ILPP1/443-124/10-6/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-124/10-6/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2010 r. (data wpływu 4 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 16 kwietnia 2010 r. (data wpływu 22 kwietnia 2010 r.) oraz z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 5 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportem budowli do Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportem budowli do Spółki. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 16 kwietnia 2010 r. oraz z dnia 28 kwietnia 2010 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto, jest właścicielem węzła cieplnego o wartości 10.226,76 zł zbudowanego w celu zaopatrywania w centralne ogrzewanie i ciepłą wodę jednego z budynków komunalnych. Obiekt został przyjęty do ewidencji 31 grudnia 2008 r. Dostarczaniem ciepła w mieście zajmuje się Spółka będąca w 100% własnością Miasta, dlatego właściciel chce, aby wszystkie budowle i urządzenia służące temu celowi były własnością Spółki. Przedmiotowy węzeł cieplny zostanie wniesiony, jako aport, do Spółki z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego. Wszystkie nowo utworzone udziały obejmie Miasto. Przedmiot aportu będzie wykorzystywany przez Spółkę do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Czynność aportu zostanie udokumentowana fakturą VAT.

W uzupełnieniu z dnia 16 kwietnia 2010 r. Gmina poinformowała, iż aport węzła cieplnego nie zostanie dokonany w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a wniesieniem do spółki węzła cieplnego upłynęło mniej niż 2 lata - zasiedlenie nastąpiło z dniem 31 grudnia 2008 r. w stosunku do ww. budowli, dokonującemu dostawy, nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zainteresowany nie ponosił wydatków na ulepszenie. Budowla w stanie ulepszonym, nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, przez co najmniej 5 lat.

Ponadto, w związku z wyjaśnieniami przedstawionymi w uzupełnieniu do wniosku, Gmina Miasto pismem z dnia 28 kwietnia 2010 r. sprostowała, iż aport przedmiotowego węzła cieplnego zostanie dokonany w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Ze względu na fakt, że węzeł cieplny jest użytkowany przez Wnioskodawcę od dnia 31 grudnia 2008 r., w piśmie z dnia 16 kwietnia 2010 r. Gmina Miasto uznała, iż pierwsze zasiedlenie nastąpiło wraz z oddaniem węzła do użytkowania. Jednak analizując zapis art. 2 pkt 14 cyt. ustawy Wnioskodawca stwierdził, iż w stosunku do przedmiotowego węzła Zainteresowany nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu. Jeśli uzna się, że wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu, jest warunkiem uznania budowli za zasiedloną, to do tak rozumianego pierwszego zasiedlenia nie doszło.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedmiotowej sprawie przedmiot aportu będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, od dnia 1 kwietnia 2009 r. wnoszenie aportów do spółek prawa handlowego i cywilnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów usług na zasadach ogólnych. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), umożliwia skorzystanie ze zwolnienia od podatku niektórych towarów. Wnioskodawca uważa, iż w przedmiotowej sprawie należy zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy.

W opinii Gminy Miasta zastosowanie powyższego przepisu jest możliwe, ponieważ:

1.

przedmiot aportu jest budowlą w rozumieniu ustawy,

2.

przy budowie węzła cieplnego Gminie Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

3.

Gmina Miasto nie ponosiła wydatków na ulepszenia, w stosunku, do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dla udokumentowania aportu Wnioskodawca wystawi Spółce fakturę VAT, bez naliczania podatku od towarów i usług, z adnotacją, że przedmiot korzysta ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43. ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przy czym dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu przywołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić przy tym należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Przepisy, co do zasady, nie przewidują zwolnienia od podatku od towarów i usług aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta jest opodatkowana. Jednakże sposób jej opodatkowania (właściwa stawka podatku VAT, zwolnienie lub wyłączenie) zależy od tego co jest przedmiotem aportu.

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.), zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Wydanie przedmiotowego węzła cieplnego nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez wydającego (sprzedającego) czynności podlegających opodatkowaniu.

Z powyższej definicji wynika, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie należy rozumieć także umowy najmu i dzierżawy. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania węzła cieplnego do użytkowania pierwszemu nabywcy (np. dzierżawcy).

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b, w świetle art. 43 ust. 7a nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części, co do zasady, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata, a ponadto, gdy przysługiwało Stronie w trakcie realizacji inwestycji prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem ww. prawo, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony dotyczy zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina Miasto jest właścicielem węzła cieplnego o wartości 10.226,76 zł, zbudowanego w celu zaopatrywania w centralne ogrzewanie i ciepłą wodę jednego z budynków komunalnych. Obiekt został przyjęty do ewidencji 31 grudnia 2008 r. Dostarczaniem ciepła w mieście zajmuje się Spółka będąca w 100% własnością Miasta. w związku z tym, iż Gmina Miasto chce aby wszystkie urządzenia służące powyższemu celowi były własnością Spółki, przedmiotowy węzeł cieplny zostanie wniesiony jako aport, do Spółki z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego. Wszystkie nowo utworzone udziały obejmie Gmina Miasto. w stosunku do ww. budowli, dokonującemu dostawy, nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zainteresowany nie ponosił wydatków na ulepszenie. Budowla nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, przez co najmniej 5 lat. Aport przedmiotowego węzła cieplnego zostanie dokonany w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe do powołanych wyżej przepisów, stwierdzić należy, iż ponieważ wniesienie aportem następuje w ramach pierwszego zasiedlenia (oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi), nie będzie miało zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Dostawa tej budowli będzie natomiast korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż jak oświadczył Wnioskodawca Gmina Miasto przedmiotowego węzła nie wykorzystywała do wykonywania czynności opodatkowanych, a zatem nie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz nie ponosiła wydatków na ulepszenie tej budowli.

Reasumując, planowany aport węzła cieplnego będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl