ILPP1/443-1425/09-4/KG - Uprawnienie muzeum do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na zakupie specjalistycznego skanera wraz z osprzętem, celem zdigitalizowania zbiorów archiwalnych, będących w posiadaniu muzeum.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1425/09-4/KG Uprawnienie muzeum do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na zakupie specjalistycznego skanera wraz z osprzętem, celem zdigitalizowania zbiorów archiwalnych, będących w posiadaniu muzeum.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Muzeum A., przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 19 listopada 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2010 r. (data wpływu 21 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. "Digitalizacja (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. "Digitalizacja (...)". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 stycznia 2010 r. o podpis osoby upoważnionej oraz doprecyzowanie opisanego zdarzenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Muzeum A. (dalej: Muzeum) jest instytucją kultury i prowadzi działania mające na celu złożenie wniosku aplikacyjnego o dofinansowanie inwestycji pod roboczą nazwą "Digitalizacja (...)" ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa, Działanie 6.4 Turystyka Kulturowa. Zadanie współfinansowane ze środków UE polegać będzie na zakupie specjalistycznego skanera wraz z osprzętem celem zdigitalizowania zbiorów archiwalnych będących w posiadaniu Muzeum.

W skład całego procesu digitalizacji wejdzie również obróbka skanowanych materiałów przez zatrudnionych do tego celu pracowników oraz uruchomienie strony internetowej, na której dostępne będą zbiory. Całość przedsięwzięcia realizowana będzie w oddziale Muzeum - Archiwum. Właścicielem obiektu jest Gmina Muzeum Y na mocy porozumienia wynajmuje pomieszczenia archiwum.

Po zrealizowaniu zadania zdigitalizowane zbiory będą udostępnione na stronie internetowej do bezpłatnego korzystania oraz na miejscu w Archiwum B. i w budynku głównym Muzeum w specjalnie do tego projektu zakupionych infokioskach - również bezpłatnie.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

1.

przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej,

2.

zakup skanera, oprogramowania oraz niezbędnego sprzętu komputerowego,

3.

koszty osobowe,

4.

tłumaczenia strony internetowej,

5.

zakup i montaż infokiosków (kiosk multimedialny),

6.

promocja.

Wyniki zrealizowanego projektu będą służyć do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Muzeum przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego wykazanego w fakturach dokumentujących odpowiednio zakup urządzeń i usług (w tym promocji projektu) w ramach zadania "Digitalizacja (...)."...

Zdaniem Wnioskodawcy, Muzeum nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług od zakupów dokonywanych w ramach realizacji projektu pn. "Digitalizacja (...).", ponieważ zakupy towarów i usług mają wpływ na podstawowe czynności statutowe jakie w swym zakresie ma Muzeum, tj. usługi muzealnictwa, które na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.52.11-00.00 (usługi świadczone przez muzeum związane z udostępnianiem zbiorów muzeum polegające między innymi na wykonywaniu odpłatnych odbitek ksero ze zbiorów archiwum, odpłatnej digitalizacji posiadanych zbiorów i przenoszeniu ich na nośniku informacji CD, udzielaniu praw autorskich do wykorzystywania materiałów będących własnością muzeum) i podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w tak sformułowanej definicji usługi.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Czynnością zrównaną z odpłatną dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, jest także przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o podatku VAT).

Stosownie do przepisu art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, jako odpłatne świadczenie usług traktuje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Podatnikami - stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 cyt. ustawy).

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w dziale IX ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dotyczące zwrotu podatku na rachunek bankowy podatnika regulują przepisy art. 87 ust. 2-6.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działania mające na celu złożenie wniosku aplikacyjnego o dofinansowanie inwestycji pod roboczą nazwą "Digitalizacja (...)." ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa, Działanie 6.4 Turystyka Kulturowa. Zadanie współfinansowane ze środków UE polegać będzie na zakupie specjalistycznego skanera wraz z osprzętem celem zdigitalizowania zbiorów archiwalnych będących w posiadaniu Muzeum. w skład całego procesu digitalizacji wejdzie również obróbka skanowanych materiałów przez zatrudnionych do tego celu pracowników, oraz uruchomienie strony internetowej, na której dostępne będą zbiory. Całość przedsięwzięcia realizowana będzie w oddziale Muzeum - Archiwum. Właścicielem obiektu jest Gmina X Muzeum Y na mocy porozumienia wynajmuje pomieszczenia archiwum. Po zrealizowaniu zadania zdigitalizowane zbiory będą udostępnione na stronie internetowej do bezpłatnego korzystania oraz na miejscu w Archiwum B. i w budynku głównym Muzeum w specjalnie do tego projektu zakupionych infokioskach - również bezpłatnie. Wyniki zrealizowanego projektu będą służyć do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż zdigitalizowane zbiory będą udostępniane bezpłatnie (na stronie internetowej i w infokioskach) nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a zatem Muzeum nie będzie miało prawa dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację ww. projektu.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dotyczy to w szczególności zwolnienia od podatku VAT usług muzealnictwa, które na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.52.11-00.00 (usługi świadczone przez muzeum związane z udostępnianiem zbiorów muzeum polegające między innymi na wykonywaniu odpłatnych odbitek ksero ze zbiorów archiwum, odpłatnej digitalizacji posiadanych zbiorów i przenoszeniu ich na nośnik informacji CD, będących własnością muzeum).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl