ILPP1/443-1273/10-5/MS - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 4 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1273/10-5/MS Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia oraz o dokument, z którego wynika prawo osoby podpisanej na wniosku do występowania w imieniu Wnioskodawcy w sprawie o wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zakupiła poprzez umowę leasingu samochód o dopuszczalnej ładowności 595 kg, dopuszczalnym nacisku osi 16,76, rok produkcji 2010. Umowa leasingu została podpisana w dniu 4 października 2010 r. Liczba miejsc siedziących - 2. Samochód został sprowadzony przez firmę leasingową z Niemiec. Został zarejestrowany w Polsce na podstawie niemieckich dowodów rejestracyjnych. Spółka nie jest w posiadaniu homologacji ciężarowej producenta. Urząd Miasta P. Wydział Komunikacji na podstawie przedłożonych dokumentów dotyczących samochodu zarejestrował pojazd z adnotacją w dowodzie rejestracyjnym rodzaj pojazdu - samochód ciężarowy.

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku złożonym w dniu 27 stycznia 2011 r., Wnioskodawca wskazał, że:

1.

Jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.

Dla samochodu marki X nie istnieje homologacja na samochód ciężarowy w Polsce. Został zarejestrowany jako ciężarowy w Polsce na podstawie wpisów w dokumentach rejestrowych z Niemiec.

3.

Przedmiotowy samochód jest i będzie wykorzystywany przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

4.

Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 3175 kg.

5.

Samochód nie spełnia wymogów określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

6.

Przedmiotem wniosku jest również zdarzenie przyszłe, tj. możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących miesięczne raty leasingu przez cały okres umowy.

a.

Umowa leasingu podpisana w dniu 4 października 2010 r. została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym w dniu 25 stycznia 2011 r.

b.

W umowie leasingu wraz z załącznikami stanowiącymi integralną część umowy dokładnie określony został pojazd jakiego dotyczy umowa. Określona została marka, typ, rok produkcji oraz nr nadwozia.

c.

Pierwsza faktura VAT dokumentująca raty leasingu wynikające z umowy została wystawiona w dniu 10 listopada 2010 r. a dotarła do Spółki dnia 15 listopada 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie adnotacji w polskim dowodzie rejestracyjnym, że samochód jest ciężarowy posiadający ładowność 595 kg, Spółka może odliczać podatek VAT od miesięcznych rat leasingowych przez cały okres umowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle wyroku Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07, na podstawie adnotacji w polskim dowodzie rejestracyjnym, że pojazd jest inny niż osobowy oraz że posiada ładowność powyżej 500 kg przysługuje mu całkowite odliczenie podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur od firmy leasingowej przez cały okres umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Do dnia 31 grudnia 2010 r., zasady odliczenia podatku VAT od nabycia samochodów regulowały przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy, natomiast kwestię prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem paliwa do samochodów regulował przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Na mocy powołanej wyżej ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, zwanej dalej: "ustawą nowelizującą", z dniem 1 stycznia 2011 r., ww. przepisy art. 86 ust. 3-7a oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług zostały uchylone. Natomiast dodano m.in.:

* przepis art. 86a ust. 1-10 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym określono zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony,

* przepis art. 88a ustawy o podatku od towarów i usług, określający zasady odliczenia paliwa do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy nowelizującej, dodane przepisy art. 86a ust. 1-10 oraz art. 88a wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. kwestie związane z odliczeniem podatku od towarów i usług związanego z nabyciem samochodów oraz paliw, regulują odpowiednio przepisy art. 3 oraz art. 4 ustawy nowelizującej.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. od dnia 1 stycznia 2011 r.) do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1 (tj. ustawy o podatku od towarów i usług), stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Z kolei, ust. 2 tegoż przepisu stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W myśl art. 3 ust. 3 ustawy nowelizującej, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6 000 zł.

Przepisu art. 3 ust. 6 oraz art. 5 - stosowanie do art. 6 ust. 1 - nie stosuje się do pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, w stosunku do których przysługiwało podatnikowi, na dzień poprzedzający dzień wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. na dzień 31 grudnia 2010 r.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy i do których nie miał zastosowania art. 86 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1 (tj. ustawy o podatku od towarów i usług).

Powyższy przepis ma zastosowanie w odniesieniu do umowy zawartej przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej, bez uwzględniania zmian tej umowy po wejściu w życie cyt. ustawy, oraz pod warunkiem, że umowa została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2011 r.

Przepis art. 86 ust. 7 ustawy, obowiązujący do dnia 31 grudnia 2010 r., stanowił, iż w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 3, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca zakupił poprzez umowę leasingu samochód o dopuszczalnej ładowności 595 kg, dopuszczalnym nacisku osi 16,76, rok produkcji 2010. Umowa leasingu została podpisana w dniu 4 października 2010 r. Liczba miejsc siedziących - 2. Samochód został sprowadzony przez firmę leasingową z Niemiec. Został zarejestrowany w Polsce na podstawie niemieckich dowodów rejestracyjnych. Spółka nie jest w posiadaniu homologacji ciężarowej producenta. Urząd Miasta P. Wydział Komunikacji na podstawie przedłożonych dokumentów dotyczących samochodu zarejestrował pojazd z adnotacją w dowodzie rejestracyjnym rodzaj pojazdu - samochód ciężarowy.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a przedmiotowy samochód jest i będzie wykorzystywany przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dla samochodu marki X nie istnieje homologacja na samochód ciężarowy w Polsce. Samochód został zarejestrowany jako ciężarowy w Polsce na podstawie wpisów w dokumentach rejestrowych z Niemiec. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 3175 kg. Samochód nie spełnia wymogów określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Umowa leasingu podpisana w dniu 4 października 2010 r. została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym w dniu 25 stycznia 2011 r. W przedmiotowej umowie wraz z załącznikami stanowiącymi integralną część umowy dokładnie określony został pojazd jakiego dotyczy umowa. Określona została marka, typ, rok produkcji oraz nr nadwozia. Pierwsza faktura VAT dokumentująca raty leasingu wynikające z umowy została wystawiona w dniu 10 listopada 2010 r. a dotarła do Spółki dnia 15 listopada 2010 r.

Biorąc pod uwagę przedstawione wyżej, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisy, tj. obowiązujące w dniu wydania niniejszej interpretacji, oraz uwzględniając opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż przedmiotowy samochód nie spełnia wymogów do "pełnego" odliczenia na podstawie art. 3 ust. 1 i 2 ustawy nowelizującej. Tym samym w omawianej sprawie zastosowanie znajdzie uregulowanie art. 3 ust. 6 cyt. ustawy. W oparciu o ww. przepis Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia 60% kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingu, nie więcej jednak niż 6.000 zł. Jednocześnie - ze względu na brak możliwości "pełnego" odliczenia podatku przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej (tj. przed dniem 1 stycznia 2011 r.) a więc ze względu na fakt, że w stosunku do przedmiotowego samochodu do dnia 31 grudnia 2010 r. miał zastosowanie art. 86 ust. 7 ustawy dotyczący ograniczonego prawa do odliczenia - Wnioskodawca nie będzie miał także prawa do skorzystania z wyłączenia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy nowelizującej.

Reasumując należy stwierdzić, że Wnioskodawcy, na podstawie adnotacji w polskim dowodzie rejestracyjnym, że samochód jest ciężarowy i posiada ładowność 595 kg, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego stanowiącego pełną kwotę podatku określoną w fakturach VAT dokumentujących raty leasingu operacyjnego. Zatem Zainteresowanemu - na podstawie art. 3 ust. 6 ustawy - przysługuje ograniczone prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingu, tj. w wysokości 60% kwoty podatku naliczonego od raty udokumentowanej fakturą, wynikającej z zawartej umowy, nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego. Natomiast wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego oraz z tytułu nabycia paliwa został załatwiony w dniu 4 marca 2011 r. interpretacją nr ILPP1/443-1273/10-4/MS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl