ILPP1/443-121/13-4/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-121/13-4/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2013 r. (data wpływu 14 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu pn. "...". Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny oraz własne stanowisko.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 24 kwietnia 2013 r.).

Stowarzyszenie realizuje projekt finansowany z budżetu państwa i środków UE w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego programem PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów.

Nazwa zadania: "...". Założenia mieszczą się w celach statutowych Stowarzyszenia i nie przynoszą żadnych dochodów, ponieważ Stowarzyszenie nie pobierało żadnych opłat od ostatecznych odbiorców usług projektu.

Był to ogólnodostępny festyn sportowy - otwarcie boiska i placu festynowego w X dla mieszkańców okolicznych wiosek. W związku z czym czynności te nie miały charakteru odpłatnego, co stanowi niezbędny wymóg do uznania danej czynności za opodatkowaną.

Wszystkie zakupione towary i usługi z tytułu realizacji przedmiotowego projektu nie były związane z czynnościami opodatkowanymi.

Działalność Stowarzyszenia oparta jest na zasadzie wolontariatu. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT, a przyznana dotacja została w pełni wykorzystana do realizacji projektu. Stowarzyszenie ma obowiązek wraz z wnioskiem o płatność złożyć indywidualną interpretację Izby Skarbowej, potwierdzającą kwalifikowalność podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu Stowarzyszenie jako niezarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 24 kwietnia 2013 r.), Stowarzyszenie nie będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i usług. W rozpatrywanym przypadku Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ nie pobierało żadnych opłat od ostatecznych odbiorców usług.

Stowarzyszenie realizuje projekt finansowany z budżetu państwa i środków UE w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego programem PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów, pt....

Założenia mieszczą się w celach statutowych Stowarzyszenia i nie przynoszą żadnych dochodów, ponieważ Stowarzyszenie nie pobierało żadnych opłat od ostatecznych odbiorców usług projektu.

Był to ogólnodostępny festyn sportowy - otwarcie boiska i placu festynowego w X dla mieszkańców okolicznych wiosek. W związku z czym czynności te nie miały charakteru odpłatnego, co stanowi niezbędny wymóg do uznania danej czynności za opodatkowaną. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT, a przyznana dotacja została w pełni wykorzystana do realizacji projektu.

Wszystkie zakupione towary i usługi z tytułu realizacji przedmiotowego projektu nie były związane z czynnościami opodatkowanymi.

Działalność Stowarzyszenia oparta jest na zasadzie wolontariatu. Stowarzyszenie ma obowiązek wraz z wnioskiem o płatność złożyć indywidualną interpretację Izby Skarbowej, potwierdzającą kwalifikowalność podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r.).

Natomiast na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L.347.1 z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Należy podkreślić, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, na określonych zasadach pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt finansowany z budżetu państwa i środków UE w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego programem PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów pod nazwą "...". Założenia mieszczą się w celach statutowych Stowarzyszenia i nie przynoszą żadnych dochodów, ponieważ Stowarzyszenie nie pobierało żadnych opłat od ostatecznych odbiorców usług projektu. Był to ogólnodostępny festyn sportowy dla mieszkańców okolicznych wiosek, w związku z czym czynności te nie miały charakteru odpłatnego. Wszystkie zakupione towary i usługi z tytułu realizacji przedmiotowego projektu nie były związane z czynnościami opodatkowanymi. Przyznana dotacja została w pełni wykorzystana do realizacji projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą przy tym kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w celu realizacji przedmiotowego projektu - jak wskazał Zainteresowany - nie były związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu, będącego przedmiotem pytania.

Reasumując, Wnioskodawca niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu pn. "...", bowiem - jak wynika z opisu sprawy - nabyte towary i usługi nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Jednocześnie zaznacza się, iż cytowany przepis art. 15 ust. 2 ustawy od dnia 1 kwietnia 2013 r. posiada następujące brzmienie: "Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl