ILPP1/443-1291/10-4/NS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1291/10-4/NS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2011 r. (data wpływu 11 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Doposażenie (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Doposażenie (...)". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 stycznia 2011 r. (data wpływu 11 stycznia 2011 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonał zakupu sprzętu - stacji dydaktycznych w celu doposażenia pracowni mechatronicznej Zainteresowanego. Dostawca sprzętu wystawił na rzecz odbiorcy fakturę VAT, zgodnie z którą przy sprzedaży sprzętu zastosowano 22% stawkę VAT.

Zakup sprzętu przez Wnioskodawcę nastąpił w ramach realizacji umowy o dofinansowanie projektu pn. "Doposażenie (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013. Umowa na realizację Projektu została zawarta w dniu (..) 2009 r. pomiędzy Zarządem Województwa X a Miastem X - realizacja przewidziana jest do końca 2010 r. Dostawca sprzętu został wyłoniony w ramach przetargu nieograniczonego.

Użytkownikiem zakupionego sprzętu będzie Zainteresowany. Majątek będący na stanie Wnioskodawcy stanowi własność organu prowadzącego, w tym przypadku Powiatu Miasto X. Zakupiony sprzęt będzie wykorzystany w kształceniu mechatronicznym z uwzględnieniem wszystkich rodzajów kwalifikacji (przedzawodowych, ogólnozawodowych, podstawowych dla zawodu i specjalistycznych). Zostanie przeszkolona kadra do prowadzenia zajęć na nowoczesnych urządzeniach. Zakłada się, że po zakończeniu inwestycji zakupiony sprzęt umożliwi prowadzenie zajęć dla wszystkich grup osób zainteresowanych edukacją mechatroniczną: uczniów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych, pracowników przedsiębiorstw, nauczycieli szkół zawodowych (do roku 2015 - 1680 przeszkolonych osób). Zgodnie z założeniami projektu wszystkie usługi szkoleniowe będą przeprowadzone nieodpłatnie.

Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność związaną z realizacją zadań oświatowych. Niemniej jednak, w celu poprawienia sytuacji finansowej, wykonuje również czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Jest to poddzierżawa i podnajem (za zgodą właściciela) pomieszczeń i sal wykładowych. Struktura sprzedaży dotyczy jednak tylko rachunku dochodów własnych (rozliczana jest m.in. wyżej wspomniana poddzierżawa i podnajem). W zakończonym roku podatkowym 2009 sprzedaż usług świadczonych odpłatnie wyniosła 603.517,55 zł i kształtowała się następująco:

* VAT 22% - 11,96% sprzedaży;

* VAT 7% - 0,03% sprzedaży;

* VAT 0% - 0,28% sprzedaży;

* VAT zw. - 87,73% sprzedaży.

Zgodnie z zapisami umowy dotyczącej wdrożenia projektu pn. "Doposażenie (...)", realizator zobowiązany jest do przedłożenia w Urzędzie Marszałkowskim indywidualnej interpretacji Izby Skarbowej w sprawie możliwości odzyskania przez podatnika podatku VAT z dostaw towarów i usług, mimo zaakceptowania podatku VAT jako koszt kwalifikowany, w złożonym i zaakceptowanym do realizacji projekcie.

Ze złożonego w dniu 11 stycznia 2011 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż:

1.

Zrealizowana inwestycja będzie służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Doposażona pracownia mechatroniczna nie będzie udostępniana osobom trzecim na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynny podatnik podatku VAT, będący jednostką budżetową jednostki samorządu terytorialnego, może odzyskać zapłacony podatek VAT z transakcji zakupu towarów i usług w postaci urządzeń technicznych i szkoleń kadry, związanych z wyżej opisanym projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy, posiada on podmiotowość prawno-podatkową i korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie zapisu poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy (PKWiU ex 80 - usługi edukacyjne) na prowadzenie działalności statutowej. Koszty Zainteresowanego liczone są w wartościach brutto. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czynny podatnik podatku VAT ma prawo do zmniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego ze sprzedażą opodatkowaną. Jeżeli faktury na zakup towarów i usług dotyczą tylko i wyłącznie świadczenia usług zwolnionych od podatku, wówczas nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w tych fakturach.

W przypadku występowania sprzedaży innej niż zwolniona, podatnik sfery budżetowej nie jest w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanych ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną od podatku. Nie jest możliwe zastosowanie zasady procentowego udziału wartości sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT z uwagi na charakter usług świadczonych przez podatnika (w większości nieodpłatnie - finansowanie ze środków subwencji oświatowej i samorządu terytorialnego Powiatu X).

Wnioskodawca uważa, iż w związku z charakterem działalności i statusem Zainteresowanego - jednostka budżetowa samorządu terytorialnego, powołana do prowadzenia działalności oświatowej (zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządach terytorialnych), przedmiotowo zwolniona od podatku VAT, będąca jednocześnie czynnym podatnikiem VAT - Wnioskodawca nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach projektu współfinansowanego ze środków poakcesyjnych. W ww. przyjętym i realizowanym (zaakceptowanym przez Instytucję Zarządzająca) projekcie, podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym - z uwagi na status i charakter działalności - Zainteresowany nie widzi możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. - stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca dokonał zakupu sprzętu - stacji dydaktycznych w celu doposażenia pracowni mechatronicznej Zainteresowanego. Zakup sprzętu przez Wnioskodawcę nastąpił w ramach realizacji umowy o dofinansowanie projektu pn. "Doposażenie (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013. Umowa na realizację Projektu została zawarta w dniu (...) 2009 r. pomiędzy Zarządem Województwa X a Miastem X - realizacja przewidziana jest do końca 2010 r. Użytkownikiem zakupionego sprzętu będzie Zainteresowany. Majątek będący na stanie Wnioskodawcy stanowi własność organu prowadzącego, w tym przypadku Powiatu Miasto X. Zakupiony sprzęt będzie wykorzystany w kształceniu mechatronicznym z uwzględnieniem wszystkich rodzajów kwalifikacji (przedzawodowych, ogólnozawodowych, podstawowych dla zawodu i specjalistycznych). Zostanie przeszkolona kadra do prowadzenia zajęć na nowoczesnych urządzeniach. Zakłada się, że po zakończeniu inwestycji zakupiony sprzęt umożliwi prowadzenie zajęć dla wszystkich grup osób zainteresowanych edukacją mechatroniczną; uczniów ponadgimnazjalnych szkół zawodowych, pracowników przedsiębiorstw, nauczycieli szkół zawodowych (do roku 2015 - 1680 przeszkolonych osób). Zgodnie z założeniami projektu wszystkie usługi szkoleniowe będą przeprowadzone nieodpłatnie. Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność związaną z realizacją zadań oświatowych. Niemniej jednak, w celu poprawienia sytuacji finansowej, wykonuje również czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Jest to poddzierżawa i podnajem (za zgodą właściciela) pomieszczeń i sal wykładowych. Zrealizowana inwestycja będzie służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Doposażona pracownia mechatroniczna nie będzie udostępniana osobom trzecim na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki, wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z ww. projektem. W przedmiotowej sprawie - jak wskazał Zainteresowany - zakupione towary i usługi związane są bowiem wyłącznie ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu.

W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów usług w związku z zakupem towarów i usług w postaci urządzeń technicznych i szkoleń kadry związanych z realizacją projektu pn. "Doposażenie (...)", na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl