ILPP1/443-1462/09-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1462/09-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu 27 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usługi kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usługi kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje w ramach prowadzonej działalności na rzecz kontrahentów - wspólnot mieszkaniowych - kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami. Usługa świadczona na podstawie umów zlecenia zarządzania nieruchomością wspólną sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 70.32.11 a także pod symbolem PKWiU z roku 2008 - 68.32.11.0 oraz 68.32.12.0. w skład zarządzania wchodzą usługi podstawowe polegające na:

* pobieraniu opłat za media i utrzymanie nieruchomości wspólnej,

* podejmowaniu działań dla uzasadnionego inwestowania w nieruchomość,

* obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątaniu i konserwacji zieleni),

* utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym,

* kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji,

* wykonywaniu drobnych napraw.

Usługi te, zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), podlegają przedmiotowemu zwolnieniu od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, na którą składają się:

* obsługa nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość w tym sprzątanie i konserwacja zieleni,

* utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym,

* kontrola systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji,

* dokonywanie drobnych napraw,

wykonywana w ramach zawartej umowy zlecenia zarządzania nieruchomością wspólną objęta jest zwolnieniem od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 185 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115, poz. 741 z późn. zm.) zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu w szczególności:

* zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości,

* zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów prawa energetycznego,

* bieżące administrowanie nieruchomością,

* utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem,

* uzasadnione inwestowanie w nieruchomość.

W nawiązaniu do powyższego a także w analogii do postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego (...) z dnia 19 kwietnia 2007 r., PP/443-31/27235/07:

Podatnik, który w zakresie swej działalności - zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na zlecenie - wykonuje w ramach zawartych ze wspólnotami mieszkaniowymi umów zlecenia zarządzania nieruchomością wspólną, kompleksową usługę polegającą między innymi:

* na obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątania i konserwacji zieleni),

* utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym,

* kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji,

* wykonywaniu drobnych napraw,

może do całości usługi kompleksowej zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.) wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale mieszkaniowe wchodzą w skład określonej nieruchomości. Powyższa ustawa określa prawa i obowiązki członków wspólnoty oraz zakres zarządu nieruchomością wspólną. Zgodnie z ww. ustawą właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, a także uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, przez którą rozumie się jedynie grunt oraz część budynku i urządzenia nie służące wyłącznie właścicielom lokali (np. klatki schodowe, parkingi, instalacje energetyczne itd.).

Stosownie do art. 14 ustawy o własności lokali, na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się: wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty na dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba, że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, wydatki na utrzymanie porządku oraz wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Według art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...). Ponadto, w myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Jednym z przepisów szczególnych jest § 13 ust. 1 pkt 6 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem, przedmiotem opodatkowania jest skategoryzowana usługa, nie zaś zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług.

W świetle powyższego, czynności realizowane przez zarządcę na rzecz zlecającego stanowią usługę, która opodatkowana jest w zależności od charakteru budynku. w przypadku zarządu budynkami mieszkalnymi (sklasyfikowanego w PKWiU pod symbolem ex 70.32.11 - z wyłączeniem wyceny nieruchomości) czynność ta korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, natomiast w przypadku zarządu pozostałymi nieruchomościami opodatkowana jest 22% stawką VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca - będąc zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - wykonuje na rzecz wspólnot mieszkaniowych kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami. Usługa ta - sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 70.32.11 - i polega na pobieraniu opłat za media, utrzymanie nieruchomości wspólnej, podejmowaniu działań dla uzasadnionego inwestowania w nieruchomość, obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość (w tym sprzątaniu i konserwacji zieleni), utrzymaniu nieruchomości w stanie niepogorszonym, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji oraz wykonywaniu drobnych napraw.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz stan faktyczny sprawy wskazać należy, iż Wnioskodawca może do usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli wszystkie wymienione we wniosku usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.32.11.

Tut. Organ wyjaśnia jednocześnie, iż powołane rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. zostało wraz z dniem 1 stycznia 2010 r. zastąpione przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), które w § 12 ust. 1 pkt 6 także przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla usług w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11).

Podkreślenia wymaga fakt, iż zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Organ podatkowy informuje także, iż na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do dnia 31 grudnia 2010 r., do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl