ILPP1/443-1281/10-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1281/10-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Budowa kanalizacji deszczowej..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji pn. "Budowa kanalizacji deszczowej...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto zamierza zrealizować zadanie pn. "Budowa kanalizacji deszczowej..." przy udziale m.in. środków pochodzących z umorzenia dotychczas zawartej umowy pożyczki z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Inwestycja zostanie zrealizowana w roku 2010. Na etapie budowlanym inwestycja realizowana będzie przez Wnioskodawcę, czyli jednostkę samorządu terytorialnego. Po zakończeniu prac wybudowana infrastruktura będzie stanowić własność Zainteresowanego. W chwili obecnej ulica ma nawierzchnię gruntową. W otoczeniu ulicy znajdują się domy jednorodzinne. Realizacja powyższego zadania obejmuje budowę kanalizacji deszczowej na długości 391,69 mb. Budowa kanalizacji deszczowej w ulicy pozwoli na odprowadzenie wód opadowych i roztopowych w sposób uregulowany.

Zainteresowany jako jednostka samorządu terytorialnego działa w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). W myśl art. 1 ww. ustawy, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminny należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy (na podstawie. art. 7 ust. 1 pkt 1-3 cyt. ustawy) należy m.in. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy ochrony środowiska i przyrody, kanalizacji. Efekty realizowanego projektu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nowo wybudowana infrastruktura (kanalizacja deszczowa) będzie własnością Wnioskodawcy. Nie zostanie oddana do użytkowania innemu podmiotowi. Ponadto, cała ww. inwestycja nie będzie miała związku ze sprzedażą zwolnioną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku realizacji zadania pn. "Budowa kanalizacji deszczowej...", Miasto nie będzie miało prawnej możliwości odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach zadań pn. "Budowa kanalizacji deszczowej..." podatek VAT nie może zostać odzyskany, tzn. Miasto nie ma możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Aktem prawnym obowiązującym w tym zakresie w kraju jest ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zagadnienie dotyczące kwalifikowalności podatku VAT przy realizacji powyższego zadania sprowadza się więc do odpowiedzi na pytanie, czy w świetle wymienionej wyżej ustawy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego, czy też nie.

Miasto zamierza realizować zadanie pn. "Budowa kanalizacji deszczowej..." przy wykorzystaniu m.in. środków pochodzących z umorzenia pożyczki zawartej z WFOŚiGW. Wykonanie prac budowlanych Miasto zleciło wyłonionemu w trybie prawa zamówień publicznych wykonawcy, mającemu prawo i możliwość odliczenia podatku od towarów i usług. Natomiast, możliwości takiej nie posiada sam Wnioskodawca, który ostatecznie ponosi koszt podatku od towarów i usług opłacając wystawiane przez wykonawcę faktury.

Po zakończeniu realizacji inwestycji nowo wybudowana infrastruktura będzie własnością Miasta zarządzaną przez Zainteresowanego. Przy tak ukształtowanym stosunku właścicielsko-zarządczym Miasto, jako beneficjent środków pochodzących z WFOŚiGW nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT. Podatek ten przy realizacji zadania pn. "Budowa kanalizacji deszczowej..." stanowić będzie koszt kwalifikowany, zatem Miasto nie ma możliwości jego odliczenia. Wnioskodawca oświadcza, iż cała ww. inwestycja nie będzie miała związku ze sprzedażą zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej i gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, a także wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 2 i pkt 3 cyt. ustawy).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować zadanie pn. "Budowa kanalizacji deszczowej..." przy udziale m.in. środków pochodzących z umorzenia dotychczas zawartej umowy pożyczki z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Inwestycja zostanie zrealizowana w roku 2010. Na etapie budowlanym inwestycja realizowana będzie przez Wnioskodawcę, czyli jednostkę samorządu terytorialnego. Realizacja powyższego zadania obejmuje budowę kanalizacji deszczowej na długości 391,69 mb. Budowa kanalizacji deszczowej w ulicy pozwoli na odprowadzenie wód opadowych i roztopowych w sposób uregulowany. Po zakończeniu inwestycji infrastruktura (kanalizacja deszczowa) będzie własnością Wnioskodawcy. Nie zostanie oddana do użytkowania innemu podmiotowi. Ponadto, cała ww. inwestycja nie będzie miała związku ze sprzedażą zwolnioną.

Do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy ochrony środowiska i przyrody, kanalizacji. Efekty realizowanego projektu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując inwestycję wykonuje zadania własne, a usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, bowiem będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu pn. "Budowa kanalizacji deszczowej...", bowiem nie zostanie w przedmiotowej sprawie spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl