ILPP1/443-178/09-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-178/09-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu: 10 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lutego 2009 r. (data wpływu: 12 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Budowa...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Budowa...". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lutego 2009 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako osoba prawna posiadająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze gminnym, m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów i placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Art. 2 ww. ustawy stanowi, iż określone w ustawie zadania publiczne gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. z uwagi na nałożone ustawą zadania w zakresie administracji publicznej Gmina zamierza przystąpić do realizacji inwestycji pn. "Budowa....".

W oparciu o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta i ustalenie z inwestorem oraz obowiązującymi przepisami projektuje się budowę ulicy X jako:

* ulicę dwujezdniową o szerokości 7,00 m z pasami dzielącymi szerokości 5,50m, z chodnikiem od strony północnej 3,50 m od krawędzi jezdni, natomiast od strony południowej w odległości od krawędzi 3,50 m znajdzie się ścieżka rowerowa dwukierunkowa o szerokości 2,00 m i przylegający do niej chodnik o szerokości 1,50m,

* skrzyżowania z ulicami:

- ........... (Z),

- z ul. KD-W (wzdłuż wodociągów, ul.........., ul.......... - 4 zjazdy) na zasadzie prawoskrętu,

- z ul............ - na wlocie od ul............, poszerzenie dodatkowo o dwa pasy ruchu szerokości 3,50m, jeden na lewoskręt, drugi na prawoskręt, w na wlocie od granic miasta poszerzenie o pas szerokości 3,50 m na lewoskręt.

Konstrukcja nawierzchni - przyjęto dla tej ulicy kategorię ruchu KR4 dla gruntów o nośności podłoża G1/2, hz=0,55m, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 maja 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430 z późn. zm.), w projekcie budowlanym zostanie określona grubość warstwy mrozoodpornej na newralgicznych odcinkach dla gruntów G3=0,65hz.

Konstrukcja jezdni:

* warstwa ścieralna z betonu asfaltowego gr. 5cm,

* warstwa wiążąca z betonu asfaltowego gr. 8cm,

* podbudowa zasadnicza z betonu asfaltowego gr. 10cm,

* podbudowa pomocnicza z kruszywa łamanego gr. 20cm stabilizowana mechanicznie,

* warstwa piasku stabilizowanego cementem Rm=2,50 Mpa 20cm.

W obramowaniu krawężnika betonowego 20x30 na ławie betonowej z oporem.

Chodnik - kostka betonowa 8cm na podsypce cementowo-piaskowej. Ścieżka rowerowa wyodrębniona innym kolorem kostki, w obramowaniu obrzeża betonowego 8x30cm.

Planowanie dofinansowanie ze środków unijnych przewidywane jest na poziomie 75% kosztów kwalifikowanych projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca realizując inwestycję pn. "Budowa...." ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zapłaconego w trakcie realizacji inwestycji w oparciu o faktury zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego od nakładów inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji pn. "Budowa....", co wynika wprost z zapisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 i art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. z powyższego uregulowania wnika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W opisywanej sytuacji korzystanie z wytworzonego i zakupionego majątku nie będzie podlegało żadnym opłatom. w związku z faktem, iż poniesione przez Gminę wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług - zdaniem Wnioskodawcy - nie przysługuje Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. w szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina, w ramach swoich zadań publicznych ma zamiar zrealizować inwestycję polegającą na budowie obwodnicy miasta w omawianej sprawie, wydatki inwestycyjne związane z projektem nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Gmina będące jednostką samorządu terytorialnego, realizując inwestycję wykonywać będzie jedno z zdań własnych gminy, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji.

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, wynikającej z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, od kwoty podatku należnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl