ILPP1/443-1482/09-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1482/09-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 30 listopada 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 2 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na produkcję:

* brykietu z trocin - jest nieprawidłowe,

* brykietu ze słomy rzepakowej - jest nieprawidłowe,

* brykietu ze słomy zbóż podstawowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na produkcję brykietu ekologicznego. w dniu 1 lutego 2010 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza poszerzyć działalność gospodarczą o produkcję brykietu ekologicznego i w związku z powyższym występuje z zapytaniem.

W dniu 1 lutego 2010 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o informacje w zakresie opisu zdarzenia przyszłego wskazując, iż brykiet z trocin ma zamiar sklasyfikować pod symbolem PKWiU 20.10.40-05.30, brykiet ze słomy rzepakowej pod symbolem PKWiU 15.33.30-00, a brykiet ze słomy zbóż podstawowych pod symbolem PKWiU 01.11.60-00.1.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę VAT Wnioskodawca winien zastosować w przypadku sprzedaży brykietu z trocin (PKWiU 20.10.40-05.30), brykietu ze słomy rzepakowej (PKWiU 15.33.30-00) i brykietu ze słomy zbóż podstawowych (PKWiU 01.11.60-00.1). Czy jest to odpowiednio 7%, 3% i 3%.

Zdaniem Wnioskodawcy, orientując się na rynku zauważył, iż brykiet ze słomy rzepakowej i ze słomy zbóż podstawowych jest sprzedawany w stawce podatku VAT 3%, a brykiet z trocin w stawce podatku VAT 7%.

Aby stawka podatku od towarów i usług była równa w stosunku do już sprzedawanych produktów, Zainteresowany proponuje by na produkowane wyroby była taka sama stawka jaka jest już na rynku.

Odpowiednio:

a.

brykiet z trocin - 7%,

b.

brykiet ze słomy rzepakowej - 3%,

c.

brykiet ze słomy zbóż podstawowych - 3%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* stawki podatku VAT na produkcję brykietu z trocin uznaje się za nieprawidłowe,

* stawki podatku VAT na produkcję brykietu ze słomy rzepakowej uznaje się za nieprawidłowe,

* stawki podatku VAT na produkcję brykietu ze słomy zbóż podstawowych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ustawy. Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. w myśl natomiast ust. 3 przytoczonego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy zauważyć, iż identyfikacja towarów i usług dla potrzeb stosowania stawek i zwolnień podatkowych następuje przez odwołanie się do klasyfikacji statystycznej.

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do dnia 31 grudnia 2010 r., do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT jak i w przepisach wykonawczych do ustawy przewidziano opodatkowanie niektórych czynności obniżonymi stawkami podatku VAT, a nawet zwolnione od podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

W poz. 1 załącznika do ww. ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, wymieniono wyroby o symbolu PKWiU ex 01.11 - zboża, ziemniaki, rośliny przemysłowe i produkty roślinne rolnictwa pozostałe - z wyłączeniem:

1.

arachidów (orzeszków ziemnych) (PKWiU 01.11.32),

2.

bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.11.7),

3.

kauczuku naturalnego (PKWiU 01.11.80),

4.

ziół suszonych sortowanych całych,

5.

roślin dla przemysłu perfumeryjnego i farmacji itp. (PKWiU ex 01.11.9).

Spośród wyrobów mieszczących się w grupowaniu o nazwie "pozostałości i odpady z warzyw przeznaczone do spożycia przez zwierzęta, gdzie indziej nie wymienione" (symbol PKWiU 15.33.30-00) w ww. załączniku wymienione zostały tylko, niektóre. i tak w pozycji 18 powołany załącznik wymienia sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 15.33.30-00.22 "obierki, liście i strużyny z warzyw - wyłącznie liście i odpady roślin okopowych i warzyw". w pozycji 19 odwołujacej się do symbolu 15.33.30-00.3 zawarto "odpady - słoma roślin strączkowych, motylkowych i oleistych (z wyłączeniem lnu i konopi)". z kolei w poz. 20 zawarto sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 15.33.30-00.80 "żołędzie i kasztany". Natomiast w poz. 21 umieszczono "odpady z roślin pozostałych przeznaczone do spożycia przez zwierzęta, gdzie indziej nie wymienione, pozostałe - wyłącznie opady użytkowe paszowe", sklasyfikowane pod symbolem ex 15.33.30-00.90.

Należy zauważyć, iż zgodnie z poz. 20 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z obniżonej, 7% stawki podatku VAT korzystają towary: sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 15.3 "owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, oraz usług związanych z przetwórstwem i konserwowaniem warzyw i owoców".

Z powyższego wynika, iż towary sklasyfikowane w grupowaniu 15.33.30-00, które nie zostały wymienione w załączniku do ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. - pod pewnymi warunkami - mogą jeszcze korzystać z 7% stawki podatku.

Analiza zapisów załącznika do ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, wskazuje, iż nie zawiera on towarów sklasyfikowanych pod symbolem 20.10.40-05.30, co skutkowałoby prawem do zastosowania względem nich obniżonej 3% stawki podatku VAT.

Produkty o takim symbolu PKWiU nie znajdują się również w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT, który umożliwia zastosowanie względem zamieszczonych w nim towarów i usług, preferencyjnej 7% stawki podatku od towarów i usług.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza poszerzyć działalność gospodarczą o produkcję brykietu z trocin (sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 20.10.40-05.30), brykietu ze słomy rzepakowej (PKWiU 15.33.30-00), oraz brykietu ze słomy zbóż podstawowych (sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 01.11.60-00.1).

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż produkcja brykietu ze słomy zbóż podstawowych winna być opodatkowana preferencyjną, tj. 3% stawką podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, iż towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 01.11.60-00.1, do których Wnioskodawca zaliczył brykiet ze słomy zbóż podstawowych, wymieniony zostały w pozycji 1 załącznika do ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, umożliwiającego zastosowanie obniżonej stawki podatku.

Natomiast produkcja brykietu ze słomy rzepakowej sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 15.33.30-00 korzystać będzie z obniżonej 3% stawki podatku VAT pod warunkiem, iż brykiety te przynależą do jednego z grupowań wskazanych w poz. od 18 do 21 załącznika do ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. w przypadku gdy produkowany brykiet ze słomy rzepakowej nie odnosi się do ww. pozycji, jego produkcja korzystać będzie z innej preferencyjnej stawki podatku VAT, tj. 7%, na podstawie poz. 20 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Z kolei brykiet z trocin sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 20.10.40-05.30 nie został zawarty w żadnym z wyżej wymienionych załączników, ani też w innych przepisach przewidujących obniżone stawki. Skutkiem powyższego produkcja brykietu z trocin nie korzysta z preferencyjnych stawek podatku i winna być opodatkowana stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, tj. 22%.

Podkreślić należy, iż preferencyjna 3% stawka podatku VAT, przewidziana na podstawie zapisów załącznika do ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje do 31 grudnia 2010 r.

Jednocześnie należy wskazać, iż przedmiotowa interpretacja wydana została wyłącznie w oparciu o klasyfikację statystyczną wskazaną przez Wnioskodawcę i traci swą aktualność w przypadku jej zmiany.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. w świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). w przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku VAT na produkcję brykietu ekologicznego. Natomiast wniosek w zakresie prawidłowej klasyfikacji świadczonych usług do symbolu PKWiU, został załatwiony postanowieniem nr ILPP1/443-1482/09-5/MK z dnia 22 lutego 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl