ILPP1/443-132/14-4/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-132/14-4/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parku Narodowego przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem sygnowanym datą 3 lutego 2014 r. (data wpływu 5 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu pn. "Ochrona (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu pn. "Ochrona (...)". Wniosek uzupełniono pismem sygnowanym datą 3 lutego 2014 r. (data wpływu 5 maja 2014 r.) o pytanie, własne stanowisko oraz dokument potwierdzający prawo osoby podpisanej na wniosku do występowania w imieniu Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Park Narodowy jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 627). Do zadań Parku Narodowego należy w szczególności:

1.

prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do realizacji celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;

2.

udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku;

3.

prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Park Narodowy może wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej z ograniczeniami wynikającymi z ustawy.

Za wstęp do Parku nie są pobierane opłaty zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 marca 2013 r. w sprawie parków narodowych lub niektórych ich obszarów.

Park jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Park osiąga przychody zarówno opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione, jak i niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług. Przychody te ewidencjonowane są na wyodrębnionych kontach analitycznych zespołu konta "7" wg podziału przychodów opodatkowanych, zwolnionych oraz niepodlegających ustawie VAT.

I. Przychody opodatkowane to:

1.

wpływy z opłat za udostępnianie obszaru parku w sposób, który nie wpłynie negatywnie na przyrodę w parku narodowym, tj. opłata za jazdę konną po wyznaczonych szlakach, opłaty parkingowe, opłaty za korzystanie z baz i stacji turystycznych;

2.

wpływy z opłat pobieranych w związku z działalnością edukacyjną, za wstęp do obiektów związanych z tą działalnością oraz ze sprzedaży materiałów edukacyjnych, informacyjnych i naukowych;

3.

wpływy z tyt. wynajmu pomieszczeń;

4.

wpływy ze sprzedaży produktów uzyskanych w ramach realizacji zadań wynikających z planu ochrony, planu zadań ochronnych, tj. drewno, zwierzyna, ryby.

II. Przychody nieopodatkowane to:

1. wpływy z tyt. dzierżawy, najmu lub użytkowania nieruchomości (dzierżawa gruntu na cele rolnicze, czynsz za najem lokali mieszkalnych).

III. Niepodlegające ustawie o VAT to np.:

1.

dotacja z budżetu państwa;

2.

dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

3.

dotacje z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej;

4.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

Wypełniając zadania statutowe w zakresie ochrony przyrody Park realizuje przedsięwzięcie pn. "Ochrona (...)".

Celem tego zadania jest ograniczenie rozprzestrzeniania się gatunków obcych w ekosystemach leśnych, wspieranie procesu odtwarzania właściwego stanu ochrony siedlisk leśnych, utrzymanie bioróżnorodności poprzez stymulowanie właściwego składu gatunkowego drzewostanów, odtwarzanie i utrzymanie otwartych siedlisk nieleśnych, uzyskanie aktualnych informacji o stanie populacji gatunków zagrożonych i ich naturalnych stanowiskach na terenie PN i Ostoi (...), zwiększanie świadomości społecznej w zakresie ochrony środowiska. Realizacja opisanego projektu nie generuje przychodów.

W trakcie realizacji ww. projektu wykonywane są następujące zadania:

1. Przygotowanie dokumentacji przetargowej - zlecenie wykonania dokumentacji przetargowej w celu wyłonienia wykonawców zadań ochronnych zgodnie z obowiązującymi wytycznymi oraz przepisami prawa zamówień publicznych.

2. Przygotowanie dokumentacji technicznej do zadania:

"Odtworzenie siedliska muraw napiaskowych na terenie (...)" - zlecenie wykonania dokumentacji opisującej właściwe wykonanie przewidzianych prac z zakresu odtworzenia i przywrócenia siedliska przyrodniczego z uwzględnieniem czynników przyrodniczych i technicznych".

3. Zakup sadzonek drzew i krzewów leśnych, sadzonki z odkrytym systemem korzeniowym na potrzeby realizacji zadań ochronnych w ekosystemach leśnych PN w ilości ok. 30 40 tys. szt. - zakup sadzonek drzew i krzewów leśnych na potrzeby odtwarzania siedlisk leśnych i zmiany składu gatunkowego ekosystemów leśnych.

4. Realizacja zadań ochronnych w ekosystemach leśnych Ostoi (...) i PN - wykonanie prac leśnych w zakresie hodowli lasu.

5. Odtworzenie siedliska muraw napiaskowych na terenie (...) - wykonanie prac związanych z usuwaniem roślinności drzewiastej i krzewiastej w tym inwazyjnych gatunków obcego pochodzenia.

6. Kontynuacja zabiegów ochronnych na najcenniejszym fragmencie (...) - wykonanie prac z zakresu utrzymania ekosystemów nieleśnych z cennymi i zagrożonymi gatunkami flory.

7. Zebranie danych oraz aktualizacja "Cyfrowej przestrzennej bazy danych o gatunkach zagrożonych i rzadkich roślin (...)" - wykonanie prac inwentaryzacyjnych oraz opracowanie spójnej bazy danych o zagrożonych gatunkach flory.

8. Zakup sprzętu niezbędnego do realizacji projektu. Zakupiony sprzęt będzie własnością PN. W trakcie realizacji będzie on wykorzystywany wyłącznie do realizacji zadań związanych z ochroną przyrody.

Zakupiony i wytworzony w ramach projektu sprzęt będzie własnością beneficjenta (Park Narodowy). W trakcie realizacji będzie on wykorzystywany wyłącznie do realizacji zadań związanych z ochroną przyrody. Po zakończeniu projektu będzie wykorzystywany do kontynuacji ustawowych i statutowych działań związanych z ochroną przyrody, w tym utrzymanie efektów ekologicznych projektu (monitorowanie stanu odtwarzanych siedlisk i stanu populacji zagrożonych gatunków flory, informowanie społeczeństwa o stanie zagrożonych siedlisk i gatunków). Wnioskodawca nie przewiduje wykorzystania wytworzonego sprzętu w celach innych niż wymienione powyżej, w tym w szczególności w celu prowadzenia działalności zarobkowej (świadczenia usług na rzecz innych podmiotów).

9. Wykonanie tablic informacyjno-edukacyjnych wraz z opracowaniem graficznym i montażem o tematyce ochrony zagrożonych siedlisk i gatunków flory objętych projektem.

Za utrzymanie przez okres 5 lat po zakończeniu projektu wytworzonych tablic informacyjnych - jako elementów infrastruktury turystycznej związanej z ochroną przyrody i hodowlą lasu - będzie odpowiedzialny beneficjent (Park Narodowy). Infrastruktura ta ze względu na swój charakter nie może być wykorzystywana w celu prowadzenia działalności zarobkowej. Żadne z wymienionych zadań nie jest związane z działalnością opodatkowaną.

Efekty realizacji tego projektu w żaden sposób nie są przedmiotem sprzedaży usług turystycznych, edukacyjnych i innych.

Przedsięwzięcie to współfinansowane jest z budżetu Unii Europejskiej, z dotacji NFOŚ i GW oraz ze środków własnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu sygnowanym datą 3 lutego 2014 r.).

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczania podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji opisanego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie wyrażonym w uzupełnieniu sygnowanym datą 3 lutego 2014 r.), Parkowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zakupy dokonywane w celu wykonania opisanego powyżej zadania nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. W ramach realizowanych zadań nie następuje wytwarzanie towarów i usług podlegających sprzedaży, tym samym Park Narodowy stoi na stanowisku, że w przypadku zadań realizowanych w ramach projektu pn. "Ochrona (...)" nie zachodzi prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Park Narodowy jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Do zadań Parku Narodowego należy w szczególności:

1.

prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do realizacji celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;

2.

udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku;

3.

prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Park Narodowy może wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej z ograniczeniami wynikającymi z ustawy. Za wstęp do Parku nie są pobierane opłaty zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 marca 2013 r. w sprawie parków narodowych lub niektórych ich obszarów. Park jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Zainteresowany osiąga przychody zarówno opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione, jak i niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług.

I. Przychody opodatkowane to:

1.

wpływy z opłat za udostępnianie obszaru parku w sposób, który nie wpłynie negatywnie na przyrodę w parku narodowym, tj. opłata za jazdę konną po wyznaczonych szlakach, opłaty parkingowe, opłaty za korzystanie z baz i stacji turystycznych;

2.

wpływy z opłat pobieranych w związku z działalnością edukacyjną, za wstęp do obiektów związanych z tą działalnością oraz ze sprzedaży materiałów edukacyjnych, informacyjnych i naukowych;

3.

wpływy z tyt. wynajmu pomieszczeń;

4.

wpływy ze sprzedaży produktów uzyskanych w ramach realizacji zadań wynikających z planu ochrony, planu zadań ochronnych, tj. drewno, zwierzyna, ryby.

II. Przychody nieopodatkowane to:

wpływy z tyt. dzierżawy, najmu lub użytkowania nieruchomości (dzierżawa gruntu na cele rolnicze, czynsz za najem lokali mieszkalnych).

III. Niepodlegające ustawie o VAT to np.:

1.

dotacja z budżetu państwa;

2.

dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

3.

dotacje z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej;

4.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

Wypełniając zadania statutowe w zakresie ochrony przyrody Park realizuje przedsięwzięcie pn. "Ochrona (...)". Celem tego zadania jest ograniczenie rozprzestrzeniania się gatunków obcych w ekosystemach leśnych, wspieranie procesu odtwarzania właściwego stanu ochrony siedlisk leśnych, utrzymanie bioróżnorodności poprzez stymulowanie właściwego składu gatunkowego drzewostanów, odtwarzanie i utrzymanie otwartych siedlisk nieleśnych, uzyskanie aktualnych informacji o stanie populacji gatunków zagrożonych i ich naturalnych stanowiskach na terenie PN i Ostoi (...), zwiększanie świadomości społecznej w zakresie ochrony środowiska. Realizacja opisanego projektu nie generuje przychodów. W trakcie realizacji ww. projektu wykonywane są następujące zadania:

1. Przygotowanie dokumentacji przetargowej - zlecenie wykonania dokumentacji przetargowej w celu wyłonienia wykonawców zadań ochronnych zgodnie z obowiązującymi wytycznymi oraz przepisami prawa zamówień publicznych.

2. Przygotowanie dokumentacji technicznej do zadania:

"Odtworzenie siedliska muraw napiaskowych na terenie (...)" - zlecenie wykonania dokumentacji opisującej właściwe wykonanie przewidzianych prac z zakresu odtworzenia i przywrócenia siedliska przyrodniczego z uwzględnieniem czynników przyrodniczych i technicznych".

3. Zakup sadzonek drzew i krzewów leśnych (sadzonki z odkrytym systemem korzeniowym na potrzeby realizacji zadań ochronnych w ekosystemach leśnych PN w ilości ok. 30 40 tys. szt. - zakup sadzonek drzew i krzewów leśnych na potrzeby odtwarzania siedlisk leśnych i zmiany składu gatunkowego ekosystemów leśnych.

4. Realizacja zadań ochronnych w ekosystemach leśnych Ostoi (...) i PN - wykonanie prac leśnych w zakresie hodowli lasu.

5. Odtworzenie siedliska muraw napiaskowych na terenie (...) - wykonanie prac związanych z usuwaniem roślinności drzewiastej i krzewiastej w tym inwazyjnych gatunków obcego pochodzenia.

6. Kontynuacja zabiegów ochronnych na najcenniejszym fragmencie (...) - wykonanie prac z zakresu utrzymania ekosystemów nieleśnych z cennymi i zagrożonymi gatunkami flory.

7. Zebranie danych oraz aktualizacja "Cyfrowej przestrzennej bazy danych o gatunkach zagrożonych i rzadkich roślin (...)" - wykonanie prac inwentaryzacyjnych oraz opracowanie spójnej bazy danych o zagrożonych gatunkach flory.

8. Zakup sprzętu niezbędnego do realizacji projektu. Zakupiony sprzęt będzie własnością PN. W trakcie realizacji będzie on wykorzystywany wyłącznie do realizacji zadań związanych z ochroną przyrody.

Zakupiony i wytworzony w ramach projektu sprzęt będzie własnością beneficjenta Park Narodowy). W trakcie realizacji będzie on wykorzystywany wyłącznie do realizacji zadań związanych z ochroną przyrody. Po zakończeniu projektu będzie wykorzystywany do kontynuacji ustawowych i statutowych działań związanych z ochroną przyrody, w tym utrzymanie efektów ekologicznych projektu (monitorowanie stanu odtwarzanych siedlisk i stanu populacji zagrożonych gatunków flory, informowanie społeczeństwa o stanie zagrożonych siedlisk i gatunków). Wnioskodawca nie przewiduje wykorzystania wytworzonego sprzętu w celach innych niż wymienione powyżej, w tym w szczególności w celu prowadzenia działalności zarobkowej (świadczenia usług na rzecz innych podmiotów).

9. Wykonanie tablic informacyjno-edukacyjnych wraz z opracowaniem graficznym i montażem o tematyce ochrony zagrożonych siedlisk i gatunków flory objętych projektem.

Za utrzymanie przez okres 5 lat po zakończeniu projektu wytworzonych tablic informacyjnych - jako elementów infrastruktury turystycznej związanej z ochroną przyrody i hodowlą lasu - będzie odpowiedzialny beneficjent (Park Narodowy). Infrastruktura ta ze względu na swój charakter nie może być wykorzystywana w celu prowadzenia działalności zarobkowej. Żadne z wymienionych zadań nie jest związane z działalnością opodatkowaną. Efekty realizacji tego projektu w żaden sposób nie są przedmiotem sprzedaży usług turystycznych, edukacyjnych i innych. Przedsięwzięcie to współfinansowane jest z budżetu Unii Europejskiej, z dotacji NFOŚ i GW oraz ze środków własnych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż zakupów dokonywał czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, jednakże - jak wskazał Wnioskodawca - żadne z wymienionych zadań nie jest związane z działalnością opodatkowaną. Ponadto efekty realizacji tego projektu w żaden sposób nie są przedmiotem sprzedaży usług turystycznych, edukacyjnych i innych. Brak jest zatem związku dokonywanych zakupów towarów i usług w celu realizacji opisanego projektu z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zainteresowany nie ma więc prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczania podatku VAT z tytułu zakupu towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "Ochrona (...)". Powyższe wynika z faktu, że zakupy dokonywane w celu wykonania ww. projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl