ILPP1/443-1373/09-2/MT - Powstanie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług szkoły wynajmującej sale lekcyjne i gimnastyczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1373/09-2/MT Powstanie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług szkoły wynajmującej sale lekcyjne i gimnastyczne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2009 r. (data wpływu 4 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług szkoły wynajmującej sale lekcyjne i gimnastyczne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług szkoły wynajmującej sale lekcyjne i gimnastyczne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową, której działalność statutowa ma charakter edukacyjny, kształci i wychowuje młodzież zgodnie z ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). w ramach trwałego zarządu mienia Dyrektor wynajmuje sale lekcyjne i sale gimnastyczne innym podmiotom gospodarczym, najczęściej też na cele edukacyjne, ale są to prywatne szkoły wyższe. Do końca roku 2008 wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła 50.000 zł, natomiast w roku 2009 w listopadzie przekroczona została kwota graniczna 50.000 zł.

Kwoty do zapłaty za wynajem są naliczane wg cennika, są to stawki ryczałtowe za 1 godzinę ponieważ Wnioskodawca nie ma możliwości rozliczenia kosztów zużycia wody, prądu, ciepła na poszczególne pomieszczenia.

W takiej sytuacji Zainteresowany nie może też obciążać wynajmujących kosztami prądu, czy wody wg zużycia, a co za tym idzie następnie odliczyć podatku VAT od zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany jest zobowiązany zarejestrować jednostkę jako podatnika VAT, pobierania i odprowadzania podatku VAT, mimo braku możliwości odliczania podatku naliczonego przy zakupach związanych ze sprzedażą opodatkowaną...

Zdaniem Wnioskodawcy, właśnie z uwagi na fakt, że Zainteresowany nie ma możliwości rozliczania kosztów na poszczególne sale i poszczególnych najemców i tym samym odliczenia podatku naliczonego, nie powinien podlegać ustawie o VAT. Sytuacja, w której Wnioskodawca byłby płatnikiem podatku byłaby dla niego niekorzystna, ponieważ obliczenie podatku działałoby tylko w jedną stronę. Poza tym, wielkość sprzedaży w listopadzie 2009 r. przekracza w niewielkim stopniu kwotę 50.000 zł, a w latach następnych Zainteresowany może nie osiągnąć tego pułapu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podatnikami podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 96 ust. 1, ust. 3 i ust. 4 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem, ust. 3, który stanowi, iż podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

*

przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, ust. 2 i ust. 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży,

*

przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego zwolnienia,

*

przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia,

*

przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką budżetową, której działalność statutowa ma charakter edukacyjny, kształci i wychowuje młodzież zgodnie z ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). w ramach trwałego zarządu mienia Dyrektor wynajmuje sale lekcyjne i sale gimnastyczne innym podmiotom gospodarczym, najczęściej też na cele edukacyjne, ale są to prywatne szkoły wyższe. Do końca roku 2008 wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła 50.000 zł, natomiast w roku 2009 w listopadzie przekroczona została kwota graniczna 50.000 zł. Kwoty do zapłaty za wynajem są naliczane wg cennika, są to stawki ryczałtowe za 1 godzinę ponieważ Wnioskodawca nie ma możliwości rozliczenia kosztów zużycia wody, prądu, ciepła na poszczególne pomieszczenia.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1 lub w ust. 8, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu poprzednim, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

Reasumując, jeżeli zatem w roku 2009 wartość sprzedaży Wnioskodawcy przekroczy kwotę 50.000 zł (w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży) to Zainteresowany utraci prawo do zwolnienia z momentem przekroczenia ww. kwoty i będzie zobowiązany dokonać rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl