ILPP1/443-193/10-5/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-193/10-5/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2010 r. (data wpływu 22 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 maja 2010 r. (data wpływu 5 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z wystawionych, w okresie do dnia 31 grudnia 2008 r., faktur VAT z tytułu dokonanych ulepszeń lokali mieszkalnych i użytkowych,

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z wystawionych, w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r., faktur VAT z tytułu dokonanych remontów lokali mieszkalnych i użytkowych.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z wystawionych w okresie do dnia 31 grudnia 2008 r. oraz od dnia 1 stycznia 2009 r., faktur VAT z tytułu dokonanych ulepszeń (remontów). Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 maja 2010 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W miesiącu styczniu 2008 r. Wnioskodawca nabył nieruchomość wspólnie z ojcem w celu wyremontowania jej i następnie czerpania zysków z najmu w związku z tym, iż Zainteresowany wraz z ojcem miał zamiar prowadzenia wynajmu jako osoby fizyczne poza działalnością gospodarczą. Wydatki na remont tejże nieruchomości nie zawsze były dokumentowane fakturami. Również nie przysługiwało Wnioskodawcy ani jego ojcu prawo do odliczenia podatku VAT. w międzyczasie sytuacja materialna uległa zmianie i obecnie Zainteresowany wraz z ojcem będą zakładać Spółkę cywilną i w ramach tej Spółki zamierzają dokończyć remont. Koszt remontu od momentu zakupu do momentu wprowadzenia nieruchomości do majątku spółki przekroczył 30% wartości początkowej. Natomiast od momentu wprowadzenia do majątku Spółki, a oddania do użytkowania nie przekroczy 30%. Po zakończonym remoncie Wnioskodawca wraz z ojcem planują sprzedaż lokali mieszkalnych i lokali użytkowych. Pozostałe lokale, które nie znajdą nabywcy będą wynajmowane. Jednocześnie dodatkowo Zainteresowany informuje, iż faktury, które Zainteresowany wraz z ojcem posiada są wypisywane z imieniem Wnioskodawcy i imieniem ojca oraz nazwiskiem bez podawania NIP. Umieszczany jest również adres tej nieruchomości remontowanej.

Ze złożonego w dniu 5 maja 2010 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż:

1.

Od stycznia 2009 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (data rejestracji działalności w podatku VAT: 1 stycznia 2009 r.)

2.

Przedmiotowa nieruchomość zostanie wprowadzona w formie aportu niepieniężnego do spółki cywilnej.

3.

Dostawa lokali zarówno mieszkalnych, jak i użytkowych, o których mowa we wniosku, nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia.

4.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. lokali upłynie okres krótszy niż 2 lata.

5.

Przebudowa istniejącego budynku mieszkalno-usługowego stanowi ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

6.

Wnioskodawca jest współwłaścicielem budynku (lokali mieszkalnych i użytkowych) od roku 2008, natomiast czynnym podatnikiem podatku VAT jest od stycznia 2009 r. i od tego momentu ma prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Spółka natomiast będzie miała prawo dopiero po zarejestrowaniu działalności i zaewidencjonowaniu obowiązku podatku VAT.

7.

Spółka nie będzie ponosić wydatków na ulepszenie lokali tylko na remonty bieżące i będą one niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu.

8.

Właściciel nieruchomości - Spółka cywilna będzie wykonywała czynności opodatkowane przez okres powyżej 5 lat.

9.

W okresie, w którym Wnioskodawca jest właścicielem lokali mieszkalnych i usługowych, czyli całego budynku nie była prowadzona żadna działalność gospodarcza, czyli najem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku, gdy sprzedaż przedmiotowych lokali będzie opodatkowana, Wnioskodawca wraz z ojcem będą mogli skorzystać z odliczenia podatku VAT z wystawionych już faktur VAT na remont w okresie 2008-2010.

Zdaniem Wnioskodawcy, w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) postanowiono, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. w takim przypadku, Wnioskodawca wraz z ojcem mogliby skorzystać z odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z wystawionych, w okresie do dnia 31 grudnia 2008 r., faktur VAT z tytułu dokonanych ulepszeń lokali mieszkalnych i użytkowych,

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z wystawionych, w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r., faktur VAT z tytułu dokonanych remontów lokali mieszkalnych i użytkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie natomiast do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, zgodnie z którym podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tym samym, powyższa zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wobec powyższego, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Zaznaczyć należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawową cechą podatku od towarów i usług. Zapewnia ono bowiem neutralność tego podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Ma ono zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego kosztu (obciążenia finansowego). Stąd też możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z powołanym przepisem art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku określona w fakturach.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy, w rozporządzeniu z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem, Minister Finansów określił szczegółowo zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Elementy, jakie co najmniej powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, zostały określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia i są to:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwa (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miara i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w miesiącu styczniu 2008 r. wspólnie z ojcem nabył nieruchomość w celu wyremontowania jej i następnie czerpania zysków z najmu. Zainteresowany wraz z ojcem miał zamiar prowadzenia wynajmu jako osoby fizyczne poza działalnością gospodarczą. Wydatki na remont (ulepszenie) tejże nieruchomości nie zawsze były dokumentowane fakturami. Te faktury, które posiada Wnioskodawca wraz z ojcem są wypisane z imieniem Zainteresowanego, z imieniem jego ojca oraz nazwiskiem bez podania NIP z umieszczonym adresem nieruchomości remontowanej. Również nie przysługiwało Wnioskodawcy ani jego ojcu prawo do odliczenia podatku VAT. Jednak w miesiącu styczniu 2009 r. Zainteresowany dokonał rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i rozpoczął działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Obecnie Wnioskodawca wraz z ojcem zamierzają założyć Spółkę cywilną, do której zostanie wprowadzona w formie aportu niepieniężnego przedmiotowa nieruchomość, a następnie w ramach tej Spółki dokończyć remont. Właściciel nieruchomości - Spółka cywilna będzie wykonywała czynności opodatkowane przez okres powyżej 5 lat. Po zakończonym remoncie Wnioskodawca wraz z ojcem planują sprzedaż lokali mieszkalnych i lokali użytkowych. Pozostałe lokale, które nie znajdą nabywcy będą wynajmowane. w okresie, w którym Wnioskodawca jest właścicielem lokali mieszkalnych i usługowych, czyli całego budynku nie była prowadzona żadna działalność gospodarcza, czyli najem.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że została spełniona podstawowa przesłanka określona w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, jednakże wyłącznie w odniesieniu do faktur wystawionych na rzecz Wnioskodawcy w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. oraz na rzecz Spółki, tj. podmiotów będących zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT oraz w sytuacji, gdy wymienione zakupy związane były/będą z wykonywaniem przez te podmioty czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż to determinuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących przedmiotowe zakupy.

Wnioskodawca nie będąc zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykorzystując przedmiotowej nieruchomości do wykonywania czynności opodatkowanych nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Sprzedaż lokali mieszkalnych i użytkowych dokonywana przez Spółkę jest czynnością opodatkowaną, o czym rozstrzyga interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2010 r., nr ILPP1/443-193/10-4/AT. z przedmiotowego stanu faktycznego nie wynika, aby zakupiona nieruchomość miała służyć Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych. Dopiero od momentu rejestracji można przyjąć, że Podatnik będzie wykorzystywał nieruchomość objętą remontami do wykonywania czynności, które uprawniają do odliczenia podatku naliczonego i jest to aport.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z przeprowadzanymi remontami, wystawionymi na Zainteresowanego w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r., pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Natomiast nie przysługuje ww. prawo z okresu wcześniejszego, tj. z faktur wystawionych do dnia 31 grudnia 2008 r.

Zaznacza się również, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z wystawionych w okresie do dnia 31 grudnia 2008 r. oraz od dnia 1 stycznia 2009 r., faktur VAT z tytułu dokonanych ulepszeń (remontów), natomiast w części dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku VAT przy sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych została wydana odrębna interpretacja z dnia 17 maja 2010 r., nr ILPP1/443-193/10-4/AT.

Ponadto, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości nieruchomości została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 17 maja 2010 r. nr ILPB1/415-224/10-4/KŁ.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). z powyższego wynika zatem, iż pisemna interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotyczy stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez Zainteresowanego, który z tym wnioskiem występuje. w związku z tym, zaznacza się, iż interpretacja indywidualna wydana Wnioskodawcy nie wywiera skutku prawnego dla jego ojca.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl