ILPP1/443-229/11-6/KŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-229/11-6/KŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu 9 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 29 kwietnia 2011 r.) i 11 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". W dniach 29 kwietnia 2011 r. i 11 maja 2011 r. uzupełniono wniosek o doprecyzowanie opisu sprawy, o brakujący podpis i wskazanie, że wniosek dotyczy stanów faktycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X, niebędąca podatnikiem podatku od towarów i usług, otrzymuje pomoc finansową polegającą na refundacji koszów kwalifikowanych poniesionych przez beneficjenta (czyli X) w celu realizacji operacji "...", w ramach działania 4.31..., Oś 4 "LEADER" Programu-2013 Rozwoju Obszarów Wiejskich. Pomoc finansowa w roku 2010 przyznawana była na okres 1 roku, natomiast poczynając od roku 2011, umowa przyznania pomocy będzie dotyczyła okresu 2011-2015.

Cele szczegółowe operacji:

* zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy X poprzez zatrudnienie odpowiednich osób oraz współpraca z osobami posiadającymi odpowiednie kwalifikacje;

* poszerzanie kwalifikacji członków, organów decyzyjnych oraz pracowników X poprzez warsztaty;

* organizacja i inicjowanie oraz wspieranie i podejmowanie wspólnych działań służących poprawie infrastruktury regionu zwłaszcza turystycznej, technicznej i społecznej;

* nadzorowanie i operacyjna realizacja działań zmierzających do rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, poczucia tożsamości regionalnej i aktywności na rzecz rozwoju Gór Z, a także promocja i zaistnienie X w regionie, wypromowanie Gór Z jako regionu o wielu walorach.

Pomoc finansowa otrzymana od Samorządu Województwa WW, jako Instytucji Wdrażającej, w 70% finansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, a w 30% finansowana ze środków krajowych - przeznaczona jest na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, niezbędnych do prawidłowej realizacji projektu oraz uznanych za kwalifikowalne przez instytucję przyznającą pomoc.

Opis zadań przewidzianych do realizacji: X zakłada realizowanie działań polegających na zatrudnieniu osób obsługujących biuro oraz prowadzących usługi księgowe, doradztwo prawne, a także doposażenie posiadanego biura i sali konferencyjnej. Zakłada również poszerzenie kwalifikacji zarówno Członków Zarządu, organów decyzyjnych, jak i pracowników X poprzez realizację szkoleń dotyczących oceny składanych wniosków w ramach ogłaszanych naborów, wyjazdy studyjne, udział w innych szkoleniach. Uwzględnia również działania związane z badaniem obszaru objętego LSR, informowanie o działaniach X oraz o LSR oraz organizowaniem wydarzeń o charakterze promocyjnym.

W dniu 29 kwietnia 2011 r. uzupełniono wniosek o informacje, że wydatki poniesione w związku z realizacją projektu "..." nie mają i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną - koszty te nie będą stanowiły obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, a co za tym idzie ma prawo do kwalifikowania wydatków związanych z realizacją projektu w kwotach brutto.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, X, nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, a także nie wykonuje działalności opodatkowanej określonej w ustawie w art. 5.

Natomiast, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku przysługuje jeżeli zostaną łącznie spełnione następujące warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nie spełnia obydwu przesłanek, tj.:

* nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług,

* towary i usługi nabywane przez Zainteresowanego nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a jedynie w celu zapewnienia prawidłowej realizacji projektu.

W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do kwalifikowania wydatków związanych z realizacją projektu w latach 2011-2015 w kwocie brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, iż X otrzymuje pomoc finansową polegająca na refundacji kosztów poniesionych w celu realizacji operacji "...", w ramach działania 4.31..., Oś 4 "LEADER" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Pomoc finansowa w roku 2010 przyznawana była na okres 1 roku, natomiast poczynając od roku 2011, umowa przyznania pomocy będzie dotyczyła okresu 2011-2015. Pomoc finansowa otrzymywana od Samorządu Województwa WW, jako instytucji wdrażającej, w 70% finansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, a w 30% ze środków krajowych. Pomoc ta jest przeznaczona na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, niezbędnych do prawidłowej realizacji projektu oraz uznanych za kwalifikowalne przez instytucję przyznającą pomoc. Jak wskazał Zainteresowany, X nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu "..." nie mają i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto, koszty te nie będą stanowiły obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją zadania.

Z uwagi zatem na fakt, iż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a poniesione wydatki mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, X nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu sfinansowanego z publicznych środków krajowych i wspólnotowych.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Natomiast, kwestia dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 12 maja 2011 r. nr ILPP1/443-229/11-5/KŁ.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl