ILPP1/443-1486/09-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1486/09-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2009 r. (data wpływu 3 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 80.42.00-00.00 "usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 80.42.00-00.00 "usługi w zakresie pozostałych form kształcenia".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Spółka z o.o. (dalej: Spółka) jest firmą zajmującą się tworzeniem szkoleń e-Iearninowych, świadczeniem usług szkoleniowych w formie tradycyjnej, jak i e-learningu. Dostarcza również sprzęt komputerowy platformę internetową wraz z licencją i wdrożeniem. Świadczenie usługi polegającej na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń e-learningowych Spółka klasyfikuje zgodnie z otrzymaną z Urzędu Statystycznego interpretacją do celów podatkowych do grupowania PKWiU 80.42.20-00.00 - "usługi w zakresie pozostałych form kształcenia".

Spółka zamierza wykonać kompleksową usługę szkolenia na zlecenie firmy zewnętrznej. W celu realizacji zlecenia usługi szkoleniowej Spółka wykona szereg niezbędnych zadań:

* przeprowadzenie rekrutacji uczestników szkoleń i trenerów szkoleniowych,

* zorganizowanie promocji szkoleń,

* przygotowanie materiałów szkoleniowych,

* organizacja logistyczna szkoleń (m.in. wynajęcie sal szkoleniowych, catering, wynajęcie sprzętu komputerowego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka realizując kompleksową usługę szkolenia sklasyfikowaną zgodnie z otrzymaną interpretacją z Urzędu Statystycznego do grupowania PKWiU 80.42.00-00.00, tj. "usługi w zakresie pozostałych form kształcenia", może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując wymienioną usługę należy zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Wszystkie opisane zadania są bezpośrednio związane z usługą szkoleniową i w opinii Wnioskodawcy są narzędziami niezbędnymi aby przeprowadzić, wykonać usługę szkoleniową, np. dla przeprowadzenia szkoleń niezbędne jest wcześniejsze przeprowadzenie rekrutacji uczestników szkolenia. W związku z powyższym - w ocenie Spółki - ww. czynności jako niezbędne i konieczne do przeprowadzenia szkolenia podlegają de facto pod usługę szkoleniową i stanowią usługę złożoną, a więc tak jak usługa wiodąca powinny być zwolnione od podatku VAT.

Usługa złożona - jest to jedno świadczenie (złożone z kilku innych świadczeń składowych), elementy te należy traktować jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Nie stanowią one celu samego w sobie, lecz są środkiem do lepszego wykonania usługi zasadniczej. Gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być dzielona dla celów podatkowych. Wynika to z samego charakteru usługi, która składa się z rożnych świadczeń, prowadzących jednak do jednego celu, jakim w sytuacji Wnioskodawcy jest organizacja usługi szkolenia. W związku z powyższym wszystkie świadczenia powinny być zaklasyfikowane i opodatkowane tak, jak usługa podstawowa, która nadaje całości zasadniczy charakter.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. Nr 207, poz. 1293 - wprowadzono do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU).

Natomiast w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), przedłużono do dnia 31 grudnia 2010 r., stosowanie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z punktem 7.6.2. załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), w przypadku gdy usługę, na podstawie przeprowadzonej analizy, można zaliczyć do dwóch lub kilku grupowań, usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, powinna być zaklasyfikowana tak, jak gdyby składała się z usługi, która nadaje całości zasadniczy charakter.

Zasadą jest zatem, że pojedyncze świadczenie występuje wówczas, gdy jedna lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Natomiast, usługę należy uznać za pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykonania usługi zasadniczej.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Do dnia 31 grudnia 2009 r. było to rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 7 załącznika nr 4 wymienione zostały usługi w zakresie edukacji PKWiU ex 80. Należy zaznaczyć, że oznaczenie w załączniku danej grupy statystycznej "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest firmą zajmującą się tworzeniem szkoleń e-Iearninowych, świadczeniem usług szkoleniowych w formie tradycyjnej, jak i e-learningu. Spółka zamierza wykonać kompleksową usługę szkolenia na zlecenie firmy zewnętrznej. W celu realizacji zlecenia usługi szkoleniowej Spółka wykona szereg niezbędnych zadań:

* przeprowadzenie rekrutacji uczestników szkoleń i trenerów szkoleniowych,

* zorganizowanie promocji szkoleń,

* przygotowanie materiałów szkoleniowych,

* organizacja logistyczna szkoleń (m.in. wynajęcie sal szkoleniowych, catering, wynajęcie sprzętu komputerowego).

Świadczenie usługi polegającej na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń e-learningowy Spółka klasyfikuje zgodnie z otrzymaną z Urzędu Statystycznego interpretacją do celów podatkowych do grupowania PKWiU 80.42.20-00.00 - "usługi w zakresie pozostałych form kształcenia".

Odnosząc przedstawione zdarzenie do dokonanej wyżej analizy przepisów należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie wykonywanie przez Spółkę szeregu ww. zadań zmierza do osiągnięcia celu głównego, jakim jest wykonanie na zlecenie firmy zewnętrznej usługi organizacji i prowadzenia szkolenia e-learningowego. Z uwagi na powyższe, zadania polegające: na przeprowadzeniu rekrutacji uczestników szkoleń i trenerów szkoleniowych, zorganizowaniu promocji szkoleń, przygotowaniu materiałów szkoleniowych, organizacji logistycznej szkoleń (m.in. wynajęcie sal szkoleniowych, catering, wynajęcie sprzętu komputerowego), należy traktować jako jedną usługę podlegającej opodatkowaniu jednolitą stawką podatku od towarów i usług.

Reasumując, w analizowanej sprawie można mówić o jednej (kompleksowej) usłudze, na którą składają się wszystkie czynności wykonywane przez Spółkę w ramach zleconej przez kontrahenta usługi organizacji i prowadzenia szkolenia e-learningowego. Z uwagi na fakt, iż kompleksową usługę organizacji i prowadzenia szkolenia e-learningowego Wnioskodawca klasyfikuje wg PKWiU do grupowania 80.42.00-00.00 "usługi w zakresie pozostałych form kształcenia", dla świadczenia tejże usługi winien zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

Z uwagi na powyższe tut. Organ informuje, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o grupowania statystyczne wskazane przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego i traci ona swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl