ILPP1/443-1478/09-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1478/09-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 1 grudnia 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 2 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia - brak daty (data wpływu 4 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości. Powyższy wniosek uzupełniono pismem w dniu 4 lutego 2010 r. o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto na podstawie Postanowienia Sądu Rejonowego, nabyło na podstawie ustawy i z dobrodziejstwem inwentarza spadek po osobie fizycznej. w skład spadku wchodziła również nieruchomość gruntowa o powierzchni 123 m2 zabudowana budynkiem o funkcji usługowo-gospodarczej o powierzchni ogólnej 60,21 m2. Działka w ewidencji gruntów i budynków jest oznaczona Bi - inne tereny zabudowane. Dla terenu, na którym znajduje się nieruchomość brak jest planu zagospodarowania przestrzennego. w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, kierunki zagospodarowania, polityka przestrzeni, przedmiotowe tereny oznaczono jako Ua - tereny zabudowane w tym adaptacja istniejącej zabudowy z możliwością modernizacji i rozbudowy. Budynek został wybudowany w latach osiemdziesiątych XX wieku. Rok zakończenia budowy 1990. Budynek nie jest użytkowany i nie dokonywano żadnych jego modernizacji. Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż tej nieruchomości. w październiku 2009 r. został sporządzony operat szacunkowy nieruchomości. Miasto zamierza ogłosić na początku roku 2010 przetarg na sprzedaż przedmiotowej nieruchomości.

W uzupełnieniu w dniu 4 lutego 2010 r. Zainteresowany wskazał, iż przedmiotowy budynek usługowo-gospodarczy został wybudowany przez osobę fizyczną - rok zakończenia budowy 1990, czyli przed dniem wejścia w życie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Dnia 9 stycznia 2001 r. budynek ten został sprzedany kolejnej osobie fizycznej - po której w drodze spadku otrzymało go Miasto. z aktu notarialnego nie wynika aby czynność sprzedaży budynku była wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Budynek ten formalnie nigdy nie został oddany do użytkowania, tzn. nie istnieje dokument wydany przez właściwy organ o pozwoleniu na użytkowanie tego budynku. Po dacie nabycia spadku przez Wnioskodawcę - czyli w dniu 2 grudnia 2008 r. budynek nie podlegał żadnemu ulepszeniu. z posiadanej przez Miasto wiedzy dotyczącej przedmiotowego budynku, nie wynika aby ten budynek był zasiedlony w myśl obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zainteresowany informuje, iż nabył przedmiotowy budynek na mocy art. 935 Kodeksu cywilnego, jako spadkobierca ustawowy wobec braku innych spadkobierców. Nabycie to nie było obciążone podatkiem od towarów i usług, tzn. nie występował podatek naliczony. Wobec tego Miastu w stosunku do ww. budynku nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie opodatkowana stawką podstawową podatku od towarów i usług 22%, czy będzie ona zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynków i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, sprzedaż budynku, który jest towarem, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podstawowa stawka tego podatku wynosi 22%. Jednakże zarówno ustawa, jak i przepisy wykonawcze do ustawy przewidują zwolnienie od podatku niektórych czynności.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zakończenie budowy budynku nastąpiło w roku 1990 Miasto nabyło przedmiotową nieruchomość zabudowaną - na mocy art. 935 Kodeksu cywilnego - jako spadkobierca ustawowy wobec braku innych spadkobierców. Nabycie to nie było obciążone podatkiem od towarów i usług i nie może zostać uznane za dokonane w ramach pierwszego zasiedlenia.

W świetle natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10a powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej budynku.

W przedstawionym stanie Wnioskodawcy w chwili nabycia spadku nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz Zainteresowany nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku. w tej sytuacji negatywna przesłanka wyłączająca zwolnienie od podatku od towarów i usług dostawy budynku, wynikająca z uregulowania art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT nie występuje.

Zgodnie natomiast z treścią art. 29 ust. 5 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Biorąc powyższe pod uwagę planowana sprzedaż nieruchomości zabudowanej korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnieniu podlegała również będzie sprzedaż gruntu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Należy podkreślić, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ponadto, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl art. 43 ust. 7a ustawy warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Natomiast, treść art. 29 ust. 5 ustawy stanowi, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nabył spadek - nieruchomość gruntową o powierzchni 123 m2 zabudowaną budynkiem o funkcji usługowo-gospodarczej o powierzchni ogólnej 60,21 m2. Budynek został wybudowany w roku 1990. Dnia 9 stycznia 2001 r. ww. obiekt został sprzedany osobie fizycznej - po której w drodze spadku otrzymało go Miasto. Przedmiotowy budynek formalnie nigdy nie został oddany do użytkowania, tzn. nie istnieje dokument wydany przez właściwy organ o pozwoleniu na użytkowanie tego budynku. Po dacie nabycia spadku przez Wnioskodawcę - czyli w dniu 2 grudnia 2008 r. budynek nie podlegał żadnemu ulepszeniu. Budynek nie jest użytkowany. Miastu w stosunku do ww. budynku nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zdaniem Zainteresowanego budynek nie był zasiedlony w myśl obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Opierając się jednakże na oświadczeniu Zainteresowanego, że budynek o funkcji usługowo-gospodarczej nie był zasiedlony w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zatem planowana dostawa nie będzie korzystała ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Niemniej jednak należy stwierdzić, iż dostawa ww. budynku z roku 1990 będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, bowiem Wnioskodawca nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego przy jego nabyciu oraz nie poniósł nakładów na jego ulepszenie.

Skoro zatem dostawa przedmiotowego budynku będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, to również dostawa gruntu, na którym budynek ten posadowiono będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy.

Reasumując, transakcja zbycia budynku o funkcji usługowo-gospodarczej będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Tym samym sprzedaż gruntu, na którym wybudowano przedmiotowy budynek, również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl