ILPP1/443-132/08-4/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-132/08-4/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2008 r. (data wpływu 30 stycznia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2008 r. (data wpływu 27 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości gruntowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości gruntowej. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 marca 2008 r. (data wpływu 27 marca 2008 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem otrzymała od rodziców na podstawie umowy darowizny z dnia 24 października 2005 r. niezabudowaną działkę gruntu rolnego o powierzchni 1,2498 ha, położoną w mieście X. W dniu 19 września 2007 r. Burmistrz Miasta poinformował pisemnie Wnioskodawczynię o możliwości wglądu do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta, obejmującego obszar położony w rejonie m.in. ulicy. Po przekształceniu gruntu przez Urząd Miasta pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne, zostanie wydzielone 11-12 działek. W związku z powyższym, Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem rozważa sprzedaż 2-3 działek pod zabudowę mieszkaniową. Pozostała część działki byłaby, tak jak w chwili obecnej wykorzystywana na zaspokojenie własnych potrzeb.

Z dodatkowych informacji przesłanych przez Wnioskodawczynię wynika, że przedmiotowe grunty są gruntami rolnymi i w tym celu są wykorzystywane. Wnioskodawczyni jest ubezpieczona w ZUS, natomiast mąż Wnioskodawczyni prowadzi działalność rolniczą na użytkach rolnych o powierzchni 1 ha przeliczeniowego oraz od dnia 1 kwietnia 2006 r. prowadzi także pozarolniczą działalność gospodarczą. Na podstawie decyzji Prezesa KRUS z dnia 27 marca 2006 r. mąż Wnioskodawczyni podlega dalszemu ubezpieczeniu społecznemu rolników po podjęciu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Ponadto mąż posiada status rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Przedmiotowe grunty nie były i nie są udostępniane innym osobom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ewentualna sprzedaż nieruchomości gruntowej spowoduje obowiązek w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż działek budowlanych, stanowiących majątek osobisty, nie służący prowadzonej przez męża działalności gospodarczej, nabytych jako osoby fizyczne w drodze darowizny od rodziców, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Według Wnioskodawczyni - zgodnie z art. 15 ustawy o VAT - nie można uznać jej za podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, zajmującego się obrotem nieruchomościami. Zainteresowana nie zakupiła gruntu w celu dalszej odsprzedaży, ale otrzymała go na podstawie umowy darowizny. Według Wnioskodawczyni, sprzedając grunt, nawet kilkakrotnie - można skorzystać z prawa do rozporządzania własnym majątkiem. Powyższa czynność nie oznacza działalności handlowej, a zatem i gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zainteresowana powołuje się na art. 4 ust. 2 VI Dyrektywy VAT, który wskazuje, iż nie można uznać za działalność gospodarczą sprzedaży kilku działek budowlanych, stanowiących majątek osobisty podatnika VAT i nie służących prowadzonej działalności gospodarczej. Ponadto planowana sprzedaż dotyczyć będzie 2-3 działek (na 11-12 posiadanych). Zatem skala przedsięwzięcia oraz zasięg, wyraźnie wskazują na brak zamiaru prowadzenia tego rodzaju czynności w sposób ciągły. Nie bez znaczenia jest - zdaniem Wnioskodawczyni - okoliczność, iż grunt wykorzystywany jest dla celów rolniczych, co wskazuje jednoznacznie na brak prowadzenia zarobkowej działalności handlowej w tym zakresie. Według Zainteresowanej, sprzedaż działek nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów (art. 7 ust. 1 powołanej ustawy) należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl powyższych przepisów, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, a jego sprzedaż traktowana jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania tej czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia "częstotliwości", przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności.

Z danych zawartych we wniosku wynika, iż mąż Wnioskodawczyni będący współwłaścicielem gospodarstwa rolnego, jest rolnikiem ryczałtowym prowadzącym zarówno działalność rolniczą jak i pozarolniczą działalność gospodarczą, a zatem jest podatnikiem zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 powołanej ustawy, należy uznać, iż planowana transakcja sprzedaży działek ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Bowiem rolnik, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Jednakże na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 korzysta ze zwolnienia od podatku wyłącznie w zakresie dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych. Jeśli więc rolnik wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 2 pkt 15, 19, 20 i 21 ustawy o podatku od towarów i usług:

* przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą <...> a także świadczenie usług rolniczych;

* przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych;

* przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim;

* przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W przedmiotowej sprawie nie można mówić o majątku osobistym, niewykorzystywanym na cele działalności gospodarczej, gdyż grunt był i nadal jest wykorzystywany do prowadzenia działalności rolniczej, stanowiącej działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów usług. Nie będzie tu miała także miejsca sprzedaż jednorazowa. Z gruntu zostanie wydzielone około 11-12 działek, z czego Wnioskodawczyni planuje sprzedać 2-3. Zatem, powyższe czynności oznaczają działalność zarobkową, a tym samym gospodarczą. Zatem planowana sprzedaż działek wydzielonych z gruntu podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jaki i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania. Jednak dostawa niezabudowanego gruntu budowlanego lub przeznaczonego pod zabudowę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w wysokości 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Reasumując, sprzedaż przedmiotowych działek będzie podlegać opodatkowaniu według stawki podstawowej zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, tj. 22%.

Ponadto informuje się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych została wydana w dniu 30 kwietnia 2008 r., nr ILPB2/415-83/08-2/PW odrębna interpretacja indywidualna.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl