ILPP1/443-1300/09-2/BP - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego świadczenia usług doradztwa personalnego na rzecz byłego pracownika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1300/09-2/BP Możliwość opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego świadczenia usług doradztwa personalnego na rzecz byłego pracownika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2009 r. (data wpływu: 20 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług doradztwa personalnego na rzecz byłego pracownika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług doradztwa personalnego dla byłego pracownika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest producentem wyrobów z włókien naturalnych. Od wielu lat sprawami związanymi z produkcją zajmował się dyrektor ds. produkcji. W związku z rozwojem technologii i unowocześnianiem procesu produkcyjnego zaszła konieczność zmiany osoby pełniącej tę funkcję. Rozwiązanie umowy o pracę z osobą pełniącą funkcję dyrektora ds. produkcji nie obyło się bez problemów. W drodze negocjacji Strony doszły do porozumienia i zgodziły się na spełnienie warunków postawionych przez osobę pełniącą tę funkcję, a ona ze swej strony przyjęła wypowiedzenie bez zastrzeżeń. Umowa o pracę uległa rozwiązaniu w dniu 30 września 2009 r. Warunki porozumienia zostały potwierdzone w ugodzie. Strony ustaliły, że w ramach odszkodowania z tytułu rozwiązania umowy o pracę Wnioskodawca:

1.

udzieli zwalnianemu pracownikowi pomocy w znalezieniu pracy poprzez zlecenie na własny koszt firmie doradztwa personalnego, na którą wyraził pracownik zgodę, poszukiwania pracy odpowiadającej jego kwalifikacjom; wynagrodzenie dla firmy doradztwa personalnego będzie wypłacone w trzech ratach: 50% po rozpoczęciu programu, 25% po upływie 3 miesięcy od rozpoczęcia programu, 25% po upływie 6 miesięcy od daty rozpoczęcia programu - wszystkie płatności będą wykonane na podstawie otrzymanej faktury; do wynagrodzenia doliczane będzie 22% podatku od towarów i usług;

2.

będzie wypłacał odszkodowania w okresie pozostawania bez pracy, nie dłużej niż do 31 grudnia 2010 r.; odszkodowanie płatne będzie do dnia 10. każdego miesiąca z dołu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczenie nieodpłatne w postaci doradztwa personalnego dla byłego pracownika, realizowane przez firmę zewnętrzną, stanowi świadczenie usług przez Spółkę na rzecz osoby fizycznej w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zlecenie i zapłata za usługi doradztwa personalnego, które będą świadczone na rzecz byłego pracownika stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym podatek naliczony, wynikający z faktur wystawionych przez firmę doradztwa personalnego, Wnioskodawca traktuje jak podatek związany ze sprzedażą opodatkowaną i odlicza go w miesiącu otrzymania faktury lub następnych. Jednocześnie Wnioskodawca dokumentuje świadczoną usługę na rzecz byłego pracownika, wprowadzając to jak sprzedaż dla osób fizycznych fakturą/na kasie fiskalnej i jak od sprzedaży opodatkowanej odprowadza podatek należny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodne z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jednocześnie należy zauważyć, że w myśl art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego przepisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie dwa warunki:

1.

nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

2.

podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Niedopełnienie warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konkluzji należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają te usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek oraz odbiór przez kontrahentów.

Z sytuacji opisanej we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest producentem wyrobów z włókien naturalnych. Rozwiązanie umowy o pracę z osobą pełniącą funkcję dyrektora ds. produkcji związane było z negocjacjami w wyniku których Strony doszły do porozumienia i zgodziły się na spełnienie warunków postawionych przez osobę pełniącą tę funkcję, a ona ze swej strony przyjęła wypowiedzenie bez zastrzeżeń. Umowa o pracę uległa rozwiązaniu w dniu 30 września 2009 r., natomiast w warunkach porozumienia potwierdzonych ugodą Strony ustaliły, że w ramach odszkodowania z tytułu rozwiązania umowy o pracę Wnioskodawca udzieli zwalnianemu pracownikowi pomocy w znalezieniu pracy poprzez zlecenie na własny koszt firmie doradztwa personalnego poszukiwania pracy odpowiadającej jego kwalifikacjom. Płatność za usługę firmy doradztwa personalnego będzie wykonana na podstawie otrzymanej faktury; do wynagrodzenia doliczane będzie 22% podatku od towarów i usług. Wnioskodawca stwierdził ponadto, że podatek naliczony, wynikający z faktur wystawionych przez firmę doradztwa personalnego, traktuje jak podatek związany ze sprzedażą opodatkowaną i odlicza go w miesiącu otrzymania faktury lub następnych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawca, udzielając zwalnianemu pracownikowi pomocy w znalezieniu pracy poprzez zlecenie na własny koszt firmie doradztwa personalnego poszukiwania pracy odpowiadającej jego kwalifikacjom, wykonuje czynności, która nie są związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. Wnioskodawca prowadzi bowiem działalność w zakresie produkcji wyrobów z włókien naturalnych, natomiast na rzecz byłego pracownika świadczy usługi w zakresie doradztwa personalnego. W tych okolicznościach nie ulega wątpliwości, że czynności te nie mają żadnego wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek oraz odbiór przez kontrahentów.

Należy podkreślić, że nie podlega opodatkowaniu świadczenie usług lub przekazanie towarów w przypadku, gdy obowiązek taki wynika z przepisów prawa pracy lub innych przepisów (np. o bezpieczeństwie i higienie pracy), ale tylko w sytuacji, jeśli świadczenia te są związane z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa. Do czynności takich zaliczyć można przekazanie pracownikom np. odzieży roboczej i ochronnej, obuwia ochronnego, środków do utrzymania higieny. Czynności te jako związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą nie służą celom osobistym pracowników, lecz prawidłowemu, zgodnemu z przepisami prawa funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (jego sprzedaży opodatkowanej). Przekazywanie pracownikom towarów oraz świadczenie na ich rzecz usług w ramach stosunku zatrudnienia, do których podatnik jest zobligowany przepisami prawa nie stanowi przekazania na cele osobiste pracowników, albowiem takie przekazanie ma na celu zabezpieczenie zgodnych z przepisami prawa warunków pracy. W niniejszej sprawie nie mamy jednak do czynienia z taką sytuacją, ponieważ zobowiązanie pracodawcy do udzielenia zwalnianemu pracownikowi pomocy w znalezieniu pracy poprzez zlecenie na własny koszt firmie doradztwa personalnego poszukiwania pracy odpowiadającej jego kwalifikacjom nie wynika z przepisów prawa pracy, ale opiera się na ugodzie zawartej pomiędzy Stronami.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wniosek zawiera stwierdzenie, że podatek naliczony, wynikający z faktur wystawionych przez firmę doradztwa personalnego, Wnioskodawca traktuje jak podatek związany ze sprzedażą opodatkowaną i odlicza go w miesiącu otrzymania faktury lub następnych. Spełniony jest zatem również drugi warunek decydujący o zastosowaniu art. 8 ust. 2 ustawy.

Reasumując, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz byłego pracownika w postaci doradztwa personalnego są traktowane jak odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pozostałe kwestie podniesione w opisie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji, ponieważ nie dotyczą pytania sformułowanego do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Ponadto informuje się, w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług doradztwa personalnego na rzecz byłego pracownika. Natomiast wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w podatku dochodowym od osób prawnych zostanie załatwiony odrębnymi pismami.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dotyczy to w szczególności ewidencjonowania czynności dokonywanych na rzecz pracownika za pomocą kasy fiskalnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl