ILPP1/443-1358/11-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1358/11-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku z tytułu otrzymania dotacji ze środków z budżetu państwa i z funduszy Unii Europejskiej, jak i wkładu własnego w formie pieniężnej w celu realizacji projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku z tytułu otrzymania dotacji ze środków z budżetu państwa i z funduszy Unii Europejskiej, jak i wkładu własnego w formie pieniężnej w celu realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

"A" Sp. z o.o. - zwana dalej Wnioskodawcą - prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową i w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013 - realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej EFS) i ze środków budżetu państwa. W roku 2012 Wnioskodawca w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Instytucję Pośredniczącą w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, otrzyma dofinansowanie na realizację projektu z pomocą publiczną. Zainteresowany po podpisaniu umowy będzie otrzymywać ze środków EFS dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu.

Wnioskodawca zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego, który uzyska z wpłat pracodawców delegujących swoich pracowników na szkolenia.

W rozumieniu art. 5 ust. 1-3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.), w ramach wnioskowanej dotacji rozwojowej:

* beneficjent - jest osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu - w tym przypadku beneficjentem jest Wnioskodawca.

* instytucją zarządzającą (w skrócie IZ) jest Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego;

* instytucja pośrednicząca (w skrócie IP) - jest organem administracji publicznej lub inną jednostką sektora finansów publicznych, której została powierzona, w drodze porozumienia zawartego z instytucją zarządzającą część zadań związanych z realizacją programu operacyjnego.

W dokumentacji konkursowej określone są kryteria dotyczące zasad i formy realizacji projektów oraz grupy docelowej projektu, i charakteru jej wsparcia. Podmioty biorące udział w konkursie przygotowują wniosek, w którym szczegółowo opisują zdiagnozowane problemy, grupę docelową, planowane działania i zadanie w ramach realizacji projektu oraz niezbędne zasoby, m.in. personel projektu.

Wniosek zawiera również budżet, w którym Beneficjent określa niezbędne do realizacji projektu koszty (wydatki kwalifikowane), tj.:

* zarządzania projektu, w tym wynagrodzenie personelu zatrudnionego do realizacji projektu,

* prowadzenia rachunku bankowego,

* podróży służbowych personelu projektu,

* wyposażenia i utrzymania biura projektu,

* promocji i rekrutacji,

* cateringu dla uczestników,

* przeprowadzenia szkoleń (w tym: materiały szkoleniowe, certyfikaty, sale, trenerzy, zaświadczenia),

* koszty pośrednio związane z projektem (np. znaczków pocztowych, telefonów, materiałów biurowych),

* itp.

Dofinansowanie w wielkości przedstawionego we wniosku budżetu otrzymują podmioty, których wnioski spełniły określone wymogi formalne i merytoryczne oraz które uzyskały odpowiednią liczbę punktów. Każdy projekt realizowany jest zgodnie z zatwierdzonym przez IP wnioskiem - dotyczy to okresu realizacji, grupy docelowej, miejsca realizacji i charakteru wsparcia oraz kwot/kosztów i terminów określonych w budżecie projektu.

W celu realizacji projektu wygranego w konkursie, Beneficjent podpisuje z właściwą Instytucją Pośredniczącą, umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Dofinansowanie na realizację projektu wypłacane jest w formie zaliczki w terminach i wysokości określonej w harmonogramie stanowiącym załącznik do każdej z umów o dofinansowanie projektu na wyodrębniony rachunek bankowy (Wnioskodawca ma obowiązek posiadania wyodrębnionych rachunków bankowych dla szczególnych projektów) - specjalnie utworzony dla danego projektu. Z tego rachunku wypłacane są wydatki, zgodnie z zatwierdzonym przez IP, budżetem projektu. Pierwsza transza dofinansowania wypłacana jest w wysokości i terminie określonym w harmonogramie płatności. Przekazanie kolejnej transzy dofinansowania uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez Beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz z dofinansowania i wykazanie (udokumentowanie) poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność. Wniosek o płatność (na podstawie którego Beneficjent rozlicza poniesione w danym okresie wydatki oraz wnioskuje o przekazanie kolejnej transzy środków) składany jest zgodnie z terminami określonymi w harmonogramie, jednak nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. Po zaakceptowaniu wniosku o płatność, środki kolejnej transzy przekazywane są na rachunek Beneficjenta.

Celem ogólnym projektu jest podwyższenie potencjału konkurencyjności przedsiębiorców i pracowników przedsiębiorców. Cel ogólny realizowany będzie poprzez cele szczegółowe, którymi są:

* nabycie kompetencji kluczowych uczestników projektu,

* wzrost potencjału konkurencyjności przedsiębiorstw objętych wsparciem.

Uczestnikami projektu (UP) będą przedsiębiorcy i pracownicy przedsiębiorców. W projekcie wziąć mogą udział osoby spełniające kryteria grupy docelowej. Rekrutacja do projektu ma charakter otwarty, tzn. odbywa się poprzez ogłoszenia w lokalnej prasie, na plakatach w miejscach publicznych oraz poprzez bezpośrednią dystrybucję ulotek. Uczestnicy projektu zgłaszają chęć udziału w projekcie (udział w projekcie jest dobrowolny) poprzez wypełnienie dokumentów rekrutacyjnych, które zawierają m.in. analizę predyspozycji, motywacji i potrzeby udziału w projekcie oraz oświadczenie potwierdzające spełnienie kryteriów grupy docelowej. Po wstępnej weryfikacji stworzona zostanie grupa potencjalnych uczestników.

Kwota dofinansowania dla Zainteresowanego z tytułu wydatków kwalifikowalnych wynosi 100%. Przedsiębiorcy zgłaszający udział w szkoleniu swoich pracowników, zobowiązani są do wniesienia w formie pieniężnej wkładu własnego. Wysokość wkładu własnego wynosi 20% (dla małych i mikro przedsiębiorstw) i 30% (dla średnich przedsiębiorstw) skalkulowanych w budżecie projektu wydatków bezpośrednich na poszczególne typy szkoleń. Podatnik będzie wystawiał uczestnikom faktury VAT na kwoty odpowiadające ustalonym, w powyższy sposób, wartościom wkładu własnego przedsiębiorców korzystających ze szkoleń.

Pozostała kwota kosztów kwalifikowanych, dofinansowana będzie przez IP oraz EFS. A zatem realizujący przedmiotowy projekt Wnioskodawca nie będzie generował żadnego dochodu. Otrzyma jedynie zwrot faktycznie poniesionych kosztów (do wysokości nie wyższej niż zabudżetowane we wniosku o dofinansowanie), przy czym zwrot ten przyjmie dwojaką formę, częściowej zapłaty przez uczestników oraz dofinansowania w postaci dotacji celowej (wkład krajowy) i płatności (wkład środków europejskich), w pozostałej części.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i składać będzie kwartalne deklaracje VAT-7K. Zainteresowany realizując projekt nie uzyska dochodu (projekt non-profit), a otrzymane dofinansowanie wraz z wkładem własnym, pokryje łączną kwotę wydatków kwalifikowanych projektu, stanowiąc jedynie całkowity zwrot kosztów faktycznie poniesionych w trakcie realizacji projektu.

Pytanie przyporządkowane do przedstawionego zdarzenia dotyczy okresu podatkowego - lata 2012-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane z EFS, które otrzyma Wnioskodawca na realizację usługi opisanej w zdarzeniu przyszłym, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy wkład własny wniesiony przez pracodawców uczestników projektu, który otrzyma Wnioskodawca na realizację usługi opisanej w zdarzeniu przyszłym, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Otrzymane przez Zainteresowanego dofinansowanie w formie datacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich), współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane" korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wedle rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r., ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 288 z dnia 29 października 2005 r.), art. 14 usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W związku z tym przedstawiona usługa spełnia pierwsze kryterium, jako usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Na 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych, przeznaczonych na zwrot kosztów poniesionych podczas realizacji projektu, składać się będzie dofinansowanie uzyskane na podstawie umowy o dofinansowanie i wkład własny uzyskany od pracodawców delegujących swoich pracowników. Przedsiębiorcy zgłaszający udział w szkoleniu swoich pracowników, zobowiązani będą do wniesienia w formie pieniężnej wkładu własnego. Wysokość wkładu własnego wynosi 20% (dla małych i mikro przedsiębiorstw) i 30% (dla średnich przedsiębiorstw), skalkulowanych w budżecie projektu wydatków bezpośrednich na poszczególne typy szkoleń.

W związku z tym przedstawiona usługa spełnia drugie kryterium jako "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami z wiązane".

Ad. 2

Otrzymany przez Zainteresowanego wkład własny wniesiony przez pracodawców uczestników projektu na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane" korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wedle rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r., ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 288 z dnia 29 października 2005 r.), art. 14 usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W związku z tym przedstawiona usługa spełnia pierwsze kryterium, jako usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Na 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych, przeznaczonych na zwrot kosztów poniesionych podczas realizacji projektu, składać się będzie dofinansowanie uzyskane na podstawie umowy o dofinansowanie i wkład własny uzyskany od pracodawców delegujących swoich pracowników. Przedsiębiorcy zgłaszający udział w szkoleniu swoich pracowników, zobowiązani będą do wniesienia w formie pieniężnej wkładu własnego. Wysokość wkładu własnego wynosi 20% (dla małych i mikro przedsiębiorstw) i 30% (dla średnich przedsiębiorstw), skalkulowanych w budżecie projektu wydatków bezpośrednich na poszczególne typy szkoleń.

W związku z tym przedstawiona usługa spełnia drugie kryterium jako "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami z wiązane".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, to w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5 ustawy, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Zatem, w przypadku gdy transakcja jest dokonywana odpłatnie, art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy nie mogą mieć zastosowania, ponieważ przepisy te dotyczą wyłącznie transakcji dokonywanych nieodpłatnie.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję lub inną dopłatę o podobnym charakterze), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług.

Kryterium uznania dotacji (subwencji lub innej dopłaty) za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową i w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013 - realizuje projekty współfinansowane ze środków EFS i ze środków budżetu państwa. W roku 2012 Wnioskodawca w odpowiedzi na konkurs, otrzyma dofinansowanie na realizację projektu z pomocą publiczną. Zainteresowany po podpisaniu umowy będzie otrzymywać ze środków EFS dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu.

Wnioskodawca zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego, który uzyska z wpłat pracodawców delegujących swoich pracowników na szkolenia.

W celu realizacji projektu wygranego w konkursie, Zainteresowany podpisuje z właściwą Instytucją Pośredniczącą, umowę o dofinansowanie projektu. Dofinansowanie na realizację projektu wypłacane jest w formie zaliczki na wyodrębniony rachunek bankowy - specjalnie utworzony dla danego projektu.

Celem ogólnym projektu jest podwyższenie potencjału konkurencyjności przedsiębiorców i pracowników przedsiębiorców. Cel ogólny realizowany będzie poprzez cele szczegółowe, którymi są:

* nabycie kompetencji kluczowych uczestników projektu,

* wzrost potencjału konkurencyjności przedsiębiorstw objętych wsparciem.

Uczestnikami projektu będą przedsiębiorcy i pracownicy przedsiębiorców.

Kwota dofinansowania dla Zainteresowanego z tytułu wydatków kwalifikowalnych wynosi 100%. Przedsiębiorcy zgłaszający udział w szkoleniu swoich pracowników, zobowiązani są do wniesienia w formie pieniężnej wkładu własnego. Wysokość wkładu własnego wynosi 20% (dla małych i mikro przedsiębiorstw) i 30% (dla średnich przedsiębiorstw) skalkulowanych w budżecie projektu wydatków bezpośrednich na poszczególne typy szkoleń. Pozostała kwota kosztów kwalifikowanych, dofinansowana będzie przez IP oraz EFS. A zatem realizujący przedmiotowy projekt Wnioskodawca nie będzie generował żadnego dochodu. Otrzyma jedynie zwrot faktycznie poniesionych kosztów (do wysokości nie wyższej niż zabudżetowane we wniosku o dofinansowanie), przy czym zwrot ten przyjmie dwojaką formę, częściowej zapłaty przez uczestników oraz dofinansowania w postaci dotacji celowej (wkład krajowy) i płatności (wkład środków europejskich), w pozostałej części.

Zainteresowany realizując projekt nie uzyska dochodu (projekt non-profit), a otrzymane dofinansowanie wraz z wkładem własnym, pokryje łączną kwotę wydatków kwalifikowanych projektu, stanowiąc jedynie całkowity zwrot kosztów faktycznie poniesionych w trakcie realizacji projektu.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca na realizację projektu otrzyma dofinansowanie w części w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane z EFS. Otrzymane dofinansowanie - jak wskazał Wnioskodawca - będzie stanowiło całkowity zwrot kosztów faktycznie poniesionych w trakcie realizacji projektu.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, to w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie będzie spełniała przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie stanowiła obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków z budżetu państwa i z funduszy Unii Europejskiej przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu, gdyż nie będzie stanowiła czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizując projekt otrzyma poza finansowaniem realizowanego projektu w postaci dotacji, również dofinansowanie w formie wkładu własnego - w postaci pieniężnej - od przedsiębiorców zgłaszających udział w szkoleniu swoich pracowników. Wysokość wkładu własnego wynosi 20% (dla małych i mikro przedsiębiorstw) i 30% (dla średnich przedsiębiorstw).

W odniesieniu do dofinansowania wkładu własnego uczestników w postaci wpłat pieniężnych, stwierdzić należy, iż opodatkowaniu będzie podlegało każde świadczenie odpłatne, tj. takie, za które świadczącemu zostało wypłacone wynagrodzenie.

W takiej sytuacji należy wskazać, iż w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca przeprowadzi szkolenia, które będą stanowiły odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu. Wkład własny uczestników, którzy uczestniczą w szkoleniach będzie związany z danym konsumentem konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym będzie bezpośrednio związany ze świadczeniem usług szkoleniowych.

Wobec powyższego wkład własny w postaci środków pieniężnych wnoszony przez pracodawców będzie stanowił wynagrodzenie za świadczenie tych usług. Tym samym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany przez Zainteresowanego wkład pieniężny będzie stanowił obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT.

Ponadto w analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku - w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem - otrzymanej dotacji ze środków z budżetu państwa i z funduszy Unii Europejskiej na pokrycie kosztów realizacji projektu, która nie będzie stanowiła obrotu, jak i wkładu własnego w formie pieniężnej, który uznano za obrót.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczone w ramach projektu usługi uznaje za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Bowiem celem ogólnym projektu jest podwyższenie potencjału konkurencyjności przedsiębiorców i pracowników przedsiębiorców, który będzie realizowany poprzez cele szczegółowe, tj. nabycie kompetencji kluczowych uczestników projektu oraz wzrost potencjału konkurencyjności przedsiębiorstw objętych wsparciem.

W związku z tym należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie zostanie spełniona pierwsza przesłanka, dająca prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku, bowiem świadczone przez Zainteresowanego usługi szkoleniowe, będą usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Ponadto, z wniosku wynika, że przedmiotowy projekt jest dofinansowany z dotacji krajowej (dotacja celowa) oraz EFS. W formie dofinansowania Wnioskodawca otrzyma zwrot kosztów.

Tym samym, jak wskazano powyżej, otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie w postaci dotacji ze środków z budżetu państwa i z funduszy Unii Europejskiej nie będzie stanowiło obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegało opodatkowaniu. Zatem przyznane środki nie będą stanowiły dopłaty do ceny świadczonych usług. W związku z tym otrzymane ww. dofinansowanie nie będzie podlegało przepisom ustawy, ani przepisom aktów wykonawczych.

Wobec powyższego otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane z EFS na realizację przedmiotowego projektu, nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

Natomiast, odnośnie wkładu własnego w postaci pieniężnej wnoszonego przez przedsiębiorców, który będzie wynosił 20% (dla małych i mikro przedsiębiorstw) i 30% (dla średnich przedsiębiorstw) i będzie stanowił obrót, należy wskazać, iż w tym przypadku nie zostanie spełniony warunek finansowania w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż wkład własny wniesiony przez pracodawców uczestników projektu, który otrzyma Zainteresowany na realizację ww. projektu, również nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku, bowiem kryterium finansowania ze środków publicznych, przewidziane w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, nie będzie spełnione.

Ponadto, należy zauważyć, iż powołane przez Wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) straciło moc obowiązującą z dniem 5 kwietnia 2011 r. Natomiast od dnia 6 kwietnia 2011 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl