ILPP1/443-136/10-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-136/10-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2010 r. (data wpływu 8 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2010 r. (data wpływu 14 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z własnością posadowionych na tym gruncie budynków i budowli, tj. hali przemysłowej, budynku biurowego, portierni oraz magazynu, dróg dojazdowych, a także utwardzonych placów,

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z własnością posadowionej na tym gruncie budowli - parkingu betonowego.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z własnością posadowionych na tym gruncie budynków i budowli. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 kwietnia 2010 r. o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje zrealizować transakcję, której przedmiotem będzie sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz własności znajdujących się na nim budynków i budowli. Przedmiotem transakcji ma być objęta jedną księgą wieczystą nieruchomość gruntowa, w skład której wchodzi osiem działek gruntu (o numerach 2/17 AM-8, 117/13, 117/14, 117/15, 117/16, 117/17, 117/18 i 117/19 AM-7) oraz znajdujące się na nich budynki i budowle.

Na poszczególnych działkach, które mają być przedmiotem sprzedaży znajdują się: na działkach 117/15 i 117/17 hala przemysłowa, na działce 117/16 budynek biurowy, na działce 117/19 portiernia oraz magazyn, na działkach 117/14 i 117/18 drogi dojazdowe, a na działkach 117/13 i 2/17 utwardzone place.

Wyżej wymienione budynki i budowle zostały wybudowane w latach 1979-1982, sieć gazowa w roku 1993, parking betonowy i przyłącze wodociągowe w roku 2002 przez przedsiębiorstwo państwowe, w wyniku prywatyzacji którego powstała Spółka. Budynki i budowle służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej (biura, produkcja), a ponadto poszczególne pomieszczenia w budynku biurowym oraz części hali są przez Wnioskodawcę wynajmowane. Poniesione przez Zainteresowanego wydatki na ulepszenie budowli i budynków, w stosunku do których Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie przekroczyły 30% ich wartości początkowej. Wykonane ulepszenia dotyczyły: modernizacji okablowania sieci zasilającej urządzenia komputerowe w budynku socjalno-administracyjnego na kwotę 24.000,00 zł, wykonania oddzieleń przeciwpożarowych na hali produkcyjnej na kwotę 40.320,73 zł - zrealizowane w roku 2004, robót budowlanych adaptacji hali, instalacji okablowania sieci i instalacji sanitarnej i elektrycznej na kwotę 15.856,11 zł - zrealizowane w roku 2005.

W uzupełnieniu z dnia 12 kwietnia 2010 r. Zainteresowany wskazał, iż:

1.

Spółka powstała w roku 1992 w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa, a zatem nastąpiła sukcesja prawna, o której mowa w art. 93a Ordynacji podatkowej;

2.

pomieszczenia biurowe w budynku Spółka wynajmuje od roku 1994, a części hali przemysłowej od roku 2004;

3.

Spółce, ani jej poprzednikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do wymienionych we wniosku budynków i budowli, z wyjątkiem wybudowanego w roku 2002 parkingu betonowego, który powstał na miejscu starego parkingu i znajduje się na tej samej działce co budynek biurowy (117/16) i jest z nim funkcjonalnie związany (parking dla samochodów Spółki oraz osób wynajmujących pomieszczenia w budynku biurowym). w latach 1993, 1995, 2002, 2004 i 2005 Spółka poniosła wydatki na ulepszenie hali przemysłowej oraz budynku biurowego (budowa sieci gazowej, przyłącza wodociągowego, modernizacja okablowania sieci komputerowej, wykonanie oddzieleń przeciwpożarowych, modernizacja instalacji sieci sanitarnej i elektrycznej), w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Poniesione przez Spółkę wydatki na ulepszenie nie przekroczyły 30% wartości początkowej obiektów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy planowaną sprzedaż prawa użytkowania wieczystego oraz własności budynków i budowli należy uznać za dostawę zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli tub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Na podstawie ust. 1 pkt 10a powołanego artykułu, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nie objętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (ust. 7a ww. artykułu).

Przez pierwsze zasiedlenie - w myśl art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, leżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy należy przyjąć, że budynki i budowle będące przedmiotem planowanej sprzedaży będą dostarczane w ramach pierwszego zasiedlenia. Zważywszy na fakt, że zostały one wybudowane przed wprowadzeniem podatku od towarów i usług poprzednikowi prawnemu Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. w związku z faktem, że po dokonanych ulepszeniach budowle i budynki przez ponad 5 lat były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych (produkcja własna, wynajem) nie znajduje zastosowania warunek, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy. Wobec powyższego dostawa budynków i budowli będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od podatku od towarów i usług zwolnione od podatku będzie także zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z własnością posadowionych na tym gruncie budynków i budowli, tj. hali przemysłowej, budynku biurowego, portierni oraz magazynu, dróg dojazdowych, a także utwardzonych placów,

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z własnością posadowionej na tym gruncie budowli - parkingu betonowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego wynika, że przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Z powyższej definicja wynika, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie należy rozumieć także umowy najmu i dzierżawy.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, w świetle art. 43 ust. 7a ustawy nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jednocześnie na mocy, art. 43 ust. 10 omawianego artykułu, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków, możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Natomiast, treść art. 29 ust. 5 ustawy stanowi, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Analogiczna sytuacja ma miejsce, gdy wraz z dostawą budynków lub budowli następuje również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym budynki te są posadowione. Jak wskazuje przepis § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

W myśl przepisu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Nadmienia się, iż stosownie do art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane, pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z powyższego wynika, iż jest to katalog przykładowy, otwarty i nie ogranicza możliwości uznania za budowlę innych obiektów. Wobec powyższego należy stwierdzić, że posadowione na gruncie parking betonowy, drogi dojazdowe oraz utwardzone place, stanowią budowle w rozumieniu Prawa budowlanego.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje zrealizować transakcję, której przedmiotem będzie sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz własności znajdujących się na nim budynków i budowli. Przedmiotem transakcji ma być objęta jedną księgą wieczystą nieruchomość gruntowa, w skład której wchodzi osiem działek gruntu. Na poszczególnych działkach, które mają być przedmiotem sprzedaży znajdują się: na działkach 117/15 i 117/17 hala przemysłowa, na działce 117/16 budynek biurowy, na działce 117/19 portiernia oraz magazyn, na działkach 117/14 i 117/18 drogi dojazdowe, a na działkach 117/13 i 2/17 utwardzone place. Budynki i budowle służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, a ponadto poszczególne pomieszczenia w budynku biurowym oraz część hali są przez Zainteresowanego wynajmowane. Pomieszczenia biurowe w budynku Spółka wynajmuje od roku 1994, a części hali przemysłowej od roku 2004. Spółce ani jej poprzednikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do wymienionych we wniosku budynków i budowli, z wyjątkiem wybudowanego w roku 2002 parkingu betonowego, który powstał na miejscu starego parkingu i znajduje się na tej samej działce co budynek biurowy (117/16) i jest z nim funkcjonalnie związany (parking dla samochodów Spółki oraz osób wynajmujących pomieszczenia w budynku biurowym). w latach 1993, 1995, 2002, 2004 i 2005 Spółka poniosła wydatki na ulepszenie hali przemysłowej oraz budynku biurowego (budowa sieci gazowej, przyłącza wodociągowego, modernizacja okablowania sieci komputerowej, wykonanie oddzieleń przeciwpożarowych, modernizacja instalacji sieci sanitarnej i elektrycznej), w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Poniesione przez Spółkę wydatki na ulepszenie nie przekroczyły 30% wartości początkowej obiektów. Wyżej wymienione budynki i budowle zostały wybudowane w latach 1979-1982.

Spółka powstała w roku 1992 w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa, a zatem nastąpiła sukcesja prawna, o której mowa w art. 93a Ordynacji podatkowej.

Należy zaznaczyć, iż następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. w przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. w prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Stosownie do art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych, osobowych spółek handlowych lub osobowych i kapitałowych spółek handlowych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych) lub osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych) - § 2.

Zgodnie z art. 93a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W myśl art. 93a § 2 ww. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do art. 94. cyt. ustawy, przepisy art. 93 § 1, art. 93d i art. 93e, z zastrzeżeniem art. 95, stosuje się również do nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz do spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa.

W świetle art. 93c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku. Na mocy art. 93c § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Należy wskazać, iż przejęcie majątku związane z przekształceniem osoby prawnej powodujące sukcesję praw i obowiązków w rozumieniu art. 93a Ordynacji podatkowej, nie jest związane z wystąpieniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem czynności te nie stanowią podstawy do uznania, iż miało miejsce pierwsze zasiedlenie przejętych nieruchomości. Natomiast, oddanie nieruchomości w najem, będący czynnością podlegającą opodatkowaniu, spełnia definicję pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje prawne i opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż transakcja sprzedaży:

1. części hali przemysłowej, usytuowanej na działkach nr 117/15 i 117/17, która od roku 2004 jest oddana w najem - stanowiący czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT - będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Bowiem w tej sytuacji dostawa nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia (zasiedlenie to nastąpiło z chwilą oddania w odpłatny najem budynku użytkownikowi), a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą minęło więcej niż 2 lata. Natomiast, pozostała część hali przemysłowej, wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej, od której Wnioskodawca nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego przy jej nabyciu oraz poniósł nakłady na jej ulepszenie nieprzekraczajace 30% będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu odnośnie działek nr 117/15 i 117/17 w przypadku, gdy dokonywane jest wraz z dostawą hali przemysłowej, której sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, również jest zwolnione od podatku zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

2. części budynku biurowego, położonego na działce nr 117/16, która od roku 1994 jest wynajmowana, również korzystała będzie ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Natomiast pozostała część ww. budynku, od której Wnioskodawca nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego przy jego nabyciu oraz poniósł nakłady na jego ulepszenie nieprzekraczajace 30%, będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zbycie części prawa użytkowania wieczystego gruntu odnośnie działki nr 117/16 w przypadku, gdy dokonywane jest wraz z dostawą budynku biurowego, którego sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT - w części przypisanej do tego budynku, również jest zwolnione od podatku zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

3. portierni oraz magazynu, znajdujących się na działce nr 117/19, która odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia - zdefiniowanego w art. 2 pkt 14 ustawy - nie będzie korzystała ze zwolnienia, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże z uwagi na to, iż Zainteresowany nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie poniósł nakładów na ich ulepszenie, zatem zamierzona dostawa ww. budynków będzie korzystała ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu odnośnie działki nr 117/19 w przypadku, gdy dokonywane jest wraz z dostawą powyższych obiektów, których sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, również będzie zwolnione od podatku zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 11 cyt. rozporządzenia.

4. dróg dojazdowych, usytuowanych na działkach nr 117/14 i 117/18, które nie były zasiedlone, nie będzie korzystała ze zwolnienia, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Ponieważ jednak Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie poniósł nakładów na ich ulepszenie, zatem zamierzona dostawa ww. budowli będzie korzystała ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu odnośnie działek nr 117/14 i 117/18 w sytuacji, gdy dokonywane jest wraz z dostawą dróg dojazdowych, których sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, również będzie zwolnione od podatku w myśl § 12 ust. 1 pkt 11 powołanego rozporządzenia.

5. utwardzonych placów, położonych na działkach nr 117/13 i 2/17, które odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy - nie będzie korzystała ze zwolnienia, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie poniósł nakładów na ich ulepszenie, zatem zamierzona dostawa ww. budowli będzie korzystała ze zwolnienia, w świetle art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu odnośnie działek nr 117/13 i 2/17 w sytuacji, gdy dokonywane jest wraz z dostawą ww. placów, których sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, również będzie zwolnione od podatku w myśl § 12 ust. 1 pkt 11 wymienionego rozporządzenia.

6. parkingu betonowego, wybudowanego w roku 2002 na działce nr 117/16, który nie był zasiedlony w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie korzystała ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Ponadto, Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z jego budową, zatem planowana dostawa parkingu będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, wg podstawowej 22% stawki podatku.

W tej sytuacji sprzedaż części prawa użytkowania wieczystego gruntu odnośnie działki nr 117/16 w przypadku, gdy dokonywana jest wraz z dostawą parkingu betonowego, którego sprzedaż będzie opodatkowana podatkiem VAT - w części przynależnej do tego obiektu, również będzie opodatkowana podatkiem o podatku od towarów i usług.

Reasumując, sprzedaż hali przemysłowej, budynku biurowego, portierni, magazynu, dróg dojazdowych, a także utwardzonych placów wraz ze zbyciem prawa użytkowania wieczystego gruntu do nich przynależnego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT - w części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, a w części na podstawie pkt 10a tego przepisu. Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zwolnienia od podatku VAT dostawy tych nieruchomości należało uznać za prawidłowe, jednakże częściowo w oparciu o inną podstawę prawną niż wskazana przez Zainteresowanego.

Natomiast dostawa parkingu betonowego wraz ze zbyciem prawa użytkowania wieczystego gruntu do niego przynależnego będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy. Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. Organ informuje, że od dnia 1 stycznia 2010 r. odpowiednikiem powołanego przez Wnioskodawcę § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) jest § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl