ILPP1/443-226/10-5/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-226/10-5/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu: 28 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu: 28 maja 2010 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje sprzedaż nieruchomości zabudowanej.

W skład zbywanej nieruchomości gruntowej zabudowanej wchodzą:

1.

Nabyte z dniem 5 grudnia 1990 r. na mocy decyzji uwłaszczeniowej z dnia 10 sierpnia 1999 r. prawo wieczystego użytkowania gruntu dwóch działek:

* o powierzchni 4.448 m 2,

* o powierzchni 2.707 m 2.

2.

Nabyte na własność w drodze decyzji uwłaszczeniowej (nieodpłatnie):

* budynek - pawilon - wiata o powierzchni 753,40 m 2 wybudowany w roku 1980 ze środków inwestycyjnych ówczesnego Zakładu Energetycznego. Przy nabyciu nie wystąpił VAT. Zarówno nabycie jak i wybudowanie budynku miało miejsce przed wejściem w życie ustawy o VAT, nie nastąpiło zatem obniżenie podatku należnego o podatek naliczony,

* budynek magazynu łodzi o powierzchni 170,5 m 2 pochodzący z roku 1945. Podatek VAT przy nabyciu nie wystąpił. Nie nastąpiło obniżenie podatku należnego o podatek naliczony.

3.

Domki campingowe szt. 11 z czego 5 domków zostało wybudowanych w latach 1974 i 1991, a więc w czasie kiedy nie obowiązywała ustawa, zatem nie nastąpiło obniżenie podatku należnego o podatek naliczony. Natomiast 6 domków zostało ujawnionych w roku 2006 podczas spisu z natury środków trwałych. Nie jest zatem możliwe określenie ich bytu historycznego oraz bytu dla potrzeb VAT.

4.

Budowle:

* zbiornik - cysterna pochodzący z roku 1980. Podatek VAT przy nabyciu nie wystąpił, tym samym nie nastąpiło obniżenie podatku należnego o naliczony,

* nieużywany zbiornik bezodpływowy na ścieki pochodzący z roku 1998. Przy nabyciu (budowie) VAT wystąpił i podlegał odliczeniu,

* drewniane molo przy brzegu pochodzące z roku 1962, a zatem pochodzące sprzed obowiązywania ustawy o VAT, zatem nie nastąpiło obniżenie podatku należnego o podatek naliczony.

Ośrodek wypoczynku świątecznego służył i nadal służy działalności socjalnej, ponieważ sprzedawane są wczasy dla pracowników, świadczone są także dla pracowników usługi krótkotrwałego zakwaterowania, obie czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W roku 2009 niektóre domki w sezonie letnim były również wynajmowane na podstawie umowy najmu osobom trzecim. Czynność ta była opodatkowana stawką 22 %. Najem miał charakter okazjonalny, ponieważ domki były wynajmowane na kilka lub kilkanaście dni. Istnieje możliwość określenia, które domki i w jakim okresie były wynajmowane.

Z ewidencji księgowej wynika, że od roku 2004 nie były czynione na budynkach, ani na budowlach inwestycje ulepszające przekraczające 30 % wartości początkowej.

W piśmie z dnia 25 maja 2010 r. Spółka uzupełniła opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

1.

dostawa nieruchomości zabudowanej w odniesieniu do każdego z wymienionych budynków i budowli - zdaniem Spółki - będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Zatem nie można - zdaniem Spółki - skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, co wynika z faktu, iż w ramach planowanej sprzedaży dojdzie do pierwszego zasiedlenia. Wątpliwości Spółki zrodziła kwestia udostępnienia domków campingowych na podstawie umów najmu w sezonie letnim. Udostępnienie domków na podstawie umów najmu ma miejsce od roku 2009. w latach wcześniejszych sprzedawano usługi krótkotrwałego zakwaterowania. Problem dotyczy kwestii, czy oddanie poszczególnych domków w najem jest czynnością powodującą pierwsze zasiedlenie, czy też nie. Należy podkreślić, że nie podlegał umowie najmu cały ośrodek wypoczynkowy, lecz tylko okresowo domki campingowe i część pomieszczeń budynku magazynowego łodzi. z powierzchni łącznej 170,5 m 2 - 60,9 m 2 na podstawie umowy najmu, zawartej na czas od 24 kwietnia 2007 r. do 30 września 2009 r., wynajmowane były na działalność gastronomiczną. Literalne brzmienie przepisów nie pozostawia wątpliwości, że najem nieruchomości niezależnie od czasu trwania oraz od tego jakiej części nieruchomości dotyczy powoduje pierwsze zasiedlenie.

W tej sytuacji w ramach planowanej sprzedaży nie powinny zostać objęte pierwszym zasiedleniem domki campingowe oraz budynek magazynu łodzi, który w roku 2009 wynajmowany był na podstawie umów najmu osobom trzecim. Sprzedaż tych obiektów również nie może podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT z uwagi na fakt, iż od zasiedlenia tych obiektów do chwili obecnej nie upłynęły 2 lata (wyłączenie z art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b) ustawy o VAT).

Znane są Spółce interpretacje (między innymi Izby Skarbowej w Warszawie), zdaniem których termin użytkowanie (zawarty w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT) należy interpretować z uwzględnieniem definicji użytkowania zawartej w kodeksie cywilnym co rodziłoby takie skutki, iż nie można byłoby mówić, iż doszło do pierwszego zasiedlenia.

Pomimo faktu, iż zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie będzie możliwe, transakcja będzie podlegała w dużej części zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Wynika to z faktu, iż wobec obiektów posadowionych na gruncie mającym być przedmiotem sprzedaży Spółce nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ustawy o VAT). Obiekty zostały wybudowane lub nabyte przed wejściem w życie ustawy o VAT.

Wyjątek stanowi nieużywany zbiornik bezodpływowy na ścieki pochodzący z roku 1998. Przy nabyciu VAT wystąpił i podlegał odliczeniu. Wobec tego, iż planowana dostawa zbiornika będzie miała miejsce w ramach pierwszego zasiedlenia, nie będzie korzystała ze zwolnienia, lecz będzie opodatkowana stawką 22%.

W odniesieniu do trzech domków campingowych, które należy uznać za rzeczy ruchome, należy zastosować przepisy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na to, że domki stanowią towar używany (art. 43 ust. 2 ustawy) ponad pół roku i w stosunku do tych domków Spółka nie obniżyła kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (nabycie przed wejściem w życie ustawy o VAT); transakcja zbycia będzie zwolniona od podatku VAT.

Tabela określająca okresy najmu domków campingowych i baru.

Nazwa obiektu -Okres wynajmu

domek campingowy nr 1 -22-26 czerwca 2009 r.; 18-19 lipca 2009 r.; 24-26 lipca 2009 r.; 31.07-2 sierpnia 2009 r.; 07-15 sierpnia 2009 r.; 28-30 sierpnia 2009 r.; 12-13 września 2009 r.

domek campingowy nr 2 -11-14 czerwca 2009 r.; 16-17 lipca 2009 r.; 17-19 lipca 2009 r.; 24-26 lipca 2009 r.; 27-31 lipca 2009 r.; 12-15 sierpnia 2009 r.; 28-30 sierpnia 2009 r.; 12-13 września 2009 r.

domek campingowy nr 3 -12-13 września 2009 r.

domek campingowy nr 9 -19-26 maja 2009 r.; 11-14 czerwca 2009 r.; 29.06.-1 lipca 2009 r.; 30.06-3 lipca 2009 r.; 04-5 lipca 2009 r.; 06-8 lipca 2009 r.; 17-19 lipca 2009 r.; 01.-9 sierpnia 2009 r.; 12-28 sierpnia 2009 r.; 09-12 sierpnia 2009 r.; 11-13 września 2009 r.; 13-27 września 2009 r.

domek campingowy nr 10 -01-30 czerwca 2009 r.; 30.06-31 lipca 2009 r.; 01-30.08.2009; 31.08-26 września 2009 r.

domek campingowy nr 5 -10-14 czerwca 2009 r.; 17-19 lipca 2009 r; 31.07-2 sierpnia 2009 r.; 04-8 sierpnia 2009 r.; 10-31 sierpnia 2009 r.; 05-8 października 2009 r.; 18-21 września 2009 r.

domek campingowy nr 6 -15-19 czerwca 2009 r.; 22-26 czerwca 2009 r.; 04-5 lipca 2009 r.; 06-10 lipca 2009 r.; 28-31 lipca 2009 r.; 31.07-2 sierpnia 2009 r.; 04-9 sierpnia 2009 r.; 17-21 sierpnia 2009 r.; 24-26 sierpnia 2009 r.; 31.08-1 września 2009 r.; 05-8 października 2009 r.

domek campingowy nr 7 -19-26 maja 2009 r.; 10-13 czerwca 2009 r.; 26-28 czerwca 2009 r.; 04-5 lipca 2009 r.; 10-14 lipca 2009 r.; 17-19 lipca 2009 r.; 25-30 lipca 2009 r.; 31.07-2 sierpnia 2009 r.; 03-10 sierpnia 2009 r.; 11-12.08 2009 r.; 25-27 września 2009 r.

domek campingowy nr 8 -20-22 maja 2009 r.; 22-24 września 2009 r.; 10-14 czerwca 2009 r.; 04-5 lipca 2009 r.; 17-31 lipca 2009 r.; 01-2 sierpnia 2009 r. 02-7 sierpnia 2009 r.; 07-22 sierpnia 2009 r.

domek campingowy nr 11 -25-31 maja 2009 r.; 01-30 czerwca 2009 r.; 30.06-31 lipca 2009 r.; 01-31 sierpnia 2009 r.; 31.08-26 września 2009 r.

domek campingowy nr 4 -03-5 czerwca 2009 r.; 08-10 czerwca 2099 r.; 15-19 czerwca 2009 r.; 10-14 czerwca 2009 r.; 22-26 czerwca 2009 r.; 29.06-1 lipca 2009 r.; 01-3 lipca 2009 r.; 03-5 lipca 2009 r.; 21-24 lipca 2009 r.; 26.07-1 sierpnia 2009 r.; 02-14 sierpnia 2009 r.; 14-17 sierpnia 2009 r.; 17-23 sierpnia 2009 r.; 28-29 sierpnia 2009 r.; 18-21 września 2009 r.

Budynek niemieszkalny Ośrodek Sport. Wod. -24-04.2007 r. - 30 września 2009 r.

2.

domki campingowe klasyfikowane są wg PKOB jako "budynki niemieszkalne - budynki zakwaterowania turystycznego, pozostałe, klasa 1212, która obejmuje schroniska młodzieżowe, schroniska górskie, domki campingowe, domy wypoczynkowe oraz pozostałe budynki zakwaterowania turystycznego",

3.

ze wskazanych we wniosku domków campingowych, osiem jest sklasyfikowana jako nieruchomości, natomiast trzy domki, zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego, nie są trwale z gruntem związane, co wskazuje, iż winny być zakwalifikowane, z punktu widzenia prawa cywilnego, do rzeczy ruchomych. Dla potrzeb podatku od nieruchomości wskazane są jako budowle i uiszczany jest podatek od nieruchomości,

4.

a.

na żadnym z domków campingowych nie były dokonywane inwestycje ulepszające powyżej 30% ich wartości początkowej. Natomiast okresy najmu poszczególnych domków campingowych zostały wskazane w odpowiedzi na pkt 1. Udostępnienie domków w ramach umów najmu zawartych w formie pisemnej ma miejsce od roku 2009. W latach wcześniejszych udostępnienia domków odbywało się w drodze świadczenia usługi krótkotrwałego zakwaterowania,

b.

jeśli przyjmiemy, iż z uwagi na zawarte umowy najmu na domki stanowiące nieruchomości oraz część pomieszczenia magazynu łodzi doszło do pierwszego zasiedlenia (rok 2009), to na chwilę obecną nie upłynęły 2 lata. Wszystkie domki będą wynajmowane w sezonie letnim 2010.

5.

domki zaklasyfikowane jako rzeczy ruchome używane są ponad pół roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z tym, że przedmiotem zbycia będzie dostawa nieruchomości zabudowanej, obejmująca dla potrzeb podatku VAT dostawę budynków i budowli wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntów, transakcja będzie zwolniona od podatku VAT, czy będzie podlegała opodatkowaniu stawką 22%.

2.

Czy fakt wynajmowania na podstawie umowy najmu niektórych domków campingowych w roku 2009 okazjonalnie, nawet na kilka dni, decyduje o tym, iż doszło do pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do wynajmowanych domków.

3.

Jaką stawkę opodatkowania należy zastosować przy sprzedaży nieruchomości w odniesieniu do domków campingowych, które zostały ujawnione w roku 2006.

4.

Czy każdy domek campingowy musi w transakcji zbycia nieruchomości być rozpoznawany odrębnie dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT, czy może dla potrzeb zbycia można potraktować 11 zbywanych domków jako kompleks o łącznej wartości, dla którego będzie ustalona jedna stawka VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, z dniem 1 stycznia 2009 r. przyjęto w ustawie o podatku od towarów i usług jako zasadę z określonymi wyjątkami zwolnienie od podatku dostawy wszystkich obiektów budownictwa. Przewidziano jednak wyłączenia ze zwolnienia obligatoryjne - art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) lub fakultatywne, poprzez rezygnację ze zwolnienia - art. 43 ust. 10 i ust. 11 ww. ustawy.

Zatem należałoby ustalić, czy zachodzą przesłanki do zastosowania zwolnienia (z prawem rezygnacji) przewidzianego przy dostawie budynku lub budowli dokonywanej w okresie nie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jako pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynku, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jeśli przesłanki tego zwolnienia nie zachodzą, należałoby ustalić, czy zachodzą przesłanki zwolnienia dla używanych nieruchomości. Zwolnienie to natomiast znajduje zastosowanie jeśli:

* w stosunku do obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Drugiego z wymienionych warunków nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

1.

W odniesieniu do budynków i budowli, które nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT i podatek należny nie był obniżony o VAT naliczony (w opisanym zdarzeniu przyszłym) są to budynki i budowle wybudowane przed wejściem w życie ustawy o VAT: pawilon, budynek magazynu łodzi, 5 domków campingowych wybudowanych w latach 1974 i 1991, zbiornik - cysterna, drewniane molo), które ponadto nie były oddane w wykonaniu czynności opodatkowanych, nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Oznacza to, że w momencie, gdy dojdzie do sprzedaży wymienionych nieruchomości, będzie to sprzedaż w ramach pierwszego zasiedlenia, a zatem zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania.

Znajdzie natomiast zastosowanie zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. w okresie od roku 2004 na wymienionych nieruchomościach nie dokonano żadnych ulepszeń. Nieruchomości służyły i służą działalności opodatkowanej, sprzedaż wczasów oraz usług krótkotrwałego zakwaterowania są opodatkowane. Przesłanki zwolnienia znajdują zatem zastosowanie. Sprzedaż tych nieruchomości, zdaniem Spółki, będzie zwolniona. Zwolnienie będzie dotyczyło również gruntu, na którym budynki i budowle te są posadowione (zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu).

2.

W odniesieniu do budowli nabytej lub wybudowanej po wejściu w życie ustawy o VAT - jest to nieużywany zbiornik bezodpływowy na ścieki pochodzący z roku 1998 - gdzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, budowla nie była oddana od roku 1998 w wykonaniu czynności opodatkowanych (np. wynajem), nie podlegała też od tego czasu inwestycjom ulepszającym, dojdzie do pierwszego zasiedlenia. Sprzedaż budowli zdaniem Spółki będzie opodatkowana stawką VAT 22%. Opodatkowanie będzie dotyczyło również gruntu, na którym budowla jest posadowiona.

3.

W odniesieniu do ujawnionych w roku 2006 domków, dla których nie jest znana historia opodatkowania podatkiem VAT, zdaniem Oddziału z uwagi na to, iż Spółka nie jest w stanie udokumentować ani zwolnienia, ani odliczania podatku naliczonego właściwym byłoby opodatkować sprzedaż tych nieruchomości ze stawką 22%.

4.

W odniesieniu do domków campingowych, które były przedmiotem umów najmu na rzecz osób trzecich w roku 2009 stosując literalnie przepis art. 2 pkt 14 lit. b) doszłoby do pierwszego zasiedlenia, bowiem przepis nie precyzuje na jak długo musi nastąpić oddanie w wykonywaniu czynności opodatkowanych aby doszło do pierwszego zasiedlenia. Zdaniem Spółki okazjonalne obciążenie umowami najmu, czyli umowami o charakterze zobowiązaniowym nie wyczerpuje użytego w definicji ustawowej określenia użytkowania zgodnie z kodeksem cywilnym, dotyczącego użytkowania jako ograniczonego prawa rzeczowego. Zatem, zdaniem Spółki, obciążanie niektórych domków umowami najmu nie będzie decydowało o pierwszym zasiedleniu.

5.

W odniesieniu do gruntu znajduje zastosowanie przepis § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zgodnie z którym zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części zwolnione są od podatku. Wobec tego prawo wieczystego użytkowania gruntów podlega opodatkowaniu analogicznie jak związany z tym gruntem budynek. Alokacja wartości gruntu zdaniem Spółki może się odbyć przy użyciu klucza wartościowego lub powierzchniowego.

6.

Spółka zwróciła się z pytaniem, czy każdy domek campingowy musi w transakcji zbycia nieruchomości być rozpatrywany odrębnie dla potrzeb opodatkowania VAT, czy też można potraktować 11 zbywanych domków campingowych jako kompleks o łącznej wartości, dla którego będzie ustalona jedna stawka VAT. Każdy z domków może posiadać inny stan faktyczny, np. 6 domków zostało ujawnionych w roku 2006.

Zdaniem Oddziału przepisy ustawy o VAT przy sprzedaży nieruchomości rozróżniają różne stany faktyczne, a przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 wymusza indywidualną ocenę stanu faktycznego każdego domku campingowego i tym samym stawki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki lub zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r., zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Z powyższej definicji wynika, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy rozumieć nie tylko umowę sprzedaży ale także umowy najmu i dzierżawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w 43 ust. 1 pkt 10a lit. b) - stosownie do art. 43 ust. 7a - nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Należy podkreślić, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - możliwość zrezygnowania ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Natomiast, treść art. 29 ust. 5 ustawy stanowi, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Analogiczna sytuacja ma miejsce, gdy wraz z dostawą budynków lub budowli następuje również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym budynki te są posadowione. Jak wskazuje przepis § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

W myśl przepisu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast, stosownie do art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane, pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z powyższego wynika, iż jest to katalog przykładowy, otwarty i nie ogranicza możliwości uznania za budowlę innych obiektów. Wobec powyższego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie posadowione na gruncie zbiornik - cysterna, nieużywany zbiornik bezodpływowy, czy drewniane molo stanowią budowle w rozumieniu Prawa budowlanego.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Spółka planuje sprzedaż nieruchomości zabudowanej. w skład zbywanej nieruchomości gruntowej zabudowanej wchodzą:

1.

Nabyte z dniem 5 grudnia 1990 r. na mocy decyzji uwłaszczeniowej z dnia 10 sierpnia 1999 r. prawo wieczystego użytkowania gruntu dwóch działek.

2.

Nabyte na własność w drodze decyzji uwłaszczeniowej (nieodpłatnie):

a.

budynek - pawilon - wiata wybudowany w roku 1980 ze środków inwestycyjnych ówczesnego Zakładu Energetycznego. Przy nabyciu nie wystąpił VAT. Zarówno nabycie jak i wybudowanie budynku miało miejsce przed wejściem w życie ustawy VAT, nie nastąpiło zatem obniżenie podatku należnego o podatek naliczony,

b.

budynek magazynu łodzi, pochodzący z roku 1945. Podatek VAT przy nabyciu nie wystąpił. Nie nastąpiło obniżenie podatku należnego o naliczony.

3.

Domki campingowe szt. 11 z czego 5 domków zostało wybudowanych w latach 1974 i 1991, a więc w czasie kiedy nie obowiązywała ustawa, zatem nie nastąpiło obniżenie podatku należnego o podatek naliczony. Natomiast 6 domków zostało ujawnionych w roku 2006 podczas spisu z natury środków trwałych. Nie jest zatem możliwe określenie ich bytu historycznego oraz bytu dla potrzeb VAT.

4.

Budowle:

a.

zbiornik - cysterna pochodzący z roku 1980. Podatek VAT przy nabyciu nie wystąpił, tym samym nie nastąpiło obniżenie podatku należnego o naliczony,

b.

nieużywany zbiornik bezodpływowy na ścieki pochodzący z roku 1998. Przy nabyciu (budowie) VAT wystąpił i podlegał odliczeniu,

c.

drewniane molo przy brzegu pochodzące z roku 1962, a zatem pochodzące sprzed obowiązywania ustawy o VAT, zatem nie nastąpiło obniżenie podatku należnego o podatek naliczony.

Ośrodek wypoczynku świątecznego służył i nadal służy działalności socjalnej, ponieważ sprzedawane są wczasy dla pracowników, świadczone są także dla pracowników usługi krótkotrwałego zakwaterowania, obie czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W roku 2009 niektóre domki w sezonie letnim były również wynajmowane na podstawie umowy najmu osobom trzecim. Czynność ta była opodatkowana stawką 22%. Najem miał charakter okazjonalny, ponieważ domki były wynajmowane na kilka lub kilkanaście dni.

Z ewidencji księgowej wynika, że od roku 2004 nie były czynione na budynkach, ani na budowlach inwestycje ulepszające przekraczające 30% wartości początkowej.

Ponadto z pisma uzupełniającego wynikają następujące informacje:

* dostawa nieruchomości zabudowanej w odniesieniu do każdego z wymienionych budynków i budowli będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

* udostępnienie domków na podstawie umów najmu ma miejsce od roku 2009. w latach wcześniejszych sprzedawano usługi krótkotrwałego zakwaterowania.

* umowie najmu nie podlegał cały ośrodek wypoczynkowy, lecz tylko okresowo domki campingowe i część pomieszczeń budynku magazynowego łodzi. z powierzchni łącznej budynku magazynowego łodzi 170,5 m 2 - 60,9 m 2 na podstawie umowy najmu, zawartej na czas od 24 kwietnia 2007 r. do 30 września 2009 r., wynajmowane były na działalność gastronomiczną,

* budynek magazynu łodzi, w roku 2009 wynajmowany był na podstawie umów najmu osobom trzecim,

* ze wskazanych we wniosku domków campingowych, osiem jest sklasyfikowana jako nieruchomości, natomiast trzy domki, zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego, nie są trwale z gruntem związane, co wskazuje, iż winny być zakwalifikowane, z punktu widzenia prawa cywilnego, do rzeczy ruchomych. Domki będące ruchomościami stanowią towar używany (art. 43 ust. 2 ustawy), bowiem były używane ponad pół roku i w stosunku do nich Spółka nie obniżyła kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego (nabycie przed wejściem w życie ustawy o VAT),

* na żadnym z domków campingowych nie były dokonywane inwestycje ulepszające powyżej 30% ich wartości początkowej. Udostępnienie domków w ramach umów najmu zawartych w formie pisemnej ma miejsce od roku 2009. w latach wcześniejszych udostępnianie domków odbywało się w drodze świadczenia usługi krótkotrwałego zakwaterowania.

W tym miejscu należy zauważyć, iż zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) w klasie 55.23 wymieniono "usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe", natomiast w podkategorii 55.23.12 tego grupowania, "usługi świadczone przez ośrodki wczasowe oraz domy wypoczynkowe".

Z powyższego wynika, że klasyczne usługi świadczone przez ośrodki wczasowe stanowią usługi krótkotrwałego zakwaterowania, a nie usługi w zakresie najmu, czy dzierżawy.

W przedmiotowej sprawie należy ponadto zdefiniować pojęcia "użytkownika" i "użytkować". Zgodnie z definicją słownikową (Język polski, Współczesny słownik języka polskiego, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o., Warszawa 2007), "użytkownik" to osoba lub instytucja, która użytkuje coś, także osoba prawna lub osoba fizyczna użytkująca rzeczy, prawa innych na mocy umowy lub aktu administracyjnego. Natomiast słowo "użytkować" oznacza używać czegoś w sposób przynoszący jak największe korzyści, eksploatować, korzystać wykorzystywać. Przez słowo "korzyść" należy rozumieć zysk, pożytek. Zgodnie z definicją słownikową "zysk" to nadwyżka wpływów nad wydatkami w działalności gospodarczej; dochód; zarobek. "Pożytkiem" natomiast jest korzystny rezultat jakieś działalności; korzyść, dobro, dobrodziejstwo, użytek: przynosić, dawać pożytek; mieć odnieść pożytek z czegoś.

Zdaniem tut. Organu przez "użytkownika" należy zatem rozumieć taki podmiot, który będąc w posiadaniu danego dobra wykorzystuje je do osiągnięcia zysku, czy też innych korzyści.

Tym samym odnosząc powyższe do analizowanej sytuacji, należy stwierdzić, że użytkownikiem domków campingowych jest Spółka, gdyż to ona wykorzystuje je do osiągnięcia korzyści (zysku).

Z powyższego wynika, iż słowo "użytkować" w znacznym stopniu zostało powiązane z ekonomicznym wykorzystaniem rzeczy przez "użytkownika", czyli przez podmiot dążący do uzyskania korzyści poprzez wykorzystanie danej rzeczy. w kontekście powyższego w przedmiotowej sprawie to Spółka, jako podmiot władający nieruchomościami, jest ich użytkownikiem i to ona używa przedmiotowe nieruchomości. Zatem domki campingowe wykorzystywane są przez Spółkę do świadczenia usług krótkotrwałego zakwaterowania, co oznacza, iż nie można mówić w tym konkretnym przypadku o pierwszym zasiedleniu. w związku z powyższym domki campingowe, będące nieruchomościami nie zostały jeszcze zasiedlone, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż nie zostały wydane użytkownikowi do używania w ramach czynności opodatkowanych.

Należy jednocześnie zauważyć, iż w świetle powyższych rozważań, domki campingowe będące ruchomościami spełniają definicję towarów używanych, określoną w art. 43 ust. 2 ustawy.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej regulacje prawne oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego tut. Organ na zadane we wniosku pytania udziela następujących odpowiedzi:

Ad. 1

Transakcja sprzedaży:

1.

nabytego na własność w drodze decyzji uwłaszczeniowej (nieodpłatnie) budynku - pawilonu - wiaty, dokonana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia, i tym samym nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże z uwagi na fakt, iż Spółka nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie poniosła nakładów na jego ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej - zamierzona dostawa ww. budynku będzie korzystała ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Tym samym w świetle § 12 ust. 1 pkt 11 cyt. wyżej rozporządzenia w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym jest posadowiony przedmiotowy budynek również będzie korzystała ze zwolnienia od tego podatku,

2.

części pomieszczeń budynku magazynowego łodzi wynajmowanych od 24 kwietnia 2007 r. do 30 września 2009 r. na działalność gastronomiczną (z powierzchni łącznej 170,5 m 2 - 60,9 m 2), będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem jej dostawa nie odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia. Natomiast w odniesieniu do części budynku, która była udostępniana dopiero w roku 2009, warunek wynikający z definicji pierwszego zasiedlenia (art. 2 pkt 14 ustawy) zostanie wypełniony w momencie planowanej dostawy, zatem sprzedaż tej części nieruchomości, nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednocześnie, ponieważ Spółka nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem budynku magazynowego łodzi oraz nie poniosła nakładów na jego ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej - zamierzona dostawa w tej części będzie korzystała ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 11 cyt. wyżej rozporządzenia w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym jest posadowiony przedmiotowy budynek również będzie korzystała ze zwolnienia od tego podatku,

3.

budowli:

a.

zbiornika - cysterny dokonana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia, i tym samym nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Spółka nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie poniosła nakładów na jej ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej, zatem zamierzona dostawa ww. budowli będzie korzystała ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. w świetle § 12 ust. 1 pkt 11 cyt. wyżej rozporządzenia w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym jest posadowiona przedmiotowa budowla, również będzie korzystała ze zwolnienia od tego podatku,

b.

nieużywanego zbiornika bezodpływowego na ścieki, wybudowanego przez Spółkę w roku 1998, nie będzie korzystała ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem dostawa ta będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Ponadto z uwagi na fakt, iż Spółka miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego budowie, przedmiotowa dostawa nie będzie również korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, lecz będzie opodatkowana wg stawki 22%. Tym samym w świetle § 12 ust. 1 pkt 11 cyt. wyżej rozporządzenia w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym jest posadowiona przedmiotowa budowla, również będzie opodatkowana wg podstawowej stawki podatku VAT, tj. 22%,

c.

drewnianego molo dokonana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia, i nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Natomiast z uwagi na fakt, iż Spółka nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie poniosła nakładów na jego ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej - zamierzona dostawa ww. budowli będzie korzystała ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Analogicznie, w świetle § 12 ust. 1 pkt 11 cyt. wyżej rozporządzenia w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym jest posadowiona przedmiotowa budowla, również będzie korzystała ze zwolnienia od tego podatku.

4.

domków campingowych

a.

będących nieruchomościami, wybudowanych w latach 1974 i 1991, odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia, i nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Ponieważ Spółka nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie poniosła nakładów na ich ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej - planowana dostawa ww. budynków będzie korzystała ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Ponadto, w świetle § 12 ust. 1 pkt 11 cyt. wyżej rozporządzenia w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym są posadowione przedmiotowe budynki, również będzie korzystała ze zwolnienia od tego podatku. Natomiast dostawa domków campingowych ujawnionych w roku 2006, z uwagi na fakt, że Spółka nie dysponuje dokumentami i nie jest w stanie określić, czy miała prawo do odliczenia, czy też nie - opodatkowana będzie 22% stawką podatku VAT. Stawka ta będzie dotyczyła również prawa użytkowania wieczystego gruntu do nich przynależnego.

b.

będących ruchomościami, wypełniających definicję towaru używanego, z uwagi na fakt, iż przy ich nabyciu nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - będzie korzystać ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Należy zaznaczyć, że stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, jednak w przypadku budynku magazynowego łodzi, zwolnienie od podatku częściowo wynika z innych przepisów, niż wskazane przez Zainteresowanego.

Ad. 2

Wynajmowanie okazjonalne domków campingowych w roku 2009 (świadczenie usług krótkotrwałego zakwaterowania) nie oznacza, że zostały ona zasiedlone, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż nie zostały one wydane użytkownikowi do używania w ramach czynności opodatkowanych.

Ad. 3

Dostawa domków campingowych ujawnionych w roku 2006 - jak wskazano wyżej - będzie opodatkowana wg 22% stawki podatku VAT.

Ad. 4

Dla potrzeb prawidłowej oceny opodatkowania podatkiem VAT, a przede wszystkim do oceny warunków zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 i pkt 10a ustawy, każdy domek campingowy powinien być w transakcji sprzedaży rozpatrywany oddzielnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl