ILPP1/443-1562/09-6/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1562/09-6/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu: do Izby Skarbowej w Poznaniu 17 grudnia 2009 r., do Biura KIP w Lesznie 18 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2010 r. (data wpływu 19 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lutego 2010 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma X w ramach prowadzonej działalności zawarła umowy z odbiorcami w celu podniesienia popytu na sprzedawane przez siebie towary. Również podobne umowy zawarte są z dostawcami, a dotyczą uzyskania przez firmę premii za określony poziom zakupów. Firma wynagradza nabywców za osiągnięcie danego poziomu obrotów (ustalonego przez strony). Również otrzymywana jest premia pieniężna od dostawców za osiągnięcie ustalonego poziomu zakupów. Przyznane i udzielone premie dokumentowane są fakturami VAT. o podatek od towarów i usług zawarty w fakturach dotyczących udzielonych premii firma obniża podatek VAT należny. Natomiast, otrzymując premie pieniężną, odbiorcom wystawiane są faktury VAT, w których naliczany jest podatek VAT należny.

Pismem z dnia 15 lutego 2010 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

1.

Otrzymane oraz wypłacone premie mają wyłącznie charakter pieniężny.

2.

Premie pieniężne otrzymane oraz wypłacone można powiązać z dostawami bądź zakupami określonych grup towarów.

3.

Za otrzymane premie podejmowane są działania o charakterze intensyfikacyjnym, promocyjnym oraz marketingowym polegające na zachęceniu przez służby handlowe firmy do zakupu określonych towarów. Podobne działania oczekiwane są ze strony firm, którym udzielana jest premia.

4.

Premie przyznawane są za okresy kwartalne i roczne.

5.

Warunkiem uzyskiwanych premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu obrotów.

6.

Wysokość premii jest różnicowana ze względu na wielkość obrotów.

7.

Wysokość premii jest ustalona w umowach handlowych z dostawcami i odbiorcami i jest określana procentowo w stosunku do wykonanych obrotów w danym okresie rozliczeniowym np. rok lub kwartał.

8.

Uzyskanie premii uwarunkowane jest jedynie osiągnięciem określonych obrotów.

9.

Umowy ustalające zasady wynagradzania nie określają jakiego typu działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością mają być podjęte przez firmy będące stronami tych umów.

10.

W sytuacji, gdy w danym okresie Wnioskodawca nie podejmie działań w zakresie świadczonych usług na rzecz dostawców (intensyfikacji obrotów) premie pieniężne nie są wypłacane.

11.

W sytuacji, gdy w danym okresie kontrahent nie podejmie działań w zakresie świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług, premie pieniężne nie są wypłacane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy firma (osoba fizyczna prowadząca działalność) miała prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w otrzymanych fakturach.

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne udzielone przez firmę jako sprzedawcę po osiągnięciu określonej wielkości sprzedaży są wynagrodzeniem za świadczenie usług opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, firma ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących udzieloną premię.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Premia pieniężna związana jest z zachęceniem do osiągnięcia określonych wielkości obrotu pomiędzy podmiotami będącymi stronami określonych transakcji. Nie jest ona związana z żadną konkretną dostawą towarów, a ma na celu spowodowanie określonego działania. Wobec powyższego, premia ta stanowi rodzaj wynagrodzenia za działanie mające na celu osiągnięcie określonego poziomu obrotu pomiędzy podmiotami będącymi stronami transakcji i na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi to świadczenie usług opodatkowanych na zasadach określonych w ww. ustawie. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT firmie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach dokumentujących udzieloną premię.

Ponadto, należy wskazać, iż w zaistniałym stanie faktycznym przepisy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie mają zastosowania, gdyż czynność ta jako usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.

Z powyższego przepisu wynika, iż w przypadku gdy wystawione faktury stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w nich zawartego.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności, zawarł umowy z odbiorcami w celu podniesienia popytu na sprzedawane przez siebie towary. Firma wynagradza nabywców za osiągnięcie danego poziomu obrotów (ustalonego przez strony). Ze strony firm, którym udzielana jest premia oczekiwane są działania o charakterze intensyfikacyjnym, promocyjnym oraz marketingowym polegające na zachęceniu przez służby handlowe firmy do zakupu określonych towarów. Premie przyznawane są za okresy kwartalne i roczne. Umowy ustalające zasady wynagradzania nie określają jakiego typu działania, w jakim okresie i z jaką częstotliwością mają być podjęte przez firmy będące stronami tych umów. w sytuacji, gdy w danym okresie kontrahent nie podejmie działań w zakresie świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług, premie pieniężne nie są wypłacane.

W wydanej w dniu 10 marca 2010 r. interpretacji nr ILPP1/443-1562/09-5/AT stwierdzono, że premie pieniężne udzielane w zamian za osiągnięcie określonego obrotu z jednoczesnym świadczeniem dodatkowych czynności, tj. działań o charakterze intensyfikacyjnym, promocyjnym oraz marketingowym stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, które winno być udokumentowane fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług.

W związku z uznaniem czynności wykonywanych przez odbiorców na rzecz Wnioskodawcy jako świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ustawy, wyłączenie wskazane w powołanym wyżej art. 88 ust. 3a pkt 2 oraz pkt 4 lit. a ustawy nie mają zastosowania. Zatem, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących te premie, na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z udzieleniem premii pieniężnych.

Ponadto, informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT. Natomiast, kwestie dotyczące stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania otrzymywanych premii pieniężnych oraz opodatkowania i dokumentowania udzielanych premii pieniężnych załatwiono w interpretacjach nr ILPP1/443-1562/09-4/AT oraz ILPP1/443-1562/09-5/AT z dnia 10 marca 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl