ILPP1/443-206/10-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-206/10-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2010 r. (data wpływu 25 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT zakupu średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej w W. Z. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT zakupu średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla Ochotniczej Straży Pożarnej w W. Z.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina K jest jednostką samorządu terytorialnego, wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Gmina K planuje zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego 4x2 dla potrzeb Ochotniczej Straży Pożarnej w W Z. Gmina K. planując do wykonania ww. zadanie realizować je będzie zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy, który stanowi, iż w szczególności zadania własne obejmują sprawy: porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Dla przedmiotowego zadania Gmina będzie jedynie podmiotem finansującym zakup, zaś faktycznym nabywcą będzie jednostka Ochrony Przeciwpożarowej. Dla zadania Gmina będzie ogłaszała postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych.

Z uwagi na pojawiające się sprzeczne informacje Izb i Urzędów Skarbowych oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w g co do zastosowania stawki podatku VAT (7% i 22%), Gmina K ma na względzie możliwość występowania przez potencjalnych oferentów z zapytaniem co do stawki podatku VAT jaką mają zastosować dla przedmiotowego zadania.

Gmina K nie prowadzi działalności w ww. zakresie i z tego tytułu nie przysługuje odliczenie podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy właściwym będzie zastosowanie dla przedmiotowego zadania 22% stawki podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwą stawką podatku VAT dla przedmiotowego zadania będzie stawka 22%. w świetle art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast ust. 10 cyt. artykułu stanowi, że stawkę podatku VAT, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129 - 134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Na podstawie art. 41 ust. 10 ww. ustawy, stosowanie obniżonej 7% stawki podatku stosuje się w sytuacji, gdy zaistnieją łącznie dwie przesłanki: sprzedaż odbywa się dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej oraz dotyczy towarów wymienionych w poz. 129 - 134 załącznika nr 3 do ww. ustawy. Oznacza to, że prawnymi nabywcami towarów muszą być jednostki ochrony przeciwpożarowej. Gmina - jednostka samorządu terytorialnego, jako niewymieniona w tym przepisie nie jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi, od faktu, czy nabywca towarów jest jednostką ochrony przeciwpożarowej. Jeżeli natomiast nabywcą jest Gmina, stawką właściwą dla dostaw towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej będzie stawka 22%, bez względu na cel w jakim podmiot ten zakupuje przedmiotowe towary.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej".

Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy, stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W punkcie 1 pozycji 129 ww. załącznika, określono jako korzystające z obniżonej stawki podatku pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy,

2.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

W konsekwencji powyższej regulacji należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

* jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

* jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

* zakładowa straż pożarna,

* zakładowa służba ratownicza,

* gminna zawodowa straż pożarna,

* powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

* terenowa służba ratownicza,

* ochotnicza straż pożarna,

* związek ochotniczych straży pożarnych,

* inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki niewymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, i planuje zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego 4x2 dla potrzeb Ochotniczej Straży Pożarnej w W. Z. Gmina planując do wykonania ww. zadanie realizować je będzie zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, tj. art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto dla realizacji ww. zadania Gmina będzie ogłaszała postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny wskazać należy, że jeżeli stroną umowy sprzedaży (nabywcą) jest Gmina a nie jednostka ochotniczej straży pożarnej, to w odniesieniu do transakcji dostawy średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego 4x2 dla potrzeb Ochotniczej Straży Pożarnej w W. Z. sprzedawcy nie przysługuje prawo do zastosowania preferencyjnej, tj. 7% stawki podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, iż dostawa ww. pojazdu następuje na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, a ta nie jest jednostką ochrony przeciwpożarowej. w konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony warunek określony w art. 41 ust. 10 ustawy, i nie będzie możliwe zastosowanie preferencyjnej, tj. 7% stawki podatku VAT.

Jednocześnie należy wskazać, że zastosowanie 7% stawki podatku VAT w odniesieniu do dostawy przedmiotowego samochodu byłoby możliwe jedynie w sytuacji gdyby stroną umowy sprzedaży (nabywcą) była Ochotnicza Straż Pożarna w W. Z. będąca jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Nadmienić należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając na uwadze, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest nabywca towarów, interpretacja nie ma mocy wiążącej dla sprzedawcy, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl