ILPP1/443-12/09-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-12/09-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2008 r. (data wpływu 22 grudnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi zarządzania nieruchomościami prywatnymi, w których znajdują się zarówno lokale mieszkalne jak i lokale usługowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi zarządzania nieruchomościami prywatnymi, w których znajdują się zarówno lokale mieszkalne jak i lokale usługowe. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2009 r. o symbol PKWiU świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarcza polegającą na zarządzaniu nieruchomościami. w skład tych nieruchomości wchodzą wspólnoty mieszkaniowe, a także nieruchomości prywatne.

W nieruchomościach prywatnych znajdują się lokale zarówno mieszkalne jak i użytkowe (mieszkalne stanowią więcej niż 50% wszystkich lokali w nieruchomości, a więc jest to nieruchomość o charakterze mieszkalnym). Za zarządzanie lokalami mieszkalnymi Zainteresowana stosuje stawkę zwolnioną, a za zarządzanie lokalami użytkowymi stawkę 22%.

Świadczone przez siebie usługi zarządzania nieruchomościami Wnioskodawczyni klasyfikuje do grupowania PKWIU 68.32.Z (stary nr PKWiU 70.32.Z).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy na fakturze dla osób prywatnych (właścicieli nieruchomości) należy umieścić trzy pozycje:

a)

zarządzanie nieruchomością mieszkalną (stawka zwolniona) - cały budynek,

b)

zarządzanie najmem lokali mieszkalnych (stawka zwolniona) - tylko mieszkania,

c)

zarządzanie najmem lokali użytkowych (stawka VAT 22%) - tylko lokale użytkowe.

2.

Czy na fakturze powinny być umieszczone dwie pozycje:

a)

zarządzanie lokalami mieszkalnymi (stawka zwolniona) - tylko lokale mieszkalne,

b)

zarządzanie lokalami użytkowymi (stawka VAT 22%) - tylko lokale użytkowe.

3.

Czy na fakturze powinna być jedna pozycja: zarządzanie nieruchomością o charakterze mieszkalnym (stawka zwolniona) - cały budynek.

4.

Czy należy wyodrębnić pojęcie zarządzania nieruchomością i zarządzania najmem lokali.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w analizowanej sprawie nie należy wyodrębniać pojęcia zarządzanie nieruchomością i zarządzanie najmem - mimo, że cały budynek zgodnie z PKOB jest nieruchomością mieszkalną. w związku z powyższym prawidłowym jest wystawianie faktury, na której znajdują się dwie pozycje: zarządzanie najmem lokali mieszkalnych (stawka zwolniona) oraz zarządzanie najmem lokali użytkowych (stawka VAT 22%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. Nr 207, poz. 1293 - do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Jednym z przepisów szczególnych jest § 13 ust. 1 pkt 6 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11).

Mając na uwadze treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że usługa w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi (sklasyfikowana w PKWiU pod symbolem ex 70.32.11 - z wyłączeniem wyceny nieruchomości) korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, natomiast zarządu pozostałymi nieruchomościami podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że elementem warunkującym prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT dla czynności zarządzania nieruchomościami, jest charakter, przeznaczenie nieruchomości, w odniesieniu do którego usługa ta jest świadczona.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "nieruchomość mieszkalna". w tym zakresie należy zatem powołać się na definicję zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB). Budynki mieszkalne wg PKOB, to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, natomiast w przypadkach gdy proporcja powierzchni wykorzystywanej na cele mieszkalne jest mniejsza, budynek klasyfikowany jest jako niemieszkalny (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316).

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na zarządzaniu nieruchomościami (PKWiU 73.32) m.in. w budynkach należących do osób prywatnych, w których oprócz lokali mieszkalnych znajdują się także lokale użytkowe. Zdaniem Zainteresowanej nieruchomości te mają charakter mieszkalny, ponieważ 50% znajdujących się w nich lokali, to lokale mieszkalne.

Dane przedstawione we wniosku pozwalają przyjąć założenie, że usługa zarządzania świadczona przez Wnioskodawczynię dotyczy całej nieruchomości należącej do danej osoby prywatnej.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na mieszkalny charakter zarządzanych przez Wnioskodawczynię nieruchomości, spełniona zostaje przesłanka warunkująca skorzystanie ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 6 cyt. rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.

Jak dowiedziono wyżej zwolnienie od podatku na mocy ww. przepisu uzależnione jest od mieszkalnego charakteru całej zarządzanej nieruchomości, nie zaś od przeznaczenia poszczególnych, znajdujących się w niej lokali. a zatem w analizowanej sprawie, zwolnienie od podatku VAT usługi zarządzania ww. nieruchomościami obejmować będzie zarówno lokale mieszkalne jak również lokale użytkowe znajdujące się w danym budynku mieszkalnym.

W związku z powyższym dla udokumentowania wykonywanych przez Wnioskodawczynię czynności wystarczy na fakturze wyszczególnić jedną pozycję: usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie.

Należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku udzielono w oparciu o twierdzenie Wnioskodawczyni, że opisane we wniosku nieruchomości mają charakter mieszkalny. w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi zarządzania nieruchomościami prywatnymi, w których znajdują się zarówno lokale mieszkalne jak i lokale usługowe.

Natomiast interpretacjami indywidualnymi z dnia 13 marca 2009 r. został załatwiony wniosek w zakresie stawki podatku dla usługi zarządzania:

* nieruchomością wspólnoty mieszkaniowej - ILPP1/443-12/09-3/KG,

* pojedynczymi lokalami w budynkach wielolokatorowych - ILPP1/443-12/09-5/KG.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl