ILPP1/443-1287/10-4/KŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1287/10-4/KŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu 9 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Platforma" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Platforma". Pismem z dnia 17 stycznia 2011 r. doprecyzowany został przedstawiony stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Instytutem naukowo-badawczym. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych.

Jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej Y, a także Miejskiej Sieci Komputerowej X, sieci zbudowanych z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dawniej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji).

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

1.

dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSW oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE, itp.

2.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług to głównie: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej X i sieci Y, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, czasopisma naukowego Z itp. Instytut dokonuje pełnego odliczenia podatku VAT, ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%.

Instytut realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013, oś priorytetowa 1 "Badania i Rozwój Nowoczesnych Technologii", działanie 1.3 "Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców", poddziałanie 1.3.1 "Projekt rozwojowy". Przedmiot projektu: "Platforma".

Projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej dnia 27 kwietnia 2010 r. z Ośrodkiem, będącym Instytucją Wdrażającą. Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dotacja krajowa.

Celem ogólnym projektu budowy platformy jest stworzenie eksperymentalnego modelu kompleksowej terapii w której najnowocześniejsze technologie dostępne obecnie w nauce będą dalej rozwijane i łączone ze sobą.

W szczególności projekt dotyczy syntezy najnowszych technologii dostępnych w naukach biologicznych w celu opracowania modelu spersonalizowanej terapii komórkowej. Większość środków finansowych przeznaczona jest na opracowanie i testowanie nowej platformy terapeutycznej, a także pogłębianie wiedzy o procesie przeprogramowania komórek somatycznych. Celem osi priorytetowej jest zwiększenie znaczenia sektora nauki w gospodarce. Rezultaty projektu, tj. wyniki z opracowania terapii komórkowej dostępne będą w postaci publikacji naukowych do wykorzystania i praktycznych aplikacji dla ośrodków badawczych, z którymi laboratorium Instytutu podejmie współpracę (naukową).

Instytut składając wniosek o dofinansowanie na wymieniony projekt, złożył oświadczenie, że nie będzie odliczał podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu urządzeń (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu. Projekt ma charakter badań naukowych nad generowaniem i modyfikowaniem komórek macierzystych trwałej integracji neuronów wygenerowanych z komórek.

Celem szczególnym projektu jest opracowanie protokołu eksperymentalnej terapii Huntingtona z użyciem autologicznego przeszczepu komórek neuronalnych wygenerowanych z komórek. Cel zostanie osiągnięty poprzez testowanie i wygenerowanie pluripotencjalnych komórek (fragment DNA), które na drodze mechanizmu interferencji RNA wyciszać będą ekspresję genu wywołującego chorobę. Praktyczne zastosowanie zależy od wyników uzyskanych w różnych etapach podczas testowania komórek zwanych progenitorami neuronów w ramach przedstawionego projektu. W przypadku pozytywnych wyników, zastosowanie praktyczne wykorzystania technologii w terapii chorób dotychczas nieuleczalnych takich jak: cukrzyca, udar mózgu, zanik nerwów, białaczka, stwardnienie rozsiane, z zastosowaniem komórek miałby wymiar uniwersalny.

Rezultatami projektu będą raporty i publikacje o wynikach oraz zgłoszenie patentowe do wykorzystania przy współpracy z ośrodkami badawczymi i niezależnymi firmami na zasadach współpracy naukowej i zasad rynkowych. Cel, który Instytut planuje osiągnąć poprzez realizację przedstawionego projektu to przede wszystkim wzrost konkurencyjności polskiej nauki, a w konsekwencji zwiększenie znaczenia sektora nauki w gospodarce.

Przy osiągnięciu pozytywnego wyniku Instytut przewiduje, że na nową wiedzę użytkową znajdą się nabywcy, z którymi zostaną zawarte odpowiednie umowy dotyczce zasad i zakresu ich wykorzystania.

Efekty projektu związane są z badaniami przyczyniającymi się do postępu w medycynie i poprawie zdrowia ludzi.

Dążąc do osiągnięcia celu Instytut dostrzega duże szanse jego wykorzystania. Są to przede wszystkim:

* brak technologii w Polsce,

* zapotrzebowanie na nowoczesne formy leczenia,

* terapia komórkowa dla starzejącego się społeczeństwa,

* możliwość praktycznego wykorzystania wyników projektu na rynku światowym.

Natomiast zagrożenia to:

* wyniki badań mogą okazać się niezgodne z oczekiwaniami,

* niska efektywność przeprogramowania komórek do komórek,

* nieprzewidywalny wynik eksperymentów.

Można dostrzec również czysto poznawczy charakter projektu. Wiedza, która zostanie zgromadzona w trakcie realizacji - wiadomości dotyczące trwałej integracji neuronów pochodzących z otwierają szeroki wachlarz możliwości dalszych badań nad terapią chorób neurodegeneracyjnych, zarówno dziedzicznych, jak i o innym podłożu.

Wyniki mogą być również przedmiotem badań w innych projektach.

Uzyskanie potencjalnych technologii (wyselekcjonowanie komórek) to długotrwały proces testowania oraz wieloletni okres wymaganych procedur dotyczących opatentowania rezultatu projektu, a także pozyskania potencjalnych odbiorców.

Pismem z dnia 17 stycznia 2011 r. uzupełniono opis stanu faktycznego o następujące informacje:

1.

Instytut prowadzi działalność:

a.

statutową, naukowo-badawczą wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Działania wyłączone z opodatkowania to realizowane przez Instytut prace badawcze i badawczo-rozwojowe w zakresie chemii bioorganicznej, a w szczególności nad syntezą, strukturą i funkcją kwasów nukleinowych i białek oraz ich wzajemnym oddziaływaniem w warunkach modelowych oraz na różnych etapach przekazywania i odczytywania informacji genetycznej oraz prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe w zakresie sieci nowych generacji, gridów i portali, usług i aplikacji dla społeczeństwa informacyjnego prowadzone przez działające w strukturach Instytutu Centrum Komputerowe. Działalność przedstawiona w tym punkcie prowadzona jest w ramach dotacji budżetowych otrzymywanych na działalność statutową, dotacji w tym również z funduszy strukturalnych otrzymywanych na realizację projektów badawczych i badawczo-rozwojowych oraz projektów badawczo-rozwojowych finansowanych przez Unię Europejską w ramach programów ramowych. Wyniki badań naukowych publikowane są w czasopismach naukowych krajowych i zagranicznych, a także prezentowane na seminariach, konferencjach naukowych organizowanych przez Instytut czy inne jednostki naukowe.

b.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług, w szczególności:

* obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej X i sieci Y (Instytut jest operatorem tych sieci), usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze realizowane na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów w pokojach gościnnych, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego Z, itp.

c.

w niewielkim stopniu wykonuje czynności zwolnione od podatku VAT, jak np. opracowanie recenzji rozpraw doktorskich, refundacje kosztów poniesionych na badanie lekarskie.

2.

Efekty projektu w okresie jego realizacji, a także w okresie utrzymania jego trwałości nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Projekt "Platforma" jest projektem badawczo-rozwojowym, który zmierza do osiągnięcia takich rezultatów, które w przyszłości znalazłyby zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym. Rezultaty badań jakie Instytut zamierza osiągnąć w wyniku realizowanego projektu stanowić będą wartość niematerialną, intelektualną i będą przedmiotem zgłoszenia patentowego. W tym świetle zgłoszenie patentowe będące jednym z rezultatów projektu, służyć będzie wyłącznie jako wskaźnik mierzący skuteczność pracy naukowej prowadzonej w Instytucie. Jednak osiągnięcie pełnego gotowego produktu (pełnych, kompletnych wyników badań), który w odległej przyszłości mógłby być przedmiotem sprzedaży, wymaga przeprowadzenia wielu badań i eksperymentów, które nie mieszczą się w planach realizowanego projektu. Jak wskazuje nazwa "Eksperymentalna terapia" projekt dotyczy działań naukowych obejmujących proces tworzenia wiedzy eksperymentalnej, a nie testowanie gotowej terapii. Wyniki projektu nie zostaną bezpośrednio wykorzystane w terapii klinicznej ludzi. Projekt opiera się na wykorzystaniu myszy laboratoryjnych i linii komórkowych, co stanowić będzie jedynie jeden z etapów w osiągnięciu gotowej terapii ludzi. Uzyskanie gotowej terapii wymaga wielu lat dalszych badań i zdobytej w trakcie realizacji projektu wiedzy i wymagać będzie pozyskania nowych źródeł finansowania w ramach nowych projektów realizowanych przez Instytut. Należy nadmienić, iż wysoki stopień skomplikowania projektu (z czego wynika również nieprzewidywalność wyników eksperymentalnych) oraz fakt, iż implementacja eksperymentalnych terapii do praktycznego wykorzystania przez przemysł farmaceutyczny zajmuje średnio kilkanaście lat, ewentualna współpraca Instytutu z potencjalnymi nabywcami na zasadach rynkowych wykracza poza 5 letni termin liczony od zakończenia projektu.

Należy podkreślić, że wyniki badań osiągnięte w realizowanym projekcie będą także wykorzystane do badań naukowych realizowanych w Instytucie w ramach projektów finansowanych z budżetu Państwa (z dotacji).

3.

Projekt realizowany jest od 1 kwietnia 2010 r. do 31 grudnia 2014 r. Ponadto Instytut zgodnie z zawartą umową zobowiązany jest do utrzymania trwałości projektu przez okres 5 lat od czasu jego zakończenia.

4.

Zakupiony sprzęt, aparatura badawcza nabyta w ramach realizowanego projektu nie będzie udostępniana innym podmiotom na podstawie umowy najmu, dzierżawy itp. Przewidziane w projekcie zakupy materiałów, aparatury, usług realizowane są tylko i wyłącznie w celu realizacji projektu.

5.

Otrzymana dotacja na realizację projektu nie ma charakteru cenotwórczego. Dotacja została przyznana na pokrycie kosztów realizowanego projektu badawczo-rozwojowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Instytut ma prawo do odliczenia (strukturą) podatku naliczonego w fakturach zakupu sprzętu, materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. "Platforma", finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Zdaniem Wnioskodawcy, Instytut nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu "Platforma". Dofinansowanie kosztów realizacji projektów badawczych (dotacja kosztowa) nie jest związane ze świadczeniem konkretnych usług lub dostawą konkretnych towarów, jest natomiast dofinansowaniem konkretnych przedsięwzięć naukowo-badawczych i dlatego w świetle ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu.

Dotacje takie nie są bowiem w ogóle objęte podatkiem od towarów i usług i jako takie nie powinny wpływać na możliwość odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie mają charakteru cenotwórczego. Ponadto, trudne jest do przewidzenia uzyskanie zamierzonego pozytywnego celu, a co się z tym wiąże, znalezieniem odbiorców. Spowoduje to, że nie wystąpi sprzedaż w ciągu okresu zachowania trwałości projektu.

W piśmie z dnia 17 stycznia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że Instytut podtrzymuje swoje stanowisko i uważa, że nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu "Platforma".

Nie wystąpi sprzedaż produktu jakimi są wyniki badań w okresie trwania projektu oraz w okresie obowiązującego zgodnie z zawartą umową 5-letniego okresu zachowania trwałości projektu. Jednocześnie projekt ten nie zawiera innych wartości mogących wygenerować przychód.

Dotacja przyznana na realizację nie ma charakteru cenotwórczego. Dofinansowanie kosztów realizacji projektu (dotacja kosztowa) nie jest związana ze świadczeniem konkretnych usług czy dostawą towarów. Stanowi natomiast dofinansowanie konkretnych przedsięwzięć naukowo-badawczych i dlatego w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu. Dotacje takie w ogóle nie są objęte podatkiem od towarów i usług. Nie ma więc w tym przypadku zastosowania art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ponadto, na mocy przepisu art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Treść cyt. wyżej przepisów wskazuje, iż:

1.

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie czynnym podatnikom VAT,

2.

prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych".

Jak wynika z powyższego odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że w myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, o czym stanowi art. 90 ust. 3 ustawy. W ust. 4 art. 90 ustawy wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Z powołanego wyżej przepisu art. 90 wynika, że obowiązek jego zastosowania ma miejsce wówczas, gdy nie jest możliwe bezpośrednie przypisanie podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu do konkretnej sprzedaży opodatkowanej bądź zwolnionej. Natomiast nie ma zastosowania gdy zakupy są związane tylko z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest Instytutem naukowo-badawczym. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych. Zainteresowany jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej Y, a także Miejskiej Sieci Komputerowej X, sieci zbudowanej z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dawniej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji).

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, i uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

1.

dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacji na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE, itp.

2.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej X i sieci Y, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego Z, itp.

Instytut dokonuje pełnego odliczania podatku VAT, ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%.

Instytut realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013, oś priorytetowa 1 "Badania i Rozwój Nowoczesnych Technologii", działanie 1.3 "Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców", poddziałanie 1.3.1 "Projekt rozwojowy". Przedmiot projektu: "Platforma".

Projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej dnia 27 kwietnia 2010 r. z Ośrodkiem, będącym Instytucją Wdrażającą. Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dotacja krajowa.

Celem ogólnym projektu budowy platformy jest stworzenie eksperymentalnego modelu kompleksowej terapii w której najnowocześniejsze technologie dostępne obecnie w nauce będą dalej rozwijane i łączone ze sobą. Rezultaty projektu, tj. wyniki z opracowania terapii komórkowej dostępne będą w postaci publikacji naukowych do wykorzystania i praktycznych aplikacji dla ośrodków badawczych, z którymi laboratorium Instytutu podejmie współpracę (naukową).

Celem szczególnym projektu jest opracowanie protokołu eksperymentalnej terapii Huntingtona z użyciem autologicznego przeszczepu komórek neuronalnych wygenerowanych z komórek. Rezultatami projektu będą raporty i publikacje o wynikach oraz zgłoszenie patentowe do wykorzystania przy współpracy z ośrodkami badawczymi i niezależnymi firmami na zasadach współpracy naukowej i zasad rynkowych. Cel, który Instytut planuje osiągnąć poprzez realizację przedstawionego projektu to przede wszystkim wzrost konkurencyjności polskiej nauki, a w konsekwencji zwiększenie znaczenia sektora nauki w gospodarce. Przy osiągnięciu pozytywnego wyniku Instytut przewiduje, że na nową wiedzę użytkową znajdą się nabywcy, z którymi zostaną zawarte odpowiednie umowy dotyczące zasad i zakresu ich wykorzystania. Efekty projektu związane są z badaniami przyczyniającymi się do postępu w medycynie i poprawie zdrowia ludzi.

Wiedza, która zostanie zgromadzona w trakcie realizacji - wiadomości dotyczące trwałej integracji neuronów pochodzących z otwierają szeroki wachlarz możliwości dalszych badań nad terapią chorób neurodegeneracyjnych, zarówno dziedzicznych jak i o innym podłożu. Wyniki mogą być również przedmiotem badań w innych projektach.

Instytut prowadzi m.in. działalność statutową, naukowo-badawczą wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Działania wyłączone z opodatkowania to prace realizowane przez Instytut prace badawcze i badawczo rozwojowe w zakresie chemii bioorganicznej, a w szczególności nad syntezą strukturą i funkcją kwasów nukleinowych i białek oraz ich wzajemnym oddziaływaniem w warunkach modelowych oraz na różnych etapach przekazywania i odczytywania informacji genetycznej oraz prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe w zakresie sieci nowych generacji, gridów i portali, usług i aplikacji dla społeczeństwa informacyjnego prowadzone przez działające w strukturach Instytutu Centrum Komputerowe. Działalność przedstawiona w tym punkcie prowadzona jest w ramach dotacji budżetowych otrzymywanych na działalność statutową, dotacji w tym również z funduszy strukturalnych otrzymywanych na realizację projektów badawczych i badawczo-rozwojowych oraz projektów badawczo rozwojowych finansowanych przez Unię Europejską w ramach programów ramowych. Wyniki badań naukowych publikowane są w czasopismach naukowych krajowych i zagranicznych, a także prezentowane na seminariach konferencjach naukowych organizowanych przez Instytut czy inne jednostki naukowe.

W przedmiotowej sprawie efekty projektu w okresie jego realizacji, a także w okresie utrzymania jego trwałości nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Projekt "Platforma" jest projektem badawczo-rozwojowym, który zmierza do osiągnięcia takich rezultatów, które w przyszłości znalazłyby zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym. Rezultaty badań jakie Instytut zamierza osiągnąć w wyniku realizowanego projektu stanowić będą wartość niematerialną, intelektualną i będą przedmiotem zgłoszenia patentowego. W tym świetle zgłoszenie patentowe będące jednym z rezultatów projektu, służyć będzie wyłącznie jako wskaźnik mierzący skuteczność pracy naukowej prowadzonej w Instytucie. Jednak osiągnięcie pełnego gotowego produktu (pełnych, kompletnych wyników badań), który w odległej przyszłości mógłby być przedmiotem sprzedaży, wymaga przeprowadzenia wielu badań i eksperymentów, które nie mieszczą się w planach realizowanego projektu. Jak wskazuje nazwa "Eksperymentalna terapia" projekt dotyczy działań naukowych obejmujących proces tworzenia wiedzy eksperymentalnej, a nie testowanie gotowej terapii. Wyniki projektu nie zostaną bezpośrednio wykorzystane w terapii klinicznej ludzi. Projekt opiera się na wykorzystaniu myszy laboratoryjnych i linii komórkowych, co stanowić będzie jedynie jeden z etapów w osiągnięciu gotowej terapii ludzi. Uzyskanie gotowej terapii wymaga wielu lat dalszych badań i zdobytej w trakcie realizacji projektu wiedzy i wymagać będzie pozyskania nowych źródeł finansowania w ramach nowych projektów realizowanych przez Instytut. Należy nadmienić, iż wysoki stopień skomplikowania projektu (z czego wynika również nieprzewidywalność wyników eksperymentalnych) oraz fakt, iż implementacja eksperymentalnych terapii do praktycznego wykorzystania przez przemysł farmaceutyczny zajmuje średnio kilkanaście lat, ewentualna współpraca Instytutu z potencjalnymi nabywcami na zasadach rynkowych wykracza poza 5 letni termin liczony od zakończenia projektu. Należy podkreślić, że wyniki badań osiągnięte w realizowanym projekcie będą także wykorzystane do badań naukowych realizowanych w Instytucie w ramach projektów finansowanych z budżetu Państwa (z dotacji). Projekt nie zawiera innych wartości mogących wygenerować przychód.

Projekt realizowany jest od 1 kwietnia 2010 r. do 31 grudnia 2014 r. Ponadto Instytut zgodnie z zawartą umową zobowiązany jest do utrzymania trwałości projektu przez okres 5 lat od czasu jego zakończenia.

W analizowanej sprawie Instytut wskazał, iż efekty projektu w okresie jego realizacji, a także w okresie utrzymania jego trwałości nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Projekt dotyczy działań naukowych obejmujących proces tworzenia wiedzy eksperymentalnej, a nie testowanie gotowej terapii. Uzyskanie gotowej terapii wymaga wielu lat dalszych badań i zdobytej w trakcie realizacji projektu wiedzy i wymagać będzie pozyskania nowych źródeł finansowania w ramach nowych projektów realizowanych przez Instytut.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Dokonane zakupy nie mają bowiem związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług - w oparciu o wskaźnik struktury (sprzedaży) - naliczonego w fakturach zakupu sprzętu (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. "Platforma", finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Platforma". Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w ww. zakresie została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 28 lutego 2011 r. nr ILPP1/443-1287/10-5/KŁ.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl