ILPP1/443-226/13-2/JSK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-226/13-2/JSK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2013 r. (data wpływu 19 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu w ramach działań pn. "Wdrażanie (...)", "Wdrażanie (...)" i "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu w ramach działań pn. "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", "Wdrażanie (...)" i "Funkcjonowanie (...)".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie zgodnie ze statutem jest zrzeszeniem o celach niezarobkowych, którego podstawowym celem jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.

W roku 2009 Stowarzyszenie podpisało z Samorządem Województwa X umowę w ramach PROW 2007-2013 o warunkach i sposobie realizacji lokalnej strategii rozwoju (LSR) w ramach działania Osi 4 LEADER.

W latach 2009-2015 Stowarzyszenie będzie korzystać z dotacji w ramach działania 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013. Co roku Wnioskodawca ma obowiązek przy wniosku o płatność, załączać indywidualną interpretację.

W ramach projektu Lokalna Grupa Działania realizuje działania "Wdrażanie (...)", "Wdrażanie (...)" oraz działanie "Funkcjonowanie (...)".

Wnioskodawca w oparciu o podpisaną umowę zobowiązany jest do rozpowszechniania założeń LSR, rozpowszechniania informacji o zasadach przyznawania pomocy finansowej, bezpłatnego świadczenia przez pracowników biura Wnioskodawcy doradztwa w zakresie przygotowania wniosków o przyznanie pomocy, przeprowadzania postępowania w sprawie wyboru operacji, przekazywania podmiotowi wdrażającemu list wybranych operacji i list operacji niewybranych, informowania o możliwości składania wniosków, aktualizacji lub zmiany LSR, posiadania i utrzymywania biura Stowarzyszenia, zatrudniania pracowników, współpracy z Krajową Siecią Obszarów Wiejskich.

W ramach umowy zaplanowana i realizowana jest współpraca z innymi Lokalnymi Grupami Działania i innymi organizacjami pozarządowymi na realizację projektów współpracy.

Realizacja zadania polega na nieodpłatnym świadczeniu usług na rzecz innych podmiotów, tj. zarówno osób fizycznych, jak i prawnych oraz na rzecz organizacji o statusie opp.

Zakupione towary i usługi w niezbędnym zakresie będą nierozerwalnie związane z realizacją projektu, a w tym z koniecznością zapewnienia sprawnego i rzetelnego funkcjonowania lokalnej grupy działania, co wiąże się m.in. z koniecznością ponoszenia wydatków na wynagrodzenia pracowników biura, wynagrodzenia członków Rady, obsługę księgową LGD, utrzymanie biura, promocję, prowadzenie szkoleń i warsztatów dla społeczności lokalnych, wyjazdów studyjnych.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na brak rejestracji jako podatnika podatku VAT Stowarzyszenie nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zakupione towary i usługi w ramach realizacji operacji w ramach PROW nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi bądź niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Przyznana pomoc finansowa będzie przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu w ramach działania 4.2 i 4.3 objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że Zainteresowany stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Beneficjent, tj. Stowarzyszenie nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, bowiem będzie świadczyło usługi nieodpłatne w ramach realizacji projektu objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, który skierowany jest do ludności obszarów wiejskich, objętej podejściem Leader.

Pomoc w ramach tego działania skierowana jest do lokalnej grupy działania (LGD) w celu zapewnienia sprawności i efektywności pracy Wnioskodawcy oraz doskonalenia zawodowego osób zaangażowanych we wdrażanie lokalnej strategii rozwoju (LSR).

Zgodnie z ideą podejścia Leader, nadrzędnym celem ww. działania jest budowanie kapitału społecznego. Rezultat ten można osiągnąć poprzez zaktywizowanie społeczności lokalnej oraz lepsze wykorzystanie potencjału obszarów wiejskich. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi, bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.: "Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Wskazać również należy, iż na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy wskazuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści powyższych przepisów wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L.347.1 z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Należy podkreślić, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, na określonych zasadach pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Stowarzyszenie zgodnie ze statutem jest zrzeszeniem o celach niezarobkowych, którego podstawowym celem jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.

W roku 2009 Stowarzyszenie podpisało z Samorządem Województwa umowę w ramach PROW 2007-2013 o warunkach i sposobie realizacji lokalnej strategii rozwoju (LSR) w ramach działania Osi 4 LEADER. W latach 2009-2015 Stowarzyszenie będzie korzystać z dotacji w ramach działania 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013. W ramach projektu Lokalna Grupa Działania realizuje działania "Wdrażanie (...)", "Wdrażanie (...)" oraz działanie "Funkcjonowanie (...)".

Wnioskodawca w oparciu o podpisaną umowę zobowiązany jest do rozpowszechniania założeń LSR, rozpowszechniania informacji o zasadach przyznawania pomocy finansowej, bezpłatnego świadczenia przez pracowników biura Wnioskodawcy doradztwa w zakresie przygotowania wniosków o przyznanie pomocy, przeprowadzania postępowania w sprawie wyboru operacji, przekazywania podmiotowi wdrażającemu list wybranych operacji i list operacji niewybranych, informowania o możliwości składania wniosków, aktualizacji lub zmiany LSR, posiadania i utrzymywania biura Stowarzyszenia, zatrudniania pracowników, współpracy z Krajową (...).

W ramach umowy zaplanowana i realizowana jest współpraca z innymi Lokalnymi Grupami Działania i innymi organizacjami pozarządowymi na realizację projektów współpracy.

Realizacja zadania polega na nieodpłatnym świadczeniu usług na rzecz innych podmiotów, tj. zarówno osób fizycznych, jak i prawnych oraz na rzecz organizacji o statusie opp.

Zakupione towary i usługi w niezbędnym zakresie będą nierozerwalnie związane z realizacją projektu, a w tym z koniecznością zapewnienia sprawnego i rzetelnego funkcjonowania lokalnej grupy działania, co wiąże się m.in. z koniecznością ponoszenia wydatków na wynagrodzenia pracowników biura, wynagrodzenia członków Rady, obsługę księgową LGD, utrzymanie biura, promocję, prowadzenie szkoleń i warsztatów dla społeczności lokalnych, wyjazdów studyjnych.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na brak rejestracji jako podatnika podatku VAT Stowarzyszenie nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zakupione towary i usługi w ramach realizacji operacji w ramach PROW nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi bądź niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Przyznana pomoc finansowa będzie przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie nie są spełnione warunki uprawniające do odliczenia, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem, Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W zakresie ww. projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu w ramach działań pn. "Wdrażanie (...)", "Wdrażanie (...)" i "Funkcjonowanie (...)" objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl