ILPP1/443-169/13-4/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-169/13-4/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 13 maja 2013 r. (data wpływu 15 maja 2013 r.) oraz 16 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, iż odpłatne udostępnianie przez Gminę Placu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, iż odpłatne udostępnianie przez Gminę Placu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia: 13 maja 2013 r. (data wpływu 15 maja 2013 r.) oraz 16 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) poprzez przyporządkowanie pytań do stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych oraz wpłatę dodatkowej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina w roku 2012 poniosła wydatki inwestycyjne na budowę placu/parkingu (dalej: Plac lub Parking) w X. Wydatki te obejmowały zarówno nabycie towarów, jak i usług, m.in. koszty sporządzenia dokumentacji projektowej, nadzoru, wykonania prac budowlanych, materiałów, etc. W związku z ponoszeniem tych wydatków Gmina otrzymywała od kontrahentów faktury VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Wydatki te zostały częściowo sfinansowane ze środków własnych, a częściowo z dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 do kwoty netto ponoszonych kosztów. Ostatnie wydatki na budowę Placu zostały poniesione w listopadzie 2012 r.

Obecnie Gmina ponosi i będzie ponosić bieżące wydatki związane z utrzymaniem Parkingu, obejmujące zarówno nabycie towarów (m.in. media, środki czystości, etc.), jak i usług (m.in. drobne remonty/konserwacje, utrzymanie czystości, etc.).

Początkowo, tj. w momencie rozpoczęcia i trwania budowy (do października 2012 r.), Gmina planowała udostępniać Plac wyłącznie nieodpłatnie, w szczególności jako miejsce do parkowania samochodów. Jednakże po wewnętrznych konsultacjach i ustaleniach (w tym z kancelarią prawną), w trakcie których omawiane były różnorodne kwestie dotyczące bieżącego funkcjonowania oraz majątku Gminy, została podjęta decyzja, iż po oddaniu Placu do użytkowania, będzie on również odpłatnie udostępniany zainteresowanym. Konsultacje miały miejsce w październiku 2012 r., tj. w trakcie budowy Parkingu. W tym momencie Gmina bowiem spostrzegła, że ze względu na położenie, gabaryty, etc. Plac idealnie nadaje się również do działalności mogącej generować dla Gminy przychody.

Powyższe ustalenia znalazły odzwierciedlenie w regulaminie korzystania z Parkingu, w którym wskazano, iż udostępnianie będzie zasadniczo przybierać dwojaki charakter, a mianowicie:

A. nieodpłatne udostępnianie Placu dla samochodów osobowych, samochodów dla niepełnosprawnych, autobusów oraz samochodów ciężarowych;

B. odpłatne udostępnianie Placu, bądź jego części między innymi w celu: rozłożenia straganu handlowo-gastronomicznego, wesołego miasteczka, zorganizowanej imprezy dla lokalnej społeczności, umieszczania tablic reklamowych, itp.

Gmina pragnie zaznaczyć, iż brak jest możliwości wyznaczania określonych godzin/dni tygodnia, w których Plac miałby być wyłącznie nieodpłatnie oraz odpowiednio odpłatnie udostępniany. W praktyce nie da się bowiem takiego podziału przewidzieć. Sposób wykorzystywania Placu będzie natomiast samodzielnie/neutralnie regulowany poprzez zapotrzebowanie na obie formy jego udostępniania. W konsekwencji, w danym miesiącu może się zdarzyć, że Parking będzie udostępniany wyłącznie odpłatnie bądź też wyłącznie nieodpłatnie lub też w określonej części odpłatnie i nieodpłatnie.

Powyższe oznacza, że w momencie ponoszenia wydatków na budowę czy utrzymanie Placu, Gmina nie była/nie jest w stanie określić zakresu/podziału, w jakim będzie on następnie udostępniany odpłatnie, a w jakim nieodpłatnie. Zależy to bowiem od popytu w danym okresie na tego typu świadczenia i innych okoliczności.

Wybrane techniczne czynności związane z administrowaniem Placem, tj. np. egzekwowanie regulaminu, utrzymanie czystości, etc. będą wykonywane przez pracowników Gminy lub też Gmina zleci te czynności innemu podmiotowi, np. jednej ze swoich jednostek organizacyjnych. Jednakże nawet w takim przypadku czynności te będą wykonywane w imieniu i na rzecz Gminy, tj. w szczególności Gmina będzie widniała jako sprzedawca odpłatnych usług na wystawianych paragonach i/lub fakturach VAT, Gmina będzie wykazywała te usługi w rejestrach i deklaracjach VAT i rozliczała z tego tytułu VAT należny.

Parking został przyjęty jako środek trwały Gminy i oddany do użytkowania na podstawie dokumentu OT z dnia 5 grudnia 2012 r.

Uchwała Rady Miasta w sprawie regulaminu korzystania z Parkingu została uchwalona 27 grudnia 2012 r. i stanowiła formalne potwierdzenie podjętej w październiku 2012 r. decyzji odnośnie wykorzystania przedmiotowego Placu. Regulamin uchwalono z opóźnieniem w stosunku do momentu podjęcia decyzji z przyczyn formalnych oraz technicznych związanych m.in. z przygotowaniem niezbędnej dokumentacji, uzyskaniem zgody odpowiednich organów Gminy, etc. Gmina jednakże raz jeszcze podkreśliła, że zmiana przeznaczenia Placu nastąpiła w październiku 2012 r.

Parking nie znajduje się w pasie ruchu drogowego. Parking nie jest obiektem strzeżonym. Dotychczas Gmina nie dokonała odliczenia podatku od powyższych wydatków inwestycyjnych i bieżących. Gmina najpierw chce potwierdzić to prawo w drodze interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odpłatne udostępnianie przez Gminę Placu na rzecz zainteresowanych (działalność B) będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne udostępnianie przez Gminę Placu (działalność B) na rzecz zainteresowanych będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.; dalej "ustawa o VAT"), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT. Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż odpłatne udostępnianie przez Gminę Placu na rzecz zainteresowanych nie stanowi dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie ustawy o VAT powinno ono być traktowane jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie uznania, iż odpłatne udostępnianie przez Gminę Placu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wniosek w zakresie obowiązku naliczenia podatku należnego w związku z wykorzystaniem Placu, a więc również wydatków na towary i usługi związane z jego budową i utrzymaniem, w pewnej części także do nieodpłatnego udostępniania właścicielom pojazdów w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 29 maja 2013 r. nr ILPP1/443-169/13-5/MD. Natomiast wniosek w części dotyczącej prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dotyczących budowy i utrzymania Placu, tj. zarówno wydatków inwestycyjnych, jak i bieżących, oraz wskazania okresu, w jakim Gmina powinna dokonać odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na budowę Placu w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 29 maja 2013 r. nr ILPP1/443-169/13-6/MD.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl