ILPP1/443-172/10-4/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-172/10-4/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2010 r. (data wpływu 16 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanej sprzedaży działek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanej sprzedaży działek. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 kwietnia 2010 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest rolnikiem (nie jest rolnikiem ryczałtowym ani podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności rolniczej). Zainteresowana uprawia ziemię na potrzeby własne, a część leży odłogiem - stanowi ugór. Wnioskodawczyni posiada m.in. 3,68 ha ziemi, którą zakupiła 12 lat temu. Ziemi tej nie wykorzystywała w działalności gospodarczej i nie dokonywała sprzedaży produktów rolnych pochodzących z upraw na tych gruntach. Zainteresowana nie udostępniała ani nie zamierza udostępniać osobom trzecim gruntów, o których mowa na podstawie umowy dzierżawy lub użyczenia. Grunt ten jest nieuprawiany - leży ugorem.

W roku ubiegłym Wnioskodawczyni podzieliła przedmiotowy grunt w trybie podziału rolnego na działki po 3.000 m 2 każda (powstały działki nr.: 1679/1-1679/11, Gmina). w tym roku będzie uchwalony miejscowy plan obejmujący na tym terenie zabudowę mieszkaniową jednorodzinną.

W dniu 22 kwietnia 2010 r. pismem nr ILPP1/443-172/10-2/AI wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

1.

w jakim celu dokonała Pani zakupu przedmiotowego gruntu.

2.

co spowodowało, że zdecydowała się Pani podzielić ww. grunt na działki, a obecnie sprzedać powstałe po podziale działki.

3.

w części f druku ORD-IN poz. 54 - opis zdarzenia przyszłego i poz. 55 - pytanie przyporządkowane do zdarzenia przyszłego przedstawionego w poz. 54, Wnioskodawczyni wskazała odpowiednio: ". Grunt ten jest nieuprawiany - leży ugorem" i "... grunt ten nie jest uprawiany", natomiast w części g poz. 56 - stanowisko wnioskodawcy do pytania przedstawionego w poz. 55: "grunt zakupiony (...) i był wiele lat uprawiany".

Zatem należy jednoznacznie określić czy przedmiotowy grunt był uprawiany, a jeżeli tak, to w jakim zakresie np. produkcji rolnej.

4.

czy posiadała lub posiada Pani inne niż wymienione we wniosku nieruchomości gruntowe. Jeżeli tak, to na podstawie jakiego tytułu prawnego jest Pani w posiadaniu tych nieruchomości (np.: spadkobranie, umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy).

5.

czy w przeszłości dokonywała Pani dostawy jakichkolwiek innych gruntów, poza wymienionymi w interpretacji z dnia 27 kwietnia 2009 r. nr ILPP1/443-142/09-5/MT, a jeśli tak, to w jakiej ilości i kiedy.

6.

czy zamierza Pani sprzedawać w przyszłości kolejne nieruchomości gruntowe, a jeśli tak to w jakiej ilości; jaka jest klasyfikacja ewentualnego gruntu wg miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, bądź czy wydana zostanie decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

7.

jaka jest (obecnie) klasyfikacja gruntów objętych wnioskiem wg miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub wg studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (ewentualnie czy została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu).

8.

co spowodowało, że pomimo otrzymania interpretacji z dnia 27 kwietnia 2009 r. Wnioskodawczyni nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zainteresowana w piśmie z dnia 30 kwietnia 2010 r. udzieliła następujących odpowiedzi:

1.

"Zakupu dokonałam w celu założenia sadu owocowego.

2.

Sprzedane działki pozwolą mi na zakup gruntu lepszej klasy.

3.

Grunt w przeszłości był uprawiany na potrzeby własne, a obecnie nie jest uprawiany.

4.

Tak posiadam inne nieruchomości gruntowe niż te wymienione we wniosku i nabyłam je w drodze zakupu 15 lat temu.

5.

W przeszłości nie dokonywałam dostawy jakichkolwiek innych gruntów.

6.

Grunt o przeznaczeniu na działki budowlane od czerwca tego roku.

7.

Grunt jest rolny ale od czerwca będzie uchwalony plan miejscowy pod zabudowę jednorodzinną.

8.

Nie byłam i nie jestem producentem rolnym a grunt uprawiam na potrzeby własne. Poza tym dotychczas nie dokonywałam sprzedaży gruntów - wszystkie przedstawione zdarzenia są zdarzeniami przyszłymi (hipotetycznymi)".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku sprzedaży ww. działek Wnioskodawczyni będzie musiała zapłacić podatek VAT mimo, że nie jest rolnikiem ryczałtowym, nie jest podatnikiem VAT i grunt ten nie jest uprawiany.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w tym przypadku nie będzie obowiązywała opłata podatku VAT, ponieważ grunt zakupiony był nie do dalszej odsprzedaży, tylko z myślą o prowadzeniu gospodarstwa rolnego i był wiele lat uprawiany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Natomiast stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza" na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy. Podatnikami są osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powołując definicję działalności gospodarczej zawartą w ustawie o podatku VAT, wyjaśnić należy, iż jest ona znacznie szersza niż definicja działalności gospodarczej uregulowana w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.) czy też w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). w konsekwencji ocena określonych stanów na gruncie powołanych aktów prawnych może być odmienna.

Status podatnika VAT nie jest związany z wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu ww. przepisów. w szczególności nie ma znaczenia fakt rejestracji działalności gospodarczej, czy też rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Wskazać również należy, iż dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy dokonywana jest przez podatnika podatku od towarów i usług lub przez osobę fizyczną niebędącą podatnikiem tego podatku, jeżeli sprzedaży można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia częstotliwości, przez zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonego działania. o kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat) ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest intencja dokonania określonej czynności, z którą łączą się skutki prawo-podatkowe wynikające z dokonywania danej czynności wielokrotnie (więcej niż jednokrotnie).

Aby zatem dostawę towarów (nawet jednorazową) uznać za działalność gospodarczą należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni jest rolnikiem (nie jest rolnikiem ryczałtowym ani podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności rolniczej). Zainteresowana uprawia ziemię na potrzeby własne, a część leży odłogiem - stanowi ugór. Wnioskodawczyni posiada m.in. 3,68 ha ziemi, którą zakupiła 12 lat temu. Ziemi tej nie wykorzystywała w działalności gospodarczej i nie dokonywała sprzedaży produktów rolnych pochodzących z upraw na tych gruntach. Zainteresowana nie udostępniała ani nie zamierza udostępniać osobom trzecim gruntów, o których mowa, na podstawie umowy dzierżawy lub użyczenia. Grunt ten jest nieuprawiany - leży ugorem. w roku ubiegłym Wnioskodawczyni podzieliła przedmiotowy grunt w trybie podziału rolnego na działki po 3.000 m 2 każda (powstały działki nr.: 1679/1-1679/11). w tym roku będzie uchwalony miejscowy plan obejmujący ten teren zabudową mieszkaniową jednorodzinną. Zainteresowana dokonała zakupu w celu założenia sadu owocowego. Sprzedane działki pozwolą na zakup gruntu lepszej klasy. Grunt w przeszłości był uprawiany na potrzeby własne, a obecnie nie jest uprawiany. Zainteresowana posiada inne nieruchomości gruntowe niż te wymienione we wniosku i nabyła je w drodze zakupu 15 lat temu. Wnioskodawczyni w przeszłości nie dokonywała dostawy jakichkolwiek innych gruntów. Grunt jest rolny, ale od czerwca będzie uchwalony miejscowy plan przeznaczający go pod zabudowę jednorodzinną. Zainteresowana nie była i nie jest producentem rolnym, a grunt uprawia na potrzeby własne.

Uwzględniając treść powołanych przepisów oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni w związku z dostawą przedmiotowych działek wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT. Zainteresowana nabyła nieruchomość na podstawie umowy zakupu, a wskutek podziału, przedmiotem dostawy może być nieruchomość składająca się z 11 wydzielonych geodezyjnie działek. Tak przewidziana sprzedaż nie ma charakteru incydentalnego czy też sporadycznego, a częstotliwy. w ten sposób Zainteresowana wypełni definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, i wystąpi - w związku z dostawą przedmiotowych działek - w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto wskazać należy, iż nabycie przedmiotowych nieruchomości nie nastąpiło wskutek darowizny czy też spadku lecz umowy zakupu. Powyższe wskazuje, iż nabycie nastąpiło w celu późniejszej odsprzedaży. w okresie posiadania przedmiotowego gruntu Wnioskodawczyni tylko przez pewien okres wykorzystywała grunt na własne potrzeby, a następnie leżał ugorem. w konsekwencji nieruchomość nie może być uznana za odrębny majątek osobisty Zainteresowanej, lecz stanowi majątek nabyty w celu wykorzystania w działalności gospodarczej - działalności handlowej.

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę nie mogą korzystać z podmiotowego zwolnienia od tego podatku niezależnie od wielkości obrotów. Oznacza to, że podatnicy dokonujący dostaw tych towarów, niezależnie od wielkości swoich obrotów, są podatnikami tego podatku i stosownie do zapisu art. 96 ust. 1 tej ustawy, obowiązani są przed dniem wykonania pierwszej dostawy gruntów, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług.

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy, podstawowa stawka podatku VAT wynosi 22%. Podatnik dokonujący dostawy gruntów w niektórych przypadkach może jednakże skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią akty prawa miejscowego (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), a w przypadku jego braku inne akty ustanowione przez właściwe organy (studium uwarunkowań oraz decyzja o warunkach zabudowy).

W omawianej sprawie, Wnioskodawczyni zamierza dokonać sprzedaży gruntu, który obecnie jest gruntem rolnym, ale od czerwca będzie uchwalony miejscowy plan pod zabudowę jednorodzinną. Tak więc, jego sprzedaż od czerwca nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku VAT.

Zatem w sytuacji, gdy dla przedmiotowych działek zostanie uchwalony miejscowy plan, z którego będzie wynikać ich przeznaczenie pod zabudowę jednorodzinną, sprzedaż ich podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%. Natomiast, w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni będzie dokonywać sprzedaży działek mających charakter rolny, to wówczas ich dostawa będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl