ILPP1/443-1471/11-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1471/11-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu 22 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków publicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług) otrzymała dofinansowanie ze środków unijnych (Europejski Fundusz Społeczny) na realizację projektu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt zakłada przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń dla osób zatrudnionych w branży hotelarskiej i gastronomicznej. Uczestnikami szkoleń nie są osoby zatrudnione w Spółce. Szkolenia realizowane w ramach projektu są nieodpłatne. Otrzymane przez Spółkę dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowi dofinansowanie do kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę w celu organizacji szkoleń w 100%. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie i zatwierdzonym budżetem projektu podatek VAT od zakupionych towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowalnym. Dotacje, które otrzymuje Spółka na realizację projektu pokrywają wydatki w kwotach brutto. Spółka w składanych miesięcznych deklaracjach VAT nie odlicza podatku od towarów i usług zakupionych na rzecz projektu.

Ponadto, Wnioskodawca wyjaśnił, że towary i usługi nabywane w ramach projektu wykorzystywane będą do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ otrzymane dofinansowanie pokrywa koszty szkoleń w 100%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami właściwym jest nieujmowanie w miesięcznych deklaracjach VAT podatku od towarów i usług od zakupionych na rzecz projektu towarów i usług w przypadku, gdy projekt jest w 85% dofinansowany ze środków Unii Europejskiej oraz w 15% ze środków budżetu państwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku szkoleń realizowanych przez Spółkę należy uznać, że nie dochodzi do wykonywania czynności opodatkowanej. Otrzymane dotacje w całości pokrywają koszty organizacji szkoleń. Tym samym dokonane zakupy, jako służące działalności wyłączonej spod działania ustawy o VAT, nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do treści art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych (Europejskiego Funduszu Społecznego) na realizację projektu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt zakłada przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń dla osób zatrudnionych w branży hotelarskiej i gastronomicznej. Otrzymane przez Spółkę dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowi dofinansowanie do kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę w celu organizacji szkoleń w 100%. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie i zatwierdzonym budżetem projektu podatek VAT od zakupionych towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowanym. Dotacje, które otrzymuje Spółka na realizację projektu pokrywają wydatki w kwotach brutto.

Z przedstawionych okoliczności wynika zatem, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego. Otrzymane środki stanowią dofinansowanie do kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę w celu organizacji szkoleń. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Mając na względzie powołane przepisy oraz opisany stan faktyczny stwierdzić należy, iż skoro - jak wyjaśniono - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu (szkoleń), to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych (Europejskiego Funduszu Społecznego) - mająca postać zwrotu poniesionych kosztów - nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odnosząc się do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przez Wnioskodawcę przedmiotowego projektu.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124..

Na mocy art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się ona z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego zapisu wynika, że ustawodawca pewne usługi świadczone nieodpłatnie traktuje jak świadczone odpłatnie, czego konsekwencją jest ich opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Za odpłatne świadczenie usług uznaje nieodpłatne świadczenie usług w przypadku gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

* świadczenie nieodpłatne dokonane jest na cele osobiste podatnika (jego pracowników, byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia), oraz

* jest dokonane w celu innym niż prowadzona działalność gospodarcza podatnika.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a więc za podlegające opodatkowaniu, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika oraz cele osobiste podmiotów wymienionych w przepisie ustawy. Z uwagi na fakt, iż usługi świadczone przez Spółkę są ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą należy traktować je, jako nieodpłatne świadczenie usług niepodlegające opodatkowaniu.

W tym miejscu konieczne staje się powołanie opisu sprawy. Uczestnikami szkoleń nie są osoby zatrudnione w Sp. z o.o. (u Wnioskodawcy). Szkolenia realizowane w ramach projektu są nieodpłatne. Spółka w składanych miesięcznych deklaracjach VAT nie odlicza podatku od towarów i usług zakupionych na rzecz projektu. Wnioskodawca - jak wskazał - towary i usługi nabywane w ramach projektu wykorzystuje do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ otrzymane dofinansowanie pokrywa koszty szkoleń w 100%.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz wskazane elementy opisu stanu faktycznego wyjaśnić należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją szkoleń finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Powyższe wynika z faktu, iż w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług dofinansowanych z dotacji, która nie będzie miała w zaistniałej sytuacji charakteru dopłaty do ceny (nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy), zakupów towarów i usług finansowanych tą dotacją nie można uznać, jako wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Reasumując, uzyskana przez Spółkę dotacja ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, będąca dofinansowaniem do kosztów realizowanego projektu (szkoleń), nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. W konsekwencji dotacja taka - mająca postać zwrotu poniesionych kosztów - nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Skutkiem powyższego w związku z realizacją szkoleń finansowanych taką dotacją Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT i brak podstaw do obniżania podatku VAT w deklaracjach miesięcznych wynikającego z faktur dokumentujących zakupione towary i usługi finansowane przez taką dotację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl