ILPP1/443-1342/09-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1342/09-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2009 r. (data wpływu 24 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z zakupami realizowanymi w ramach Osi IV Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (PROW) działanie szczegółowe 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LGD) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z zakupami realizowanymi w ramach Osi IV Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (PROW) działanie szczegółowe 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LGD). w dniu 24 grudnia 2009 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie stanu faktycznego sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "N. D." jest osoba prawną partycypującą w programie LEADER, który jest współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej. Niniejsze stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, i nie figuruje w ewidencji płatników VAT. w ramach planowanych zakupów, a także planowanych przedsięwzięć, które wiążą się z ponoszeniem kosztów refundowanych z funduszy UE występuje podatek VAT, np. zakup materiałów biurowych, zakup sprzętu komputerowego.

Dnia 24 grudnia 2009 r. Zainteresowany uzupełnił stan faktyczny przedstawiony we wniosku ORD-IN wskazując, iż Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "N. D." działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427), zwanych dalej przepisami PROW, rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L Nr 277 z 21 października 2005 r.), mające na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a w szczególności:

1.

opracowanie oraz realizację Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w rozumieniu przepisów PROW dla obszaru gminy D.,

2.

podejmowanie i wspieranie działań na rzecz realizacji PROW dla obszaru gminy, o których mowa w pkt 1,

3.

promocję obszarów wiejskich położonych w gminie, o których mowa w pkt 1,

4.

mobilizowanie ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich położonych w gminie, o których mowa w pkt 1,

5.

upowszechnianie i wymiana informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich położonych w gminie, o których mowa w pkt 1,

6.

rozwój edukacji na terenach wiejskich,

7.

wsparcie rozwoju obszarów wiejskich, które przyczynia się do osiągnięcia:

*

poprawy konkurencyjności rolnictwa i leśnictwa poprzez wspieranie restrukturyzacji, rozwoju i innowacji,

*

poprawy stanu środowiska naturalnego i terenów wiejskich poprzez wspieranie gospodarowania gruntami,

*

poprawy jakości życia na obszarach wiejskich oraz popierania różnicowania działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie działając na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich Gminy uwzględnia integrację osób marginalizowanych z lokalną społecznością, ochronę oraz promocję środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno-kulturowych, rozwój turystyki i sportu oraz popularyzację i rozwój produkcji wyrobów regionalnych.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

1.

organizowanie i finansowanie:

*

przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym, w tym seminariów, szkoleń, warsztatów, wizyt studyjnych, konferencji i konkursów,

*

imprez kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych, takich jak festiwale, przeglądy, happeningi, festyny, targi, pokazy i wystawy, zawody, turnieje - służących zwłaszcza promocji regionu i jego tożsamości kulturowej,

*

działalności propagandowej, promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej, w tym:

*

opracowanie i druk broszur, folderów, plakatów,

*

opracowanie i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych, tworzenie stron internetowych,

*

przygotowanie i rozpowszechnianie innych materiałów o charakterze reklamowym lub promocyjnym,

*

prowadzenie bezpłatnego doradztwa w zakresie przygotowania projektów inwestycyjnych związanych z realizacja LSR,

*

współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym celami Stowarzyszenia, na poziomie krajowym i międzynarodowym,

*

prowadzenie innych działań przewidzianych dla LGD określonych w prawie polskim, przepisach PROW i prawie Unii Europejskiej,

*

różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej,

*

tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw,

*

odnowa i rozwój wsi,

*

wdrażanie lokalnej strategii rozwoju,

*

funkcjonowanie lokalnej grupy działania.

Ponadto jak wyjaśnił Zainteresowany, przedmiotowe zakupy realizowane będą w ramach Osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW), działanie szczegółowe - 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LGD).

Lokalna Grupa Działania "N. D." nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym, jako podatnik podatku od towarów i usług. w związku z powyższym LGD "N. D." nie ma możliwości odzyskiwania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania w ramach Osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Wnioskodawca we wskazanym piśmie wyjaśnił jednocześnie, iż Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej obejmującej czynności polegające na wykorzystywaniu materiałów, usług dla celów zarobkowych. LGD "N. D." nie złożyła deklaracji VAT-R i nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

Źródłem przychodów Stowarzyszenia są składki członkowskie od osób fizycznych i od osób prawnych oraz dotacje z programów Unii Europejskiej w ramach programu Leader na lata 2007 - 2013. Zgodnie z § 4 Statutu Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Działania "N. D." i z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) - Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, z tym zastrzeżeniem, że dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Szczegółowe operacje w ramach projektu Wnioskodawca przedstawił w załączonej dokumentacji.

Zainteresowany powołał jednocześnie art. 86 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Skutkiem analizy powyższych norm Wnioskodawca wskazał, iż w tym przypadku warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż LGD "N. D." nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem nie istnieje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej operacji.

Lokalna Grupa Działania "N. D." 15 stycznia 2009 r. złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego w Ł. o przyznanie pomocy w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LGD) w ramach Osi IV Leader Programu rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR). w ramach tego projektu zakupione będą materiały biurowe i wyposażenie biura oraz ponoszone będą opłaty za rozmowy telefoniczne i internet. Dodatkowo Stowarzyszenie będzie udzielać beneficjentom bezpłatnych porad przy wypełnianiu wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania: Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju. LGD "N. D." organizować będzie różnego rodzaju przedsięwzięcia o charakterze edukacyjnym i warsztatowym, jak również przedsięwzięcia promocyjne poprzez wydawanie broszur, folderów i udział w targach.

Wnioskodawca wyjaśnił także, iż zakupy finansowane z funduszy Unii Europejskiej będą służyły do realizacji wszystkich z ww. czynności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższym stanem faktycznym istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w inny sposób niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowalnych i tym samym sfinansowanie środkami unijnymi wydatków poniesionych na ww. zadania w wartości brutto...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będąc płatnikiem podatku VAT i nie figurując w ewidencji płatników podatku VAT, realizując powyższe zakupy nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT, z powodu nie posiadania statusu podatnika, o którym mowa w art. 15 i następnymi ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwaną ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy, natomiast wyłączenia w art. 88.

Jak wynika z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanie faktycznym wynika, iż Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "N. D." jest osobą prawną partycypującą w programie LEADER, który współfinansowany jest z funduszy Unii Europejskiej. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427), oraz rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L Nr 277 z dnia 21 października 2005 r.) i ma na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Opisane we wniosku zakupy realizowane będą w ramach Osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie szczegółowe - 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym, jako podatnik podatku od towarów i usług. Źródłem przychodów Stowarzyszenia są składki członkowskie od osób fizycznych i od osób prawnych oraz dotacje z programów Unii Europejskiej. w ramach tego projektu będą zakupione materiały biurowe i wyposażenie biura oraz ponoszone będą opłaty za rozmowy telefoniczne i internet. Dodatkowo Stowarzyszenie będzie udzielać beneficjentom bezpłatnych porad przy wypełnianiu wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania: Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z funkcjonowaniem Stowarzyszenia. Powyższe wynika z faktu, iż w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. istnienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami, a wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie jest bowiem czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W zakresie przedmiotowego projektu Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Strona nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Organ podatkowy wyjaśnia, iż wskazane wyżej rozporządzenie obowiązywało w krajowym porządku prawnym do dnia 31 grudnia 2009 r. Dnia 1 stycznia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), które kwestie dotyczące zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej reguluje w rozdziale 9.

Reasumując, Stowarzyszenie na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług realizowanych w ramach Osi IV Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (PROW) działanie szczegółowe 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LGD).

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl