ILPP1/443-126/07-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-126/07-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani T. J., przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2007 r. (data wpływu 16 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W roku 1997 Wnioskodawca dokonał zakupu prawa użytkowania wieczystego gruntu - działki niezabudowanej sąsiadującej bezpośrednio z nieruchomością, na której prowadzi działalność gospodarczą. Działki nie dzielono geodezyjnie na mniejsze, ani nie ponoszono żadnych nakładów na jej ulepszenie. Wnioskodawca nie miał zamiaru odsprzedaży działki. Przez 10 lat wykorzystywał ją jako plac parkingowy dla klientów, którzy przyjeżdżali do firmy, a więc była ona związana z prowadzoną działalnością gospodarczą. Taki stan rzeczy miał miejsce do końca roku 2006, kiedy działka została wyprowadzona z ewidencji działalności gospodarczej. Z dniem 1 stycznia 2007 r. nastąpiły istotne zmiany organizacyjne firmy, które spowodowały ograniczenie działalności, a tym samym działka stała się nieprzydatna i przestała służyć prowadzonej działalności.

W tej sytuacja Wnioskodawca postanowił działkę - prawo wieczystego użytkowania zbyć. Dla przedmiotowej działki Urząd Miasta nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego i zrezygnował z przysługującemu miastu prawa pierwokupu.

Obecnie Zainteresowany jest w trakcie przenoszenia prawa wieczystego użytkowania działki-gruntu niezabudowanego na innego użytkownika, które to prawo traktowane jest obecnie jak dostawa towarów, w tym przypadku gruntu. Sprzedaży dokonuje osoba fizyczna, zarejestrowana jako podatnik podatku VAT. Aktualnie została zawarta umowa warunkowa przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu niezabudowanego. Na poczet sprzedaży gruntu została wpłacona należność w wysokości 100% ceny bez doliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu-działki niezabudowanej należy opodatkować podatkiem VAT. Jeżeli tak, to czy stawką 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu - działki niezabudowanej, dla której obecnie nie ma planu zagospodarowania przestrzennego, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stawka podatku wynosi 22%.

Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta G. W., wskazana działka wchodzi w obszary S - tereny predysponowane do funkcji magazynowej, a więc ma cechy gruntu przeznaczonego pod zabudowę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Prawo użytkowania wieczystego uznaje się za prawo rzeczowe o charakterze zbliżonym do prawa własności. Mimo, iż nie zostało ono wymienione odrębnie w art. 5 ust. 1 ustawy, jego zbycie należy traktować jako dostawę towarów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje zbycia prawa wieczystego użytkowania działki - gruntu, które w świetle powyższych uregulowań prawnych, dla potrzeb podatku od towarów i usług traktuje się jako dostawę towaru.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ustępie 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonuje odpłatnego zbycia prawa wieczystego użytkowania działki - gruntu, wykorzystywanej w działalności gospodarczej. Czynność ta dla celów podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu, a Wnioskodawca, jako zarejestrowany podatnik ww. podatku jest zobowiązany do opodatkowania tej transakcji.

Dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu stawką podatku 22%.

Podatnik dokonujący dostawy przedmiotowych gruntów nie może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, a także ze zwolnienia wynikającego z § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którym, zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl