ILPP1/443-151/08-2/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-151/08-2/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2008 r. (data wpływu 8 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką handlową. Prowadzi handel artykułami spożywczymi. Dostawcami towarów handlowych są producenci artykułów spożywczych z całego kraju. W trakcie realizacji umów handlowych z dostawcami, jak też i z odbiorcami, występuje cały szereg premii pieniężnych wynikających z:

* dokonywania zakupów w określonym czasie (miesiąc, kwartał, rok),

* dokonywania zakupów w określonym czasie i na określonym poziomie,

* dokonywania zakupów w określonym czasie i na określonym poziomie i przy zachowaniu terminów płatności.

W zależności od kontrahenta premie te przybierają w umowach różne nazwy; jak premii pieniężnych, bonusów, usług dystrybucyjnych, usług marketingowych, usług serwisowych, wynagrodzenia, prowizji. Jednakże o charakterze tych czynności decyduje nie nazwa lecz ich treść, w związku z czym w istocie stanowią one tylko i wyłącznie premie pieniężne. Niezależnie od premii pieniężnych występują zdarzenia gospodarcze, gdzie za wynagrodzenie (obliczane zwykle jako procent od dokonywanych zakupów) kontrahent otrzymuje wymierną i ekwiwalentną usługę. Ponadto udzielone są rabaty i upusty w zwyczajowym trybie dokumentowane zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. W obiegu prawnym funkcjonują rozbieżne poglądy co do podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT premii pieniężnych. Te rozbieżne stanowiska stwarzają poważne trudności w prawidłowym dokumentowaniu wypłacanych premii pieniężnych, bowiem dostawcy w zależności od rejonu Polski oczekują bądź to faktury VAT, bądź rozliczenia premii notami księgowymi. Sprawa nabrała szczególnej wagi od 1 stycznia 2008 r. ze względu na zmianę przepisów art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premie pieniężne (bez względu na nazwę) wypłacone odbiorcy za:

* dokonywanie zakupów w określonym czasie (miesiąc, kwartał, rok),

* dokonywanie zakupów w określonym czasie i na określonym poziomie,

* dokonywanie zakupów w określonym czasie i na określonym poziomie i przy zachowaniu terminów płatności,

stanowią świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Premie pieniężne wypłacone odbiorcy za świadczone usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli wypłata premii związana jest z faktycznym wykonywaniem określonych świadczeń np. ekspozycją towarów, działaniami promocyjnymi, usługami marketingowymi.

2.

Premie pieniężne (niezależnie od nazwy) wypłacone odbiorcy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy związane są z konkretną dostawą i są udokumentowane fakturą korygującą do każdej faktury sprzedaży zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r.

3.

Premie pieniężne (bez względu na nazwę) wypłacone odbiorcy za:

- dokonywanie zakupów w określonym czasie (miesiąc, kwartał, rok),

- dokonywanie zakupów w określonym czasie i na określonym poziomie,

- dokonywanie zakupów w określonym czasie i na określonym poziomie i przy zachowaniu terminów płatności,

stanowią świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i bez znaczenia pozostaje tu sposób obliczania tych premii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powołanych przepisów wynika, że tak szerokie określenie pojęcia odpłatnego świadczenia usług powoduje, że obejmuje ono nie tylko usługi wymienione w klasyfikacjach statystycznych, ale także szereg innych czynności, dotyczących zarówno transakcji polegających na czynnym, jak również biernym działaniu podatnika. Albowiem, świadczeniem usług jest również każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Należy zauważyć, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega każde świadczenie usług na rzecz innego podmiotu w zamian za wykonanie których jest wypłacane wynagrodzenie. Konieczne jest bowiem istnienie stosunku prawnego pomiędzy usługobiorcą oraz usługodawcą, w wykonaniu którego następuje świadczenie wzajemne. Zatem z zaistniałego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi płynąć bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5, którym jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży, w efekcie których wypłacane są nabywcom tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe wypłacania premii pieniężnych zależne są od wielu czynników tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone,

* w przypadkach, gdy dotyczą konkretnej dostawy, nawet jeżeli są to premie wypłacone po dokonaniu zapłaty, powinny być traktowane jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ mają bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzą do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

* w sytuacjach, gdy odnoszą się do dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, a premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, wówczas należy uznać, że wypłacone premie pieniężne związane są z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego takie premie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na podstawie umów handlowych zawartych z kontrahentami Spółka otrzymuje premie pieniężne w zamian za dokonywanie zakupów w określonym czasie (miesiąc, kwartał, rok), na określonym poziomie i przy zachowaniu terminów płatności. W przypadku, gdy nie odnoszą się one do konkretnej dostawy lecz stanowią świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków, przedmiotowe premie są wynagrodzeniem dla nabywcy za odpłatnie świadczone na rzecz dostawcy usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy i tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Premie pieniężne nie związane z konkretną dostawą, ściśle uzależnione od określonego zachowania kupującego, nie mogą być traktowane jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Ponadto należy stwierdzić, że premie pieniężne wypłacone odbiorcy w związku z wykonywaniem określonych świadczeń typu ekspozycja towarów, działania promocyjne, usługi marketingowe niewątpliwie stanowią również świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, i tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast sposób ustalenia wysokości wynagrodzenia, jego nazwania, jak również jego formy za świadczenie ww. usług leży w gestii Stron umowy i w żaden sposób nie wpływa na powyższą konkluzję.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1, wynosi 22%. W świetle art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, opodatkowaniu podstawową stawką podlegają również towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Na podstawie zapisu art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej te elementy, które zostały wymienione w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Dla wypełnienia dyspozycji art. 106 ust. 1 ww. ustawy Spółka (odbiorca) będąca podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15, powinna udokumentować fakt otrzymania premii pieniężnej wystawiając fakturę VAT. Należy zaznaczyć, że wypłacone wynagrodzenia stanowi, po stronie otrzymującego premię pieniężną czynność skutkującą powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Obowiązek odprowadzania podatku VAT należnego w związku ze świadczeniem określonych usług na rzecz kontrahentów (dostawców) ciąży bowiem na odbiorcy otrzymującym premię.

Natomiast, premie pieniężne, które są związane z konkretną dostawą (dostawami) - nawet jeżeli chodzi o premie wypłacone po dokonaniu zapłaty za dostawę - powinny być traktowane jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ww. ustawy, ponieważ mają one bezpośredni wpływ na wartość dostawy. Tym samym, należy uznać, że będziemy mieli do czynienia, w rozumieniu powołanego wyżej artykułu, z udokumentowanymi, prawnie dopuszczalnymi i obowiązkowymi rabatami. Premie pieniężne wypłacone odbiorcy będą stanowić element kształtujący wartość dostawy, poprzez wywieranie wpływu na cenę jednostkową towaru. Zatem, w tym przypadku, wypłacone premie nie mogą uchodzić za wynagrodzenie za świadczoną na rzecz dostawcy usługę.

W przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z przepisem § 16 cyt. rozporządzenia, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Z przytoczonych przepisów wynika, że aby zmniejszyć obrót o kwotę rabatu, fakt otrzymania rabatu należy udokumentować fakturą korygującą.

Reasumując, otrzymanie premii pieniężnej w zamian za dokonywanie zakupów w określonym czasie (miesiąc, kwartał, rok), na określonym poziomie i przy zachowaniu terminów płatności podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według 22% stawki podatku VAT oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - Wnioskodawcę - faktury VAT na rzecz nabywcy usług - kontrahenta Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną. Podobnie jest w przypadku wypłaconych odbiorcy premii pieniężnych w związku z wykonywaniem określonych świadczeń typu ekspozycja towarów, działania promocyjne, usługi marketingowe. Natomiast premie pieniężne dotyczące konkretnych zakupów należy uznać za rabaty stanowiące podstawę do korekty podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl