowieniami ogłoszenia, a także warunków aukcji albo przetargu.

Zgodnie z art. 702 § 1 powołanego kodeksu, oferta złożona w toku aukcji przestaje wiązać, gdy inny uczestnik aukcji (licytant) złożył ofertę korzystniejszą, chyba że w warunkach aukcji zastrzeżono inaczej.

Jak wynika z powyższych przepisów umowa cywilnoprawna mająca na celu nabycie określonych dóbr może zostać zawarta przez strony w drodze przetargu lub aukcji. Postępowanie takie obliguje strony do postępowania zgodnie z postanowieniami ogłoszenia, a także warunków aukcji albo przetargu. Ponadto - co jest tu kluczowe - złożona w takim postępowaniu oferta przestaje wiązać składającego dopiero w przypadku złożenia innej oferty.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 26 kwietnia 2010 r. podpisał umowę przeniesienia własności działki nr 159/31. Sprzedaż działki była sfinalizowaniem przetargu na sprzedaż przedmiotowej nieruchomości w roku 2006, potwierdzonym notarialną warunkową umową sprzedaży. Przedmiotowa nieruchomość została wydana kupującemu w dniu 6 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie najmu, dzierżawy, reklamy.

Ponieważ definicja podstawy opodatkowania w przypadku odpłatnej dostawy nie posługuje się wartością rynkową, ale kwotą należną z tytułu sprzedaży, dlatego w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie wartość ustalona przez Strony w umowie przetargowej.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny wyjaśnić należy, iż dostawa działki nr 159/31 jest czynnością, w której opodatkowaniu podlega wartość (kwota pieniężna) jaką strony ustaliły jako zapłatę na skutek przeprowadzonego w roku 2006 przetargu. Powyższe wynika z faktu, iż stosownie do zapisów ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót. Ten z kolei to kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Stosownie natomiast do zapisów prawa cywilnego zarówno Wnioskodawca jak i zbywca działki w trybie przetargowym związani są podaną w ofercie ceną, która stanowiła tu de facto cenę sprzedaży. W konsekwencji to ta kwota stanowi dla Zainteresowanego obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.

Ad. 2.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej wyżej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., nadanym ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Wyjaśnić jednocześnie należy, iż przedmiotami stosunków prawnych są dobra materialne i niematerialne. Wśród dóbr materialnych wyróżniamy m.in. rzeczy (Bednarek Małgorzata, "Mienie", "Komentarz do art. 44-55 3 Kodeksu cywilnego", Zakamycze 1997, komentarz do art. 45 k.c.). Rzeczy dzieli się na nieruchomości i rzeczy ruchome (Piasecki Kazimierz, "Kodeks cywilny, Księga pierwsza. Część ogólna. Komentarz", Zakamycze 2003, komentarz do art. 45 k.c.).

Natomiast w myśl art. 46 § 1 ww. Kodeksu, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Zgodnie zatem z ww. przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika natomiast z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto, na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonego art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmienionego art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f,.stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Mianowicie, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast do dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę od dnia 1 stycznia 2011 r. zastosowanie ma 23% stawka podatku.

Ponadto, należy również zauważyć, iż w myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy, podatnicy dokonujący dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, bez względu na wysokość osiągniętych obrotów nie mogą skorzystać ze zwolnienia podmiotowego.

Celem określenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), a w przypadku ich braku inne akty ustanowione przez właściwe organy (studium uwarunkowań oraz decyzja o warunkach zabudowy).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca w roku 2010 podpisał umowę przeniesienia własności działki nr 159/31. Działka była nieruchomością niezabudowaną. Sprzedaż działki była sfinalizowaniem przetargu na sprzedaż ww. działki w roku 2006, potwierdzonym notarialną warunkową umową sprzedaży. Według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, działka ta oznaczona jest symbolem U3, tj. przeznaczona na usługi z zakresu rekreacji lub wypoczynku, turystyki, handlu, gastronomii, kultury.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż dostawa działki nie spełnia przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Wynika to z faktu, iż prawna możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia od podatku dotyczy jedynie gruntów rolnych lub leśnych, i nie dotyczy nieruchomości przeznaczonych pod zabudowę lub zabudowanych. Zatem ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego kwalifikujące przedmiotową działkę pod ww. usługi wykluczają całkowicie rolny lub leśny charakter sprzedanej działki.

Reasumując, opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku ze sprzedażą działki nr 159/31, będzie podlegała wartość (czyli kwota należna) jaką strony ustaliły w drodze przetargu w roku 2006. Sama sprzedaż działki nie będzie czynnością korzystającą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Wyjaśnić również należy, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania z tytułu dostawy działki oraz zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości gruntowej. Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy fakturowaniu zaliczki na dostawę działki gruntu, została załatwiona w interpretacji indywidualnej z dnia 18 maja 2011 r. nr ILPP1/443-237/11-5/MK.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl