ILPP1/443-1602/09-4/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1602/09-4/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2009 r. (data wpływu 30 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu naukowo-badawczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu naukowo-badawczego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca został utworzony 1 kwietnia 2009 r. na podstawie art. 38 ustawy z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk, zgodnie z procedurą przewidzianą w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 września 1998 r. w sprawie trybu tworzenia i likwidacji instytutów Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 124, poz. 810). Instytut powstał na bazie zlikwidowanego Zakładu Badań.

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i osiąga następujące rodzaje przychodów:

1.

przychody niepodlegające ustawie o VAT: dotacje na działalność statutową od MNiSzW, środki na finansowanie realizowanych projektów badawczych otrzymywane zarówno od UE, jak i od MNiSzW itp.

2.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług: sprzedaż usług naukowo-badawczych na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż usług noclegowych, refakturowanie prywatnych rozmów telefonicznych pracowników i usług za wywóz ścieków dotyczących pracowników.

3.

przychody zwolnione od podatku od towarów i usług: wynajem mieszkań pracownikom Instytutu.

W dniu 25 lipca 2008 r. została zawarta Umowa Konsorcjum, którego członkowie powołali Ogólnopolskie Konsorcjum. Członkami Konsorcjum jest 10 jednostek naukowych oraz dwie firmy hodowlane. Jednym z partnerów Konsorcjum jest Instytut. Celem, jaki stawia sobie Konsorcjum jest opracowanie, upowszechnianie i wdrażanie nowych metod biotechnologicznych dla przyspieszenia postępu biologicznego w roślinach uprawnych; dostarczanie hodowcom nowych narzędzi umożliwiających przyspieszenie cyklu hodowlanego oraz prowadzenie efektywnej selekcji pożądanych genotypów; prowadzenie badań podstawowych i aplikacyjnych ukierunkowanych na rozwiązywanie najpilniejszych problemów związanych z ulepszaniem cech użytkowych roślin uprawnych. Realizacja celów Konsorcjum nastąpi między innymi poprzez przygotowanie i realizowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007- 2013. Instytut jako członek Ogólnopolskiego Konsorcjum zawarł wraz z pozostałymi członkami Konsorcjum umowę o wykonanie projektu, której celem jest realizowanie projektu wykonywanego na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej pomiędzy Ośrodkiem Przetwarzania Informacji (jednostka wdrażająca), a Instytutem Genetyki, w dniu 31 sierpnia 2009 r. w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, Priorytetu 1, Działania 1.3, Poddziałania 1.3.1. Koordynatorem projektu jest Instytut Genetyki, natomiast Instytut jest partnerem projektu. Partnerzy projektu zgodnie z zawartą umową wykonują zadania badawcze projektu, zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu i otrzymują na ten cel środki pochodzące z dofinansowania projektu otrzymane przez koordynatora od jednostki wdrażającej. Partnerzy projektu po spełnieniu warunków wynikających z zawartej umowy o wykonanie projektu otrzymają za pośrednictwem koordynatora projektu dofinansowanie ze środków publicznych w kwocie wymienionej na liście zadań badawczych, zgodnie z przedstawionymi wnioskami o płatność, przy zachowaniu harmonogramu według zadań i harmonogramu według kwartałów. Partner projektu otrzyma dofinansowanie w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych lub w formie zaliczki zgodnie z ogólnymi warunkami przekazywania dofinansowania zawartymi w umowie. Koordynator projektu przekazuje partnerom projektu środki finansowe po uznaniu wydatków za kwalifikowane przez jednostkę wdrażającą i otrzymaniu dofinansowania od jednostki wdrażającej, w wysokości wynikającej z wykonania zadań badawczych i przyznanych kwot dofinansowania. Ponadto, wspomniana umowa zobowiązuje partnerów projektu do niesprzedawania, lecz udostępniania informacji o wynikach badań naukowych powstałych w efekcie realizacji projektu nieodpłatnie, na równych zasadach, przedsiębiorcom zainteresowanym wykorzystaniem tych wyników, na podstawie odrębnych umów, uwzględniających przepisy o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej. Instytut przed rozpoczęciem projektu złożył oświadczenie o braku kwalifikowalności podatku VAT, ponieważ czynności realizowane w ramach ww. projektu nie służą i nie będą służyły w przyszłości działalności opodatkowanej, a ponadto Instytut nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku naliczonego. Koszt podatku VAT kwalifikuje się do współfinansowania ze środków pomocowych UE tylko wówczas, gdy został faktycznie i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta i zgodnie z obowiązującymi przepisami w kraju beneficjenta nie można go odliczyć lub odzyskać w jakikolwiek sposób. w Polsce w tym zakresie obowiązują przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Instytut ma prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 lub art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług od dokonanych zakupów towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

2.

Czy Instytutowi przysługuje prawo do uzyskania zwrotu podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług sfinansowanych ze środków pochodzących z realizacji projektu w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Instytutowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Instytut nie spełni więc przesłanek zawartych w art. 86 ust. 1 i art. 90 ustawy o VAT. Zawarta umowa o wykonanie projektu zobowiązała jednostkę do niesprzedawania, lecz do udostępniania informacji o wynikach badań naukowych powstałych w efekcie realizacji projektu nieodpłatnie, na równych zasadach, przedsiębiorcom zainteresowanym wykorzystaniem tych wyników, na podstawie odrębnych umów, uwzględniających przepisy o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej. Ponadto, zakupione w trakcie realizacji projektu wyposażenie oraz inne materiały i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ad. 2

Przyznane środki na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, co decyduje o braku możliwości ubiegania się Instytutu o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów rozdziału 12 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ponadto, na mocy przepisu art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Treść cyt. wyżej przepisów wskazuje, iż:

1.

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie czynnym podatnikom VAT,

2.

prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych".

Jak wynika z powyższego odliczyć można zatem w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca będący jednym z członków Konsorcjum realizuje projekt rozwojowy. Celem, jaki stawia sobie Konsorcjum jest opracowanie, upowszechnianie i wdrażanie nowych metod biotechnologicznych dla przyspieszenia postępu biologicznego w roślinach uprawnych; dostarczanie hodowcom nowych narzędzi umożliwiających przyspieszenie cyklu hodowlanego oraz prowadzenie efektywnej selekcji pożądanych genotypów; prowadzenie badań podstawowych i aplikacyjnych ukierunkowanych na rozwiązywanie najpilniejszych problemów związanych z ulepszaniem cech użytkowych roślin uprawnych. Przedmiotowy projekt wykonywany jest na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej pomiędzy Ośrodkiem Przetwarzania Informacji (jednostka wdrażająca), a Instytutem Genetyki, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, Priorytetu 1, Działania 1.3, Poddziałania 1.3.1. Koordynatorem projektu jest Instytut Genetyki, natomiast Instytut jest partnerem projektu. Partnerzy projektu po spełnieniu warunków wynikających z zawartej umowy o wykonanie projektu otrzymają za pośrednictwem koordynatora projektu od jednostki wdrażającej dofinansowanie ze środków publicznych. Strona podkreśla, iż zawarta umowa zobowiązuje partnerów projektu do niesprzedawania, lecz udostępniania informacji o wynikach badań naukowych powstałych w efekcie realizacji projektu nieodpłatnie, na równych zasadach, przedsiębiorcom zainteresowanym wykorzystaniem tych wyników, na podstawie odrębnych umów, uwzględniających przepisy o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej. Zatem, czynności realizowane w ramach ww. projektu nie służą i nie będą służyły w przyszłości działalności opodatkowanej. Ponadto, zakupione w trakcie realizacji projektu wyposażenie oraz inne materiały i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż wszelkie wyniki badań naukowych uzyskane w ramach realizowanego projektu nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Zainteresowany nie ma prawa dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację ww. projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Strona wskazała, iż otrzymane dofinansowanie nie stanowi środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w tych przepisach, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Zaznacza się, iż od dnia 1 stycznia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu reguluje rozdział 9 tego rozporządzenia. Również na podstawie tych przepisów Wnioskodawca nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż z dniem 30 listopada 2009 r. przestało obowiązywać powołane przez Wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji przedmiotowego projektu badawczego na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu naukowo-badawczego. Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania środków otrzymanych na realizację projektu naukowo-badawczego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 23 marca 2010 r. nr ILPP1/443-1602/09-4/AT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl