ILPP1/443-1177/09-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1177/09-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu 20 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wynajmu gminnych lokali mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wynajmu gminnych lokali mieszkalnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu 20 listopada 2009 r.) o brakujący podpis.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zarządza zasobami lokalowymi stanowiącymi własność Miasta, tj. gminnymi lokalami mieszkalnymi i gminnymi lokalami użytkowymi, na podstawie umowy z dnia 20 stycznia 1993 r., zawartej pomiędzy nim a Gminą Miejską z późn. zm..

Zainteresowany poinformował, że Gmina Miejska zmieniła w 2007 r. nazwę na Miasto.

Gminne lokale mieszkalne i użytkowe położone są w budynkach będących w 100% własnością Miasta, oraz w budynkach wspólnot mieszkaniowych, w których Miasto jest jednym ze współwłaścicieli.

Spółka jako Zarządca wykonuje, w imieniu i na rzecz Miasta, obowiązki wynajmującego oraz właściciela nieruchomości.

Ze wszystkimi najemcami gminnych lokali mieszkalnych zawarte są umowy najmu, w których wynajmującym jest Miasto, natomiast w umowach z najemcami lokali użytkowych wynajmującym jest Miasto reprezentowane przez Zarządcę, tj. Wnioskodawcę.

Umowy najmu z najemcami gminnych lokali mieszkalnych zarówno w budynkach wspólnot mieszkaniowych jak i w budynkach będących w 100% własnością Miasta, tj. w budynkach komunalnych, zawierają następujący zapis dotyczący opłat, jakie najemcy są zobowiązani uiszczać wynajmującemu:

"par. 6

1.

z tytułu używania lokalu najemca jest obowiązany uiszczać Wynajmującemu:

a.

czynsz najmu w wysokości np. 66,09 zł,

b.

opłaty niezależne od właściciela (tj. za dostarczone media wg naliczeń Zarządcy) i tak: zimna woda, podgrzanie wody, centralne ogrzewanie, wywóz śmieci, ścieki oraz inne usługi komunalne wg naliczeń.

Zmiany opłat nie wymagają zmiany niniejszej umowy, jednak Zarządca budynku poinformuje Najemcę o zmianie tych opłat na piśmie.

par. 14

Czynsz płatny jest z góry do dnia 10 danego miesiąca na konto wskazane przez Zarządcę budynku. Pozostałe opłaty, o których mowa w par. 6 płatne są miesięcznie również do 10 dnia miesiąca".

Ponadto najemcy, po zawarciu umowy najmu, oraz w przypadku zmian wysokości opłat, otrzymują dokument "Zawiadomienie o wysokości czynszu i opłat", w którym określona jest wysokość czynszu oraz wysokość opłat za poszczególne media, a także wskazany jest rachunek bankowy, na który najemca winien dokonywać wpłaty opłat za najem lokalu.

Przykład zawiadomienia:

"Zawiadomienie o wysokości czynszu i opłat

Składnik -Ilość -Stawka -Kwota brutto

Czynsz -31,62 m 2 -2,09 zł -66,09 zł

Zimna woda -4,5 m 3 x 1 osoba -2,88 zł -12,96 zł

Odprowadzenie ścieków -4,5 m 3 x 1 osoba -5,67 zł -25,52 zł

Opłata stała CO i CW -31,62 m 2 -0,96 zł -30,36 zł

Opłata zmienna CO -31,62 m 2 -1,95 zł -6,66 zł

Wywóz nieczystości -1 osoba -6,00 zł -6,00 zł

Opłata abonamentowa za wodomierz - -0,10 zł -0,10 zł

- Ogółem do zapłaty -202,69 zł".

Czynsz najmu ustalany jest według stawek określonych w zarządzeniu Prezydenta Miasta, natomiast wysokość opłat za media ustala wynajmujący.

Wnoszone przez najemców gminnych lokali mieszkalnych opłaty za media są co miesiąc stałe i mają charakter zaliczek. Wniesione w ciągu roku opłaty podlegają indywidualnemu rozliczeniu na koniec każdego roku, do wysokości rzeczywiście poniesionych kosztów. w wyniku rozliczenia mediów następuje korekta wniesionych opłat, tj. może wystąpić niedopłata, którą najemca zobowiązany jest uiścić lub nadpłata podlegająca zwrotowi najemcy przez wynajmującego.

Opłaty niezależne od właściciela, tj. opłaty za dostawę do indywidualnych lokali wody, energii cieplnej, odbiór ścieków, nieczystości stałych i inne dodatkowe opłaty, pobierane są przez wynajmującego z uwagi na fakt, że najemcy gminnych lokali nie mają zawartych umów bezpośrednio z dostawcami mediów na ich dostawy do swoich lokali.

Umowy na dostawy mediów i usług do budynków wspólnot mieszkaniowych zawarte zostały bezpośrednio przez wspólnoty mieszkaniowe. w związku z tym, wspólnoty mieszkaniowe za dostarczane media do gminnych lokali mieszkalnych co miesiąc wystawiają Miastu rachunek. Ponadto, po dokonaniu indywidualnego rozliczenia mediów dodatkowo wspólnoty obciążają lub uznają Miasto wynikiem rozliczenia mediów najemcom gminnych lokali mieszkalnych w budynkach wspólnot.

Natomiast umowy na dostawy mediów i innych usług do budynków stanowiących w 100% własność Miasta, tj. do budynków komunalnych oraz do gminnych lokali mieszkalnych w tych budynkach, za wyjątkiem energii elektrycznej, zawarte zostały przez wynajmującego, tj. przez Miasto reprezentowane przez Zarządcę.

Wynajmujący w każdym miesiącu wystawia faktury VAT wszystkim najemcom gminnych lokali mieszkalnych, zarówno w budynkach wspólnot mieszkaniowych jak i w budynkach komunalnych. Na fakturze VAT wystawionej najemcy gminnego lokalu mieszkalnego wymienione są w oddzielnych pozycjach, tak jak w "zawiadomieniu o wysokości czynszu i opłat" wszystkie składniki opłat z osobna, tj. czynsz i opłaty za poszczególne media.

Fakturowanie oddzielnie każdej pozycji mediów podyktowane jest rozliczaniem mediów, gdyż wystawiane najemcom, po rozliczeniu mediów, faktury VAT korygujące odnoszą się do konkretnej pozycji mediów w wystawionej wcześniej najemcy fakturze VAT. Poza tym, składniki opłat na fakturze muszą być takie same jak w "zawiadomieniu o wysokości czynszu i opłat". Fakturowanie najemców ogólną kwotą opłat może budzić ich wątpliwości, co do prawidłowej wysokości opłat za poszczególne media.

Z uwagi na to, że czynsz jak i pobierane opłaty za media od najemców lokali mieszkalnych są ściśle związane z usługą najmu lokali mieszkalnych sklasyfikowaną w PKWiU 70.20.11, która korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na postawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy, wynajmujący stosuje zwolnienie od podatku VAT zarówno dla czynszu jak i wszystkich składników opłat za media. Każda pozycja na fakturze VAT - czynsz i poszczególne media, wynajmujący zalicza do grupowania PKWiU 70.20.11 i stosuje zwolnienie od podatku VAT.

Należne opłaty z tytułu najmu gminnych lokali mieszkalnych (czynsz i opłaty za media), zarówno w budynkach wspólnot mieszkaniowych jak i w budynkach komunalnych, wynikające z wystawionych najemcom faktur VAT, wynajmujący ujmuje w deklaracji VAT-7 jako świadczenie usług zwolnione od podatku VAT.

Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług najmu lokali mieszkalnych wykazywany jest w stosunku do całej kwoty należnej wynajmującemu (czynsz i opłaty za media) z tytułu najmu lokalu mieszkalnego z chwilą upływu terminu płatności określonego w umowach, tj. 10 dnia każdego miesiąca.

Wynajmujący nie odlicza podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących nabycia mediów na potrzeby najemców lokali mieszkalnych w budynkach stanowiących w 100% własność Miasta, tj. od dostaw, gdzie stroną umowy jest wynajmujący.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wynajmujący prawidłowo zastosował zwolnienie od podatku VAT w stosunku do wszystkich składników opłat (do czynszu i poszczególnych mediów) za najem gminnych lokali mieszkalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych i w budynkach stanowiących w 100% własność Miasta.

2.

Czy prawidłowe jest wykazywanie na fakturze VAT wystawionej najemcy gminnego lokalu mieszkalnego nazwy każdego z mediów i innych usług z osobna z PKWiU 70.20.11 i "zw" dla każdej pozycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynsz jak i opłaty za poszczególne media pobierane od najemców gminnych lokali mieszkalnych położonych w budynkach wspólnot mieszkaniowych i w budynkach stanowiących w 100% własność Miasta, tj. w budynkach komunalnych, są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Zarówno czynsz jak i opłaty za media są ściśle związane z usługą najmu lokali mieszkalnych, sklasyfikowaną w grupowaniu PKWiU 70.20.11. Potwierdza to również Urząd Statystyczny, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, w odpowiedzi na zapytanie Zainteresowanego: "wymienione w piśmie usługi polegające na wynajmowaniu lokalu mieszkalnego łącznie z pobieraniem opłat związanych z eksploatacją mieszkania (wywóz śmieci, woda, kanalizacja, media itp.) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.20.11-00.00 Usługi wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze mieszkalnym stanowiących majątek własny".

Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek - PKWiU 70.20.11, wymienione zostały w poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy i korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W ocenie Spółki, zarówno czynsz jak i opłaty za poszczególne składniki mediów są grupowane w PKWiU 70.20.11, a tym samym są zwolnione od podatku VAT niezależnie od tego czy opłata za usługę najmu będzie fakturowana w łącznej kwocie, czy fakturowane będą poszczególne składniki opłat oddzielnie.

Zainteresowany uważa również, że wyszczególnienie na fakturach VAT wystawionych najemcom lokali mieszkalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych jak i w budynkach komunalnych każdego składnika opłat, tj. czynszu i opłat za poszczególne media z osobna ze zwolnieniem od podatku VAT z podaniem PKWiU 70.20.11, jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku VAT, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. w załączniku tym, pod poz. 4 zostały wymienione usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe objęte symbolem - PKWiU ex 70.20.11.

Wskazać należy, że użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU usług korzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z zapisem art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Ponadto, w myśl art. 9 ust. 5 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 z późn. zm.), w stosunkach najmu oprócz czynszu wynajmujący może pobierać jedynie opłaty niezależne od właściciela, a w wypadku innych tytułów prawnych uprawniających do używania lokalu, oprócz opłat za używanie lokalu, właściciel może pobierać jedynie opłaty niezależne od właściciela, z zastrzeżeniem ust. 6. Natomiast, w myśl art. 9 ust. 6 ww. ustawy, opłaty niezależne od właściciela mogą być pobierane przez właściciela tylko w wypadkach, gdy korzystający z lokalu nie ma zawartej umowy bezpośrednio z dostawcą mediów lub dostawcą usług.

Oznacza to, że właściciel może pobierać opłaty niezależne jedynie za te elementy, które zostały wskazane w definicji opłat niezależnych w art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy o ochronie lokatorów (...). z przepisu tego wynika, iż przez opłaty niezależne od właściciela należy rozumieć opłaty za dostawy do lokali energii, gazu, wody oraz odbiór ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych.

W praktyce stosowane są dwa sposoby rozliczeń opłat związanych z umowami najmu:

* poprzez odrębne określanie kwoty czynszu oraz pozostałych kosztów użytkowania lokalu (zużyta energia elektryczna, ciepła woda itp.),

* poprzez określanie wyłącznie kwoty czynszu w skład której wchodzą wszystkie koszty związane z obsługą lokalu.

Przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje, w których koszty niektórych usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę.

W przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Zatem, gdy podatnik kupuje usługi a następnie odsprzedaje je swojemu kontrahentowi "w stanie nieprzetworzonym", jest on traktowany tak jakby świadczył te usługi.

Oznacza to, że podmiot refakturujący daną usługę, nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przerzucenie kosztów na inny podmiot nie może być zatem potraktowane inaczej niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zarządza zasobami lokalowymi stanowiącymi własność Miasta, tj. gminnymi lokalami mieszkalnymi oraz gminnymi lokalami użytkowymi. Gminne lokale mieszkalne i użytkowe położone są w budynkach będących w 100% własnością Miasta oraz w budynkach wspólnot mieszkaniowych, w których Miasto jest jednym ze współwłaścicieli. Wnioskodawca jako Zarządca wykonuje w imieniu i na rzecz Miasta obowiązki wynajmującego oraz właściciela nieruchomości. Ze wszystkimi najemcami gminnych lokali mieszkalnych zawarte są umowy najmu, w których wynajmującym jest Miasto, natomiast w umowach z najemcami lokali użytkowych wynajmującym jest Miasto reprezentowane przez Zarządcę, tj. Spółkę. Umowy najmu z najemcami gminnych lokali mieszkalnych zarówno w budynkach wspólnot mieszkaniowych jak i w budynkach będących w 100% własnością Miasta, tj. w budynkach komunalnych, zawierają zapis dotyczący opłat, jakie najemcy są zobowiązani uiszczać wynajmującemu, tj. czynsz najmu oraz opłaty niezależne od właściciela (za dostarczone media wg naliczeń Zarządcy) czyli zimna woda, podgrzanie wody, centralne ogrzewanie, wywóz śmieci, ścieki oraz inne usługi komunalne wg naliczeń. Opłaty niezależne od właściciela pobierane są przez wynajmującego z uwagi na fakt, że najemcy gminnych lokali nie mają zawartych umów bezpośrednio z dostawcami mediów na ich dostawy do swoich lokali. Wynajmujący w każdym miesiącu wystawia faktury VAT wszystkim najemcom gminnych lokali mieszkalnych, zarówno w budynkach wspólnot mieszkaniowych jak i w budynkach komunalnych. Na fakturze VAT wystawionej najemcy gminnego lokalu mieszkalnego wymienione są w oddzielnych pozycjach wszystkie składniki opłat z osobna, tj. czynsz i opłaty za poszczególne media. z uwagi na to, że czynsz jak i pobierane opłaty za media od najemców lokali mieszkalnych są ściśle związane z usługą najmu lokali mieszkalnych sklasyfikowaną w PKWiU 70.20.11, która korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy, wynajmujący stosuje zwolnienie od podatku VAT zarówno dla czynszu jak i wszystkich składników opłat za media. Każda pozycja na fakturze VAT - czynsz i poszczególne media, wynajmujący zalicza do grupowania PKWiU 70.20.11 i stosuje zwolnienie od podatku VAT. Należne opłaty z tytułu najmu gminnych lokali mieszkalnych (czynsz i opłaty za media) zarówno w budynkach wspólnot mieszkaniowych jak i w budynkach komunalnych, wynikające z wystawionych najemcom faktur VAT, wynajmujący ujmuje w deklaracji VAT-7 jako świadczenie usług zwolnione od podatku VAT.

Ad. 1

W świetle cytowanych wyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, że wydatki za dostawę mediów do poszczególnych lokali obowiązani są pokryć korzystający z lokali, czyli najemcy tych lokali. Opłaty za dostarczone media w sytuacji, gdy korzystający z lokalu nie ma zawartej umowy bezpośrednio z dostawcą mediów, stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z tytułu świadczenia usług najmu na rzecz lokatorów. Zatem ww. wydatki są świadczeniem należnym z tytułu umowy najmu lokali, a nie z tytułu odsprzedaży czy przeniesienia na najemców kosztów mediów.

Reasumując, w odniesieniu do wszystkich składników opłat, tj. do czynszu oraz poszczególnych opłat za media, będących obrotem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia kompleksowych usług najmu gminnych lokali mieszkalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych i w budynkach stanowiących w 100% własność Miasta, należy stosować zwolnienie od podatku VAT.

Ad. 2

Z przytoczonych przepisów wynika, że czynność najmu lokali o charakterze mieszkalnym korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Oznacza to, że pobierane przez Wnioskodawcę od najemców opłaty za media, są ściśle związane z usługą najmu i podlegają opodatkowaniu tak jak usługi najmu, tj. w przypadku najmu lokali mieszkalnych, zastosowanie znajdzie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy.

W prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy, w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego. w związku z tym, przy ustalaniu wysokości należności ustawodawca nie ingeruje w sferę podejmowanych decyzji.

Stąd też Zainteresowany w sposób dowolny kształtuje sposób kalkulacji wartości świadczonych usług najmu, uwzględniając jednak ograniczenia wynikające z przepisów regulujących jego działanie. Pamiętać przy tym należy, że podatek VAT jest obciążeniem cenotwórczym.

Jak to zostało wskazane powyżej, przedmiotem opodatkowania jest skategoryzowana usługa, a poszczególne opłaty za media stanowią elementy kalkulacyjne usługi najmu. Jeśli jednak elementy te zostaną przez Wnioskodawcę wyodrębnione, nie zmieni to charakteru świadczenia, które zostanie w ten sposób jedynie sztucznie podzielone. Tym samym, poszczególne elementy kalkulacyjne usługi najmu będą opodatkowane tak jak dane świadczenie, tj. w przypadku usługi najmu na cele mieszkaniowe - zwolnione od podatku VAT.

W oparciu o § 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

1.

symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol lub

2.

przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub

3.

przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

W związku z powyższym możliwe jest wyszczególnienie na fakturach VAT, dla najemcy gminnego lokalu mieszkalnego, każdego składnika z osobna ze zwolnieniem od podatku VAT, z podaniem symbolu PKWiU właściwego dla danej usługi, tj. jak wskazał Zainteresowany PKWiU 70.20.11.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie opisane w stanie faktycznym oraz przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl