ILPP1/443-1472/11-5/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1472/11-5/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2011 r. (data wpływu 22 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem otrzymanego dofinansowania na realizację projektu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług przez Lidera projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem otrzymanego dofinansowania na realizację projektu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług przez Lidera projektu. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 lutego 2012 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz o dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. (dalej: Wnioskodawca) otrzymała w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego środki na realizację projektu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt będzie realizowany w partnerstwie ze Spółką z o.o. i będzie polegał na organizacji i przeprowadzeniu szkoleń wyłącznie dla pracowników Spółki partnera projektu z następujących obszarów:

* szkolenia w zakresie nauki języka obcego

* szkolenia z kompetencji miękkich (zarządzanie czasem, komunikacja werbalna i niewerbalna, budowanie zespołu),

* szkolenia inżyniersko-informatyczne (z oprogramowania Unigraphics, z obsługi i programowania obrabiarek),

* szkolenia z obsługi komputera (podstawy pracy z komputerem, obsługa aplikacji biurowych Word, Excel, PowerPoint, Outlook).

Dofinansowanie ze środków unijnych stanowiące 60% wartości projektu będzie przekazane na konto Lidera projektu, którym jest Wnioskodawca. Pozostałe 40% wartości projektu będzie wniesione jako wkład własny przez partnera projektu, tj. Spółkę w postaci wynagrodzeń pracowników uczestniczących w projekcie (wkład bezgotówkowy). Kwota dofinansowania stanowiąca 60% wartości projektu będzie przeznaczona na finansowanie wykładowców i materiałów szkoleniowych. Nabywcą tych świadczeń będzie zarówno Lider projektu, jak i Partner, przy czym Partner otrzyma od Lidera zwrot poniesionych nakładów po przedstawieniu faktur/rachunków dokumentujących nabyte usługi i towary.

Dodatkowo na potrzeby realizowanych szkoleń Spółka partnerska zakupi 13 komputerów przenośnych wraz z oprogramowaniem na zakup, których otrzyma dofinansowanie w 100% ze środków wspólnotowych. Działalność Spółki partnerskiej w całości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast, Lider otrzyma dodatkowo dofinansowanie w pełnej wysokości na zakup materiałów biurowych, projekt i druk materiałów promocyjnych, komputera stacjonarnego wraz z oprogramowaniem, szafy służącej do archiwizacji dokumentów.

W uzupełnieniu z dnia 17 lutego 2012 r. Zainteresowany wskazał, iż:

1.

uczestnicy szkoleń nie wnoszą opłaty za udział w szkoleniach,

2.

otrzymane dofinansowanie stanowi dofinansowanie do kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę w celu realizacji projektu,

3.

otrzymane dofinansowanie nie stanowi dopłaty do ceny usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy kwota dofinansowania otrzymana przez Lidera projektu - Wnioskodawcę - stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli tak, to wg jakiej stawki.

2.

Czy Lider projektu w związku z nabywanymi towarami i usługami służącymi realizacji projektu ma prawo do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m.in. otrzymane dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. W opinii Wnioskodawcy przyznane dofinansowanie nie ma na celu finansowania sprzedaży, a jedynie zwrot poniesionych kosztów, nie stanowi więc obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem.

Ponieważ zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabytych towarów i usług służących realizacji przedstawionego projektu, a zatem podatek ten winien być uznany w projekcie za koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, to w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5 ustawy, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Zatem, w przypadku gdy transakcja jest dokonywana odpłatnie, art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy nie mogą mieć zastosowania, ponieważ przepisy te dotyczą wyłącznie transakcji dokonywanych nieodpłatnie.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dana dotacja, subwencja i inne dopłaty o podobnym charakterze są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję lub inną dopłatę o podobnym charakterze), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług.

Kryterium uznania dotacji (subwencji lub innej dopłaty) za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu - w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy - czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca otrzymał w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego środki na realizację projektu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt będzie realizowany w partnerstwie ze Spółką partnerską i będzie polegał na organizacji i przeprowadzeniu szkoleń wyłącznie dla pracowników Spółki partnera projektu z następujących obszarów:

* szkolenia w zakresie nauki języka obcego,

* szkolenia z kompetencji miękkich,

* szkolenia inżyniersko-informatyczne,

* szkolenia z obsługi komputera.

Dofinansowanie ze środków unijnych stanowiące 60% wartości projektu będzie przekazane na konto Lidera projektu, którym jest Wnioskodawca. Pozostałe 40% wartości projektu będzie wniesione jako wkład własny przez Partnera projektu, w postaci wynagrodzeń pracowników uczestniczących w projekcie (wkład bezgotówkowy). Kwota dofinansowania stanowiąca 60% wartości projektu będzie przeznaczona na finansowanie wykładowców i materiałów szkoleniowych. Uczestnicy ww. szkoleń nie wnoszą opłaty za udział w szkoleniach. Zainteresowany wskazał także, iż otrzymane dofinansowanie stanowi dofinansowanie do kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę w celu realizacji projektu, zatem nie stanowi dopłaty do ceny usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Nabywcą tych świadczeń będzie zarówno Lider projektu, jak i Partner, przy czym Partner otrzyma od Lidera zwrot poniesionych nakładów po przedstawieniu faktur/rachunków dokumentujących nabyte usługi i towary.

Natomiast, Lider otrzyma dodatkowo dofinansowanie w pełnej wysokości na zakup materiałów biurowych, projekt i druk materiałów promocyjnych, komputera stacjonarnego wraz z oprogramowaniem, szafy służącej do archiwizacji dokumentów.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca na realizację projektu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych stanowiące 60% wartości projektu. Otrzymane dofinansowanie - jak wskazał Wnioskodawca - stanowi dofinansowanie do kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę w celu realizacji projektu, zatem nie stanowi dopłaty do ceny usług świadczonych przez niego.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskane dofinansowanie w wysokości 60% przeznaczone jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu, to w opisanej sytuacji wystąpi dofinansowanie o charakterze zakupowym, a nie dofinansowanie mające na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Wobec tego przyznane na taki cel dofinansowanie nie spełnia przesłanki dotacji (subwencji lub innej dopłaty) wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie otrzymał wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów.

Reasumując, otrzymane dofinansowanie pokrywające koszty poniesione w związku z realizacją projektu, przyznane ze środków unijnych, nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznane jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczone jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dofinansowanie o charakterze zakupowym, a nie dofinansowanie mające na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Wobec tego otrzymana dotacja, nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, zatem nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 ustawy.

Ad. 2.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi ponadto prawo do odliczenia podatku naliczonego odnośnie zakupów związanych ze wskazanym projektem.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

* odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona w ww. przepisie zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, np. art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Zatem w świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wyżej wykazano świadczenie usług szkoleniowych w ramach projektu nie powoduje żadnych konsekwencji w podatku należnym. Zatem zakupy towarów i usług dokonane na potrzeby projektu pozostaną bez związku z czynnościami generującymi u Wnioskodawcy podatek należny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących poniesienie kosztów realizacji projektu, jakim jest związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, w zakresie w jakim są one związane z realizacją usług w ramach projektu.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem otrzymanego dofinansowania na realizację projektu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług przez Lidera projektu. Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług przez Partnera projektu została załatwiona postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 7 lutego 2012 r., nr ILPP1/443-1472/11-3/AW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl