ILPP1/443-200/07-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-200/07-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Ś., przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2007 r. (data wpływu 6 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót budowlano - montażowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót budowlano - montażowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Ś. zamierza zbudować kotłownię oraz kanalizację deszczową, które będą służyły zarówno lokalom mieszkalnym, lokalom usługowym oraz obiektom użyteczności publicznej (świetlicom wiejskim). Wnioskodawca planuje także zbudować na wspólnych podwórkach parkingi oraz wyremontować klatki schodowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ww. roboty budowlano - montażowe, można opodatkować preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 7%, czy też należy rozgraniczyć procentowy udział tych obiektów i podzielić na prace związane z budową i remontem obiektów związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu oraz na prace związane z budową i remontem obiektów użyteczności publicznej, opodatkowując je różnymi stawkami VAT.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, budowa kotłowni, kanalizacji deszczowej, parkingów oraz remont klatek schodowych w budynkach, w których znajdują się lokale mieszkalne i obiekty użyteczności publicznej (świetlica) korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%. Zdaniem Wnioskodawcy ustawodawca nie precyzuje jaki rodzaj związku powinien wystąpić między tzw. infrastrukturą towarzyszącą, a obiektem mieszkaniowym. Należy zatem przyjąć, iż infrastruktura towarzysząca będzie związana z obiektami mieszkalnymi, gdy tylko w części będzie służyć tym obiektom, a w części innym. Tym samym brak podstaw prawnych do podziału dokonywanych robót budowlano - montażowych na części oraz zastosowania do poszczególnych części różnych stawek podatku VAT.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdza się, co następuje.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawowa stawka podatku VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy produktów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki obniżone: 7%, 3% i 0%.

Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się obniżoną do 7% stawkę podatku w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w cytowanym wyżej przepisie, to w myśl art. 146 ust. 2 roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego, gdzie "obiekty budownictwa mieszkaniowego", stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, to: budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

* 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,

* 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,

* ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Budynki mieszkalne wg PKOB, to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, natomiast w przypadkach gdy proporcja powierzchni wykorzystywanej na cele mieszkalne jest mniejsza, budynek klasyfikowany jest jako niemieszkalny (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316).

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, na podstawie art. 146 ust. 3, ustawy o VAT, rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z powyższej analizy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jednoznacznie wynika, że zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%, może mieć miejsce tylko w przypadku kiedy roboty budowlano - montażowe dotyczyć będą infrastruktury towarzyszącej obiektom budownictwa mieszkalnego. Zatem w przypadku gdy infrastruktura ma charakter towarzyszący zarówno budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu budownictwu, należy dla zastosowania właściwej stawki podatku VAT wydzielić tę część, która związana jest z budownictwem mieszkaniowym. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej. Dopuszczalną metodą określania proporcji w jakiej infrastruktura związana jest z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym może być np. metoda procentowego określenia udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektów mieszkalnych i niemieszkalnych znajdujących się na terenie objętym robotami, i zastosowanie obliczonego w ten sposób wskaźnika do rozliczenia wykonywanych robót.

Z okoliczności faktycznych przedstawionych we wniosku wynika, że przedmiotowa inwestycja polegająca na budowie kotłowni, kanalizacji deszczowej oraz parkingów obejmuje obok budynków mieszkalnych, także lokale użytkowe i budynki użyteczności publicznej (świetlice wiejskie). W związku z tym, dla zastosowania właściwej stawki podatku VAT należy wydzielić tę część, która związana jest z budownictwem mieszkaniowym i opodatkować stawką 7%, natomiast dla pozostałej części inwestycji zastosować stawkę 22%.

W pozostałej części inwestycji polegającej na remoncie klatek schodowych, kluczowym elementem dla rozstrzygnięcia jaka będzie właściwa stawka VAT, jest określenie czy budynek, w którym remontowana klatka schodowa się znajduje, jest budynkiem mieszkalnym wg klasyfikacji PKOB. W konsekwencji jeżeli remontowana jest klatka schodowa w budynku mieszkalnym, to dla tej inwestycji zastosowanie będzie miała stawka preferencyjna 7%, natomiast w pozostałych przypadkach stawka podstawowa 22%.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Podatnika w złożonym wniosku jest nieprawidłowe.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku VAT dla robót budowlano - montażowych. Kwestia dotycząca stawki podatku VAT właściwej dla inwestycji polegającej na budowie drogi gminnej zostanie załatwiona w odrębnej interpretacji indywidualnej o nr ILPP1/443-200/07-3/KG.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl