ILPP1/443-183/09-7/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-183/09-7/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu: 11 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 20 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 24 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 27 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania próbek towarów. w pismach z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 20 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 24 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 27 kwietnia 2009 r.) uzupełniono wniosek o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego i brakującą opłatę oraz sformułowano pytanie i własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja i obrót alkoholem. Produkcja odbywa się z użyczeniem marki pośrednika - spółki zagranicznej posiadającej przedstawicielstwo w Polsce. Pośrednik działa na mocy porozumień handlowych i stosownych umów marketingowych podpisanych z producentem alkoholu, których podstawą jest promowanie marki produkowanego alkoholu przez Wnioskodawcę. Pośrednik przejmuje tym samym na siebie działania o charakterze reklamowym zachęcające potencjalnych klientów do zakupu napojów alkoholowych. Celem Wnioskodawcy jest zwiększenie sprzedaży wytworzonych wyrobów. Wnioskodawca producent chcąc zwiększyć swój udział w rynku zamierza podjąć działania reklamowe z uwzględnieniem pośrednika w opisanych niżej sytuacjach:

* umożliwienie degustacji potencjalnym klientom w lokalach gastronomicznych oraz w czasie zorganizowanych imprez oraz imprez sponsorowanych,

* przekazywanie próbek dla hurtowników, sklepów, lokali gastronomicznych,

* pokazy oferowanych produktów.

Przekazywane towary są zaopatrzone w wymagane znaki akcyzy.

Powyższe działania prowadzą do zapoznania z produktami Wnioskodawcy, eksponują i promują marki oraz nie są sprzeczne z normami wyrażonymi w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.). Wnioskodawca organizuje degustację alkoholu, aby zapoznać potencjalnych klientów z walorami wytworzonych alkoholi i ich jakością, a tym samym zachęcić do zakupu. Wnioskodawca reklamuje napoje alkoholowe, przekazując egzemplarze promocyjne i dzięki temu rozpowszechnia informację o zaletach produkowanych wyrobów oraz możliwościach jego nabycia. Pojęcie reklamy nie jest sprecyzowane w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Słownik Języka Polskiego ujmuje reklamę jako działanie celowo kształtujące popyt na dane towary lub usługi poprzez upowszechnianie wiedzy o ich cechach i przeznaczeniu mające na celu zachęcenie potencjalnych nabywców tych towarów lub usług do zakupu produktu lub usługi tego właśnie podmiotu gospodarczego.

Opisane działania reklamowe mają ścisły związek przyczynowy z generowanym przychodem (art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), co potwierdza również definicja reklamy, a zatem koszt przekazanych towarów będzie kosztem podatkowym Wnioskodawcy w całości. Powyższe działania reklamowe nie zaliczają się do reprezentacji, która oznacza działanie zmierzające do wywołania jak najlepszego wrażenia przez okazałość, wytworność, wystawność w czyimś sposobie życia, związanych ze stanowiskiem i pozycją społeczną, których celem jest kształtowanie pozytywnego obrazu firmy. w ocenie Wnioskodawcy te działania nie spełniają definicji reprezentacji. w celu zwiększenia sprzedaży Wnioskodawca (producent alkoholu) będzie przekazywał na cele reklamy swoje wyroby pośrednikowi - właścicielowi marki.

Działania, które podejmuje producent kształtują popyt na produkowane towary i mają na celu zwiększenie rozpoznawalności marki na rynku. Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe wydatki są konieczne do dostosowania się do warunków rynkowych. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług przekazanie towarów (na cele reklamy), którymi mogą być również własne wyroby (art. 2 pkt 6 ustawy) może powodować obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych i odprowadzanie podatku należnego (art. 106 ust. 7 w zw. z art. 7 ust. 2 ustawy). Podstawę opodatkowania u producenta stanowi w takiej sytuacji koszt wytworzenia wyrobów (art. 29 ust. 10 ustawy). Przepis art. 7 ust. 2 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się m.in. przekazanie przez podatnika towarów należących do przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organu stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub części.

Pisma Urzędów Skarbowych oraz Dyrektywa Rady z dnia 28 listopada 2006 r. prowadzą do wniosku, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinno podlegać każde nieodpłatne świadczenie - z wyjątkiem przekazania próbek i prezentów małej wartości.

Przez próbki, stosownie do art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszelkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. w przypadku Wnioskodawcy będą to butelki alkoholu znajdujące się w obrocie handlowym, opatrzone znakami akcyzy oraz dodatkowo etykietami "Towar bez prawa do obrotu" lub "Towar przeznaczony na cele reklamy".

Pismami z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 20 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 24 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 27 kwietnia 2009 r.) uzupełniono wniosek o następujące informacje.

Wydatki poniesione w celu zaprezentowania wyrobów klientom wykazują związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nieodpłatne wydawanie towarów ma na celu wsparcie sprzedaży poprzez zachęcenie obecnych i przyszłych klientów do nabywania produktów Wnioskodawcy oraz promowanie i rozpowszechnianie marek tych produktów.

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do wspierania sprzedaży będzie stosować bezpłatne degustacje napojów alkoholowych dla klientów. Celem degustacji jest zapoznanie klientów z oferowanym alkoholem przed kupnem. Tak więc wydatki poniesione na wyprodukowanie napojów alkoholowych spożytych podczas degustacji, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, będą stanowiły koszt uzyskania przychodów.

Reklamowanie i promocja alkoholu będzie odbywać się w pomieszczeniach hurtowni, wydzielonych stoiskach lub punktach prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych oraz w punktach, w których napoje alkoholowe spożywa się na miejscu (np. restauracje, puby).

W przypadku Wnioskodawcy niewielką ilością alkoholu pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne towaru, będzie standardowa butelka produktu o pojemności 700 ml. Wnioskodawca informuje, że planowana ilość próbek to 150 sztuk butelek o pojemności 700 ml w roku podatkowym. Warto zaznaczyć, że ustawodawca nie określa kwotowej wartości granicznej próbek.

Próbki alkoholu będą posiadały informacje o tym, że stanowią reklamę (butelki będą zawierać nakładkę z informacją "Egzemplarz promocyjny"), a ich dystrybucja nie jest odpłatną dostawą.

Wnioskodawca planuje wydawać próbki alkoholu w celach promocyjnych w ilości 5-10 butelek do sklepów i restauracji oraz 15-20 butelek do hurtowni. Hurtownie wymagają większej ilości próbek z uwagi na konieczność przeszkolenia przedstawicieli handlowych oraz wyposażenia ich w próbki towaru w celu zdobycia kolejnych klientów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów służących do wyprodukowania napojów alkoholowych, a wydawanych przez Wnioskodawcę nieodpłatnie w ramach akcji promocyjno-reklamowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów służących do wyprodukowania napojów alkoholowych, a wydawanych nieodpłatnie w ramach akcji promocyjno-reklamowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści przytoczonego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Stosownie do art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu art. 7 ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Przepis art. 7 ust. 4 ustawy stanowi, że przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Natomiast pojęcie "próbka" zostało zdefiniowane w art. 7 ust. 7 ustawy, zgodnie z którym przez próbkę rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja i obrót alkoholem. Wnioskodawca do wspierania sprzedaży będzie stosować bezpłatne degustacje napojów alkoholowych dla klientów. Celem degustacji jest zapoznanie klientów z oferowanym alkoholem przed kupnem. Reklamowanie i promocja alkoholu będzie odbywać się w pomieszczeniach hurtowni, wydzielonych stoiskach lub punktach prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych oraz w punktach, w których napoje alkoholowe spożywa się na miejscu (np. restauracje, puby).

W interpretacji indywidualnej z dnia 13 maja 2009 r. znak ILPP1/443-183/09-6/BP stwierdzono, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym przekazane klientom przez Wnioskodawcę egzemplarze promocyjne napojów alkoholowych nie będą stanowiły próbek w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, a w konsekwencji, pod warunkiem że nie będą również stanowiły prezentów o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy, ich nieodpłatne przekazanie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów oraz okoliczności wskazane w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów służących do wyprodukowania napojów alkoholowych.

W niniejszej interpretacji indywidualnej został załatwiony wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania próbek towarów został załatwiony interpretacją indywidualną z dnia (...) znak (...). z kolei wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości przekazywanych próbek napojów alkoholowych został załatwiony interpretacją indywidualną z dnia (...) znak (...).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl