ILPP1/443-1485/09-6/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1485/09-6/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2009 r. (data wpływu: 3 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 16 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla czynności wniesienia aportu niepieniężnego do spółki prawa handlowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla czynności wniesienia aportu niepieniężnego do spółki prawa handlowego. Wniosek uzupełniono w dniu 16 lutego 2010 r. o dowód potwierdzający uiszczenie dodatkowej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje budowę stadionu piłkarskiego, inwestycja ta wypełnia zobowiązania jako gospodarza Mistrzostw. Aktem notarialnym Gmina utworzyła spółkę celową pod nazwą X dla przygotowania finałowego turnieju Mistrzostw, na warunkach określonych przepisami ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw (Dz. U. Nr 173, poz. 1219 z późn. zm.).

Wszystkie udziały w Spółce objęła Gmina. Zgodnie z umową, przedmiotem działalności Spółki jest przygotowanie i wykonanie przedsięwzięć oraz zarządzanie obiektami budowlanymi powstałymi w wyniku realizacji przedsięwzięć.

W szczególności przedmiotem działalności spółki celowej jest wykonywanie zadań inwestora, w tym zastępcze i zadań nadzoru inwestorskiego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 3 ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw, spółki celowej nie rozwiązuje się jeżeli podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 6 ustawy (w tym miasto gospodarz) powierzył spółce celowej przez siebie utworzonej zarządzanie obiektami budowlanymi powstałymi w wyniku realizacji przedsięwzięć. Gmina powierzyła Spółce z o.o. zarządzanie obiektami budowlanymi powstałymi w wyniku realizacji przedsięwzięć.

Gmina jest właścicielem nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę, na której rozpoczęła budowę stadionu. Gmina zawarła odpowiednią umowę, której przedmiotem jest wykonanie projektu wykonawczego dla nowego stadionu oraz budowa stadionu. Docelowo jednak zamiarem Gminy jest współfinansowanie kosztów budowy stadionu wraz ze Spółką.

Przepisy ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw nie wykluczają powierzenia spółce celowej funkcji inwestora dla budowy stadionu, w sensie ekonomicznym, tzn. jako podmiotu współfinansującego budowę stadionu.

W tym celu Gmina zamierza przenieść na rzecz Spółki, udział w wysokości #189; w prawie własności nieruchomości gruntowej wraz z udziałem w wysokości #189; w nakładach poniesionych przez Gminę na budowę stadionu (inwestycja w toku) w celu pokrycia nowych udziałów w Spółce (aport).

W następstwie wniesienia ww. aportu ustanowiona zostanie współwłasność gruntu oraz nakładów poczynionych na budowę stadionu. w związku z tym, od momentu wniesienia aportu dalsza część procesu inwestycyjnego, będzie prowadzona przez dwa podmioty, tj. Gminę oraz Spółkę, tak więc zmienione zostanie pozwolenie na budowę stadionu oraz umowa z generalnym wykonawcą stadionu, w ten sposób, iż inwestorem będzie zarówno Gmina jak i Spółka.

Spółka nadal pozostanie inwestorem zastępczym dla części inwestycji stanowiącej udział Gminy, a ponadto będzie inwestorem co do części własnej. w wyniku ustanowionej przez Gminę współwłasności zarówno gruntu jak i nadkładów, każdy ze współwłaścicieli uprawniony i zobowiązany będzie do realizacji 50% inwestycji. Natomiast po zakończeniu inwestycji zamiarem Gminy będzie oddanie w odpłatne użytkowanie części stadionu, stanowiącej własność Gminy.

Gmina w związku z prowadzoną inwestycją budowy przedmiotowego stadionu dokonywała zakupów towarów i usług w szczególności: gruntów, architektonicznych i inżynierskich usług projektowych, wycinki zagajników samosiewów roślin, usług geotechnicznych, projektów przyłączy, projektów budowlanych, robót przygotowawczych pod budowę stadionu, przyłączeń do sieci energetycznej i wodociągowej itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka będzie podstawa opodatkowania czynności wniesienia przez Gminą ww. aportu. Jaka będzie kwota należna Gminie od takiej czynności.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, nie zawierają szczegółowych uregulowań odnośnie podstawy opodatkowania czynności wniesienia towaru (usługi) w celu pokrycia nowych udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością - aportu, w związku z czym określenia podstawy opodatkowania należy dokonać z uwzględnieniem przedmiotu aportu.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5.

Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W ocenie Podatnika podstawą opodatkowania przy czynności wniesienia aportem udziału we własności nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę wraz z udziałem w poniesionych przez Gminę nakładach na budowę stadionu (inwestycja w toku), będzie wartość udziału w nieruchomości gruntowej wraz z udziałem w kosztach budowy stadionu, określenia tej wartości dokona rzeczoznawca majątkowy.

Wnioskodawca uważa, że zagadnienie podstawy opodatkowania związane jest ze wzajemnym świadczeniem drugiej strony, należnym za świadczenie Gminy.

Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Stosownie do art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Gmina przenosi udział we własność nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę wraz z udziałem w poniesionych nakładach na budowę stadionu (inwestycja w toku), a w zamian Spółka przeniesie na Gminę udziały w podniesionym kapitale zakładowym.

W przypadku dokonania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesiony aport, lecz formę należności stanowią udziały w podniesionym kapitale zakładowym. Stąd też, w powyższym przypadku, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wniesienia ww. aportu należy określić na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku Gmina zamierza wnieść do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wkład niepieniężny. a zatem, w świetle powyższych przepisów, podstawą opodatkowania w tym przypadku będzie wartość rynkowa wniesionego aportu pomniejszona o kwotę podatku. w ocenie Gminy właściwym jest aby wartość udziałów obejmowała kwotę netto z faktury wystawionej przez Gminę z tytułu przeniesienia udziału we własności nieruchomości gruntowej i udziału w kosztach budowy stadionu, natomiast dopuszczalnym jest aby kwota podatku VAT określona w fakturze wystawionej przez Gminę Spółce Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością" została zapłacona przez Spółkę w formie pieniężnej.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku VAT nie regulują kwestii formy płatności za wykonane czynności, stąd określenie czy Półka ma świadczyć udziały w kwocie netto (plus dopłata podatku VAT), czy też w kwocie brutto, jest obojętna z punktu widzenia prawa podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej ustalenia podstawy opodatkowania dla czynności wniesienia aportu niepieniężnego do spółki prawa handlowego.

Rozstrzygnięcia dotyczące uznania za dostawę aportu udziału w prawie własności nieruchomości oraz za usługę wniesienia udziału w poniesionych nakładach na inwestycję, opodatkowania aportu, momentu powstania obowiązku podatkowego dla czynności wniesienia aportu niepieniężnego do spółka prawa handlowego oraz prawa do odliczenia, zawarte zostały w odrębnych interpretacjach indywidualnych nr ILPP1/443-1485/09-3/BD, ILPP1/443-1485/09-4/BD, ILPP1/443-1485/09-5/BD oraz ILPP1/443-1485/09-7/BD z dnia 24 lutego 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl