ILPP1/443-1310/10-2/KŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1310/10-2/KŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 16 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją zadania pn. "Przewodnik Przyrodniczo-Edukacyjny Ziemi X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją zadania pn. "Przewodnik Przyrodniczo-Edukacyjny Ziemi X".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚIGW na zadanie pn. "Przewodnik Przyrodniczo-Edukacyjny Ziemi X".

Przewodnik dotyczył będzie Parku Krajobrazowego w połączeniu z nitką ścieżki rowerowej, która przebiegać będzie m.in. przez teren wokół Parku Krajobrazowego. Ponadto czytelnik będzie mógł się zapoznać z krótką historią najciekawszych miejsc i zabytków znajdujących się na terenie Gminy. w Przewodniku znajdą się również mapy: Parku Krajobrazowego, ścieżki rowerowej z legendą, jak również logo Parku Krajobrazowego i herbu miasta oraz zdjęcia flory i fauny znajdującej się pod ochroną, zdjęcia zabytków i najciekawszych miejsc wartych odwiedzenia. Przewodnik będzie liczył 12 stron. Objęte projektem zadanie należy do zadań własnych gminy, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591), jakim jest ochrona środowiska oraz edukacja publiczna określona w art. 7 ust. 1 pkt 8 i promocja gminy wskazana w art. 7 ust. 1 pkt 18. Celem wydania ww. Przewodnika jest podniesienie świadomości społecznej na temat wiedzy z zakresu ekologii, walorów przyrodniczych x i okolic. Przewodnik będzie przydatny również nauczycielom w realizowaniu zajęć w terenie z zakresu edukacji ekologicznej.

Gmina jest podatnikiem czynnym podatku VAT. Wydatki poniesione w związku z realizacją zadania pn. "Przewodnik Przyrodniczo-Edukacyjny Ziemi X", nie będą miały związku z jakąkolwiek sprzedażą (opodatkowaną, zwolnioną lub niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług) ze względu na fakt, iż przewodnik będzie rozprowadzany bezpłatnie za pośrednictwem gminnych jednostek samorządowych i oświatowych. Przewodnik będzie przekazywany zainteresowanym w szkołach, Miejskim Domu Kultury, bibliotekach, Parku Krajobrazowym, Muzeum Ludowym, a także w Urzędzie Miejskim. Przewodnik Przyrodniczo-Edukacyjny Ziemi x będzie doskonałym źródłem informacji na temat najciekawszych zakątków x i okolic, jak również będzie służył promowaniu miasta i gminy X. w ramach realizacji tegoż zadania Gmina zleci wykonanie Przewodnika firmie drukarskiej na podstawie przedstawionego projektu. Po czym Przewodnik będzie udostępniany nieodpłatnie przez wymienione wyżej jednostki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. "Przewodnik Przyrodniczo-Edukacyjny Ziemi X".

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania "Przewodnik Przyrodniczo-Edukacyjny Ziemi X", dlatego też możliwe jest zaliczenie kwoty podatku VAT do kosztów kwalifikowanych projektu.

Zgodnie natomiast z treścią art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedstawione i realizowane przez Gminę x przedsięwzięcie, nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną. Uwzględniając powyższe, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynność jest wykonywana odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Stosownie do treści art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z przywołanych przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem, z wyjątkiem towarów określonych w art. 7 ust. 3.

W ustawie o podatku od towarów i usług nie zostało zdefiniowane pojęcie materiały reklamowe i informacyjne. Według definicji pochodzącej z innych źródeł (leksykon PWN) przez drukowane materiały reklamowe i informacyjne rozumie się wszelkiego rodzaju cenniki, foldery, broszury, prospekty itp. przygotowane w drodze procesu technologicznego, polegającego na nadrukowaniu informacji na nośniku. Bezsprzecznie za drukowane materiały uznać należy wszelkie druki na papierze tj. materiały wykonane metodami poligraficznymi. Dlatego też zasadnym w takiej sytuacji jest posłużenie się wykładnią językową. Według Słownika Języka Polskiego PWN, Warszawa 2005, pod redakcją P. Elżbiety Sobol, s. 162, termin "drukować" oznacza: 1)"odbijać, wyciskać, wytłaczać litery, teksty na papierze, także desenie, wzory na papierze lub tkaninach za pomocą specjalnych maszyn, pras drukarskich, maszyn drukarskich"; Drukowane słowo "wszelkie pisma, książki, broszury itp." 2)"oddawać do druku, wydawać".

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina złożyła do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o udzielenie dofinansowania na zadanie pn. "Przewodnik Przyrodniczo-Edukacyjny Ziemi X". Przewodnik dotyczył będzie Parku Krajobrazowego w połączeniu z nitką ścieżki rowerowej. Ponadto czytelnik będzie mógł się zapoznać z krótką historią najciekawszych miejsc i zabytków znajdujących się na terenie Gminy. w Przewodniku znajdą się również mapy: x Parku Krajobrazowego, ścieżki rowerowej z legendą, jak również logo Parku Krajobrazowego i herbu miasta oraz zdjęcia flory i fauny znajdującej się pod ochroną, zdjęcia zabytków i najciekawszych miejsc wartych odwiedzenia. Objęte projektem zadanie należy do zadań własnych gminy, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 8 i pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym, jakim jest ochrona środowiska, edukacja publiczna i promocja gminy. Celem wydania ww. Przewodnika jest podniesienie świadomości społecznej na temat wiedzy z zakresu ekologii, walorów przyrodniczych x i okolic. Gmina jest podatnikiem czynnym podatku VAT. Wydatki poniesione w związku z realizacją ww. zadania nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, ze względu na fakt, iż przewodnik będzie rozprowadzany bezpłatnie za pośrednictwem gminnych jednostek samorządowych i oświatowych. Przewodnik będzie przekazywany zainteresowanym w szkołach, Miejskim Domu Kultury, bibliotekach, Parku Krajobrazowym, Muzeum Ludowym, a także w Urzędzie Miejskim.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz opis sprawy należy wskazać, iż bezpłatnie przekazywany Przewodnik będzie stanowił - na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy - drukowane materiały reklamowe i informacyjne, więc nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej, a także promocji gminy - art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 8 i pkt 18 ww. ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 1 ustawy podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. wprowadzonym ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jak wskazał we wniosku Zainteresowany objęte projektem zadanie należy do zadań własnych gminy, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 8 i pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym, jakim jest ochrona środowiska, edukacja publiczna i promocja gminy. Ponadto, Przewodnik udostępniany będzie zainteresowanym podmiotom nieodpłatnie, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania - ani pośrednio, ani bezpośrednio - nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związaną z realizacją projektu pn. "Przewodnik Przyrodniczo-Edukacyjny Ziemi X".

Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl