ILPP1/443-215/09-3/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-215/09-3/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki reprezentowanej przez Panią, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2009 r. (data wpływu 17 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania 7% stawki podatku VAT dla produktów mieszczących się pod symbolem PKWiU z roku 2008 r. 20.20.14.0 (wg PKWiU z roku 1997 - 24.20.14-90.00) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania 7% stawki podatku VAT dla produktów mieszczących się pod symbolem PKWiU z 2008 r. 20.20.14.0 (wg PKWiU z roku 1997 - 24.20.14-90.00). Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 kwietnia 2009 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podmiotem odpowiedzialnym za wprowadzenie do obrotu produktu biobójczego i leczniczego, na który posiada pozwolenie Ministra Zdrowia - na obrót produktem biobójczym nr XXX, a także postanowienie Ministra Zdrowia o uznaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego (...), jod dostępny, 0,3%, roztwór do kąpieli strzyków, z dnia XXX 2006 r. wydane przez Veterinary Medicines Direktorate, Wielka Brytania. Przedmiotowy produkt jest przeznaczony wyłącznie do użytku profesjonalnego, do dezynfekcji i pielęgnacji strzyków po udoju. Ponadto, utrzymuje się przez długi czas na strzyku, tworzy warstwę ochronną eliminującą zakażenia bakteryjne, zabezpieczającą przed nowymi zakażeniami. Pielęgnuje i przyśpiesza regenerację strzyków. Substancja aktywna - jod. Główny Urząd Statystyczny, Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów w Warszawie wydał opinię, że ww. produkt mieści się w grupowaniu PKWiU z roku 2008 - 20.20.14.0, co odpowiada PKWiU z roku 2004 - 24.20.14-90.00 oraz z roku 1997 - 24.20.14-90.00.

Z pisma uzupełniającego z dnia 15 kwietnia 2009 r. wynika, iż dla przedmiotowego produktu biobójczego został dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 252 z późn. zm.). Pozwolenie Ministra Zdrowia nr XXX na obrót produktem biobójczym. Jest to produkt mający zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia. Posiada właściwości bakteriobójcze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może zastosować 7% stawkę podatku VAT do produktów mieszczących się w grupowaniu PKWiU z 2008 r. - 20.20.14.0 (wg PKWiU z roku 2007 - 24.20.14-90.00).

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowy produkt biobójczy i leczniczy oznaczony symbolem PKWiU: z roku 2008 - 20.20.14.0 "Środki odkażające" oraz PKWiU z roku 2004 - 24.20.14-90.00; z roku 1997 - 24.20.14-90.00 "Preparaty odkażające pozostałe" jako wymieniony w poz. 62 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), wśród towarów oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.2, tj. pestycydy i inne środki agrochemiczne z wyłączeniem wyrobów chemii gospodarczej (PKWiU ex 24.20.14) podlega stawce VAT w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle natomiast uregulowań art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W związku z powyższym, w celu ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla poszczególnych wyrobów konieczne jest stwierdzenie, pod jakim symbolem PKWiU ten towar jest sklasyfikowany w statystyce.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Podstawowa stawka podatku VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca w odniesieniu do niektórych towarów przewidział opodatkowanie stawkami obniżonymi.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod poz. 62 wskazanego załącznika, zostały wymienione towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 24.2, tj. "pestycydy i inne środki agrochemiczne, z wyłączeniem wyrobów chemii gospodarczej (PKWiU ex 24.20.14)". Natomiast w poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, z grupy towarów o symbolu PKWiU ex 24.20.14-90.00 wskazane zostały jedynie "preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych".

Analizując zakres uregulowań obu cyt. powyżej pozycji z załącznika nr 3 do ustawy o VAT zauważyć należy, iż w objaśnieniach do załącznika ustawodawca wskazał, że symbol "ex" oznacza, że obniżona stawka podatku VAT dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania, tj. w przypadku poz. 62 - pestycydów i innych środków agrochemicznych, z wyłączeniem wyrobów chemii gospodarczej (PKWiU ex 24.2), a w przypadku poz. 107 - określonych preparatów odkażających mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia (PKWiU ex 24.20.14-90.00).

Zgodnie z art. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobóczych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 252 z późn. zm.), produkt biobójczy stanowi substancję czynną lub preparat zawierający co najmniej jedną substancję czynną, w postaciach, w jakich są dostarczone użytkownikowi, przeznaczony do niszczenia, odstraszania, unieszkodliwiania, zapobiegania działaniu lub kontrolowania w jakikolwiek inny sposób organizmów szkodliwych przez działanie chemiczne lub biologiczne. Natomiast produkt biobójczy niskiego ryzyka to produkt biobójczy, który łącznie spełnia następujące warunki: zawiera jako substancje czynne jedną lub więcej substancji czynnych wymienionych w wykazie, o którym mowa w art. 6 ust. 3 pkt 2; nie zawiera substancji potencjalnie niebezpiecznej; w warunkach użytkowania stwarza tylko niewielkie ryzyko dla ludzi, zwierząt lub środowiska.

Stosownie do art. 4. ust. 1 ww. ustawy, w obrocie i stosowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą znajdować się tylko te produkty biobójcze, na które:

1.

zostało wydane pozwolenie na wprowadzanie do obrotu, zwane dalej "pozwoleniem",

2.

zostało wydane pozwolenie tymczasowe,

3.

została wydana decyzja o wpisie do rejestru produktów biobójczych niskiego ryzyka, zwana dalej "wpisem do rejestru",

4.

zostało wydane pozwolenie na obrót, o którym mowa w art. 54

- oraz są sklasyfikowane, opakowane i oznakowane zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie.

Na podstawie art. 5 ust. 1 cyt. ustawy, pozwolenie wydaje oraz wpisu do rejestru dokonuje minister właściwy do spraw zdrowia, na okres nie dłuższy niż 10 lat, licząc od dnia pierwszego albo kolejnego wpisu substancji czynnej do wykazów, o których mowa w art. 6 ust. 3 pkt 1 i pkt 2, i nieprzekraczający terminu ważności określonego dla danej substancji czynnej w tych wykazach.

Z kolei, w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, wnioski o wydanie pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru, zmiany danych stanowiących podstawę wydania pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru, przedłużenie terminu ważności pozwolenia, pozwolenia tymczasowego albo wpisu do rejestru podmiot odpowiedzialny składa do Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, zwanego dalej "Prezesem Urzędu".

Jeżeli podmiot odpowiedzialny wystąpi z wnioskiem o wydanie pozwolenia albo wpisu do rejestru produktu biobójczego, na który uzyskał pozwolenie albo wpis do rejestru w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, minister właściwy do spraw zdrowia jest obowiązany do wydania pozwolenia albo wpisu do rejestru, pod warunkiem że substancja czynna tego produktu biobójczego spełnia warunki, o których mowa w art. 9 ust. - stosownie do art. 50 ust. 1 ustawy o produktach biobójczych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podmiotem odpowiedzialnym za wprowadzenie do obrotu produktu biobójczego i leczniczego. Produkt ten, jak wskazuje Zainteresowany, został zaklasyfikowany przez Główny Urząd Statystyczny, Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów w Warszawie do grupowania PKWiU 20.20.14.0 z roku 2008 r. - odpowiadającego PKWiU 24.20.14-90.00 z roku 2004 i z roku 1997. Ponadto Zainteresowany posiada pozwolenie Ministra Zdrowia na obrót przedmiotowym produktem biobójczym (a także postanowienie Ministra Zdrowia o uznaniu pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego, z dnia XXX 2006 r. wydane przez Veterinary Medicines Direktorate, Wielka Brytania), a ponadto dla przedmiotowego produktu został dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia XXX 2002 r. o produktach biobójczych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 252 z późn. zm.). Produkt ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia i posiada właściwości bakteriobójcze.

Mając zatem na uwadze stan faktyczny sprawy w zestawieniu z zapisami poz. 62 i poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, iż przedmiotowy preparat biobójczy i leczniczy nie może korzystać z 7% stawki podatku VAT na podstawie zapisu poz. 62 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Uwzględniając bowiem klasyfikację statystyczną towaru, wg PKWiU obowiązującej dla celów podatku VAT (wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) stwierdzić należy, że przedmiotowy towar - jako zaliczony do grupowania PKWiU 24.20.14-90.00 - został wyłączony z zakresu tej pozycji.

Wskazać jednakże należy, że ponieważ preparat ten ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia i został wpisany do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych zatem mieści się on w zakresie uregulowania poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy o VAT i jego dostawa na tej podstawie korzysta z obniżonej do 7% stawki podatku VAT.

Reasumując, sprzedaż środka biobójczego i leczniczego sklasyfikowanego wg PKWiU z roku 1997, obowiązującej dla celów podatku VAT do 31 grudnia 2009 r. pod symbolem 24.20.14-90.00, a wg PKWiU z roku 2008 pod symbolem 20.20.14.0 podlega, na podstawie poz. 107 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. w świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). w przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

Ponadto, nadmienia się, iż w analizowanej sprawie w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie prawa do zastosowania 7% stawki podatku VAT uznaje się za prawidłowe, jednakże z uwagi na zastosowanie innych przepisów prawa niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl