ILPP1/443-1174/09-6/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1174/09-6/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu reprezentowanego przez pełnomocnika przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu: 28 września 2009 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 27 listopada 2009 r. (data wpływu: 2 grudnia 2009 r.) i z dnia 7 grudnia 2009 r. (data wpływu: 11 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców narażonych na zagrożenia naturalne w zbiornikach retencyjnych województwa przez modernizację sprzętu i wprowadzenie innowacyjnych metod monitoringu w Pracowni (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców narażonych na zagrożenia naturalne w zbiornikach retencyjnych województwa przez modernizację sprzętu i wprowadzenie innowacyjnych metod monitoringu w Pracowni (...)". Wniosek uzupełniono pismami z dnia: 27 listopada 2009 r. i 7 grudnia 2009 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), od zakupów służących jednocześnie sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej uczelnia odlicza podatek VAT naliczony wg wskaźnika struktury sprzedaży, który w roku 2009 wynosi 6%.

Wnioskodawca zamierza złożyć wniosek na konkurs dla działania "Zagrożenia środowiska" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pn.: "Zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców narażonych na zagrożenia naturalne w zbiornikach retencyjnych województwa przez modernizację sprzętu i wprowadzenie innowacyjnych metod monitoringu w Pracowni (...)".

Budżet projektu wynosi około 1 mln 300 tys. zł. Wkład własny jednostki wynosi 15% budżetu projektu, czyli około 200 tys. zł.

Celem realizacji projektu jest modernizacja i zakup wyposażenia aparaturowego Pracowni... w Wydziale Chemii Uniwersytetu. w ramach modernizacji Wnioskodawca planuje zakupić: HPLC-DAD/FD (zestaw do chromatografii), GC-MS (zestaw do chromatografii), EC (zestaw do elektroforezy), kamerę do mikroskopu, pompę próżniową, zestaw do SPE, wyparkę, system oczyszczania wody, łaźnię oraz inną aparaturę naukowo-badawczą.

Za pomocą tej aparatury wykonywane będą nieodpłatne badania wody z wybranych zbiorników zaporowych województwa pod kątem występowania toksyn sinicowych i innych zanieczyszczeń naturalnych (monitoring zbiorników wodnych).

Wynikiem projektu będą doniesienia konferencyjne, publikacje w czasopismach naukowych, utworzenie bezpłatnej i ogólnie dostępnej bazy danych na stronie internetowej Uniwersytetu, zawierającej uzyskane wyniki badań. Do aparatury będą mieli także dostęp (ograniczony) studenci studiów dziennych Wydziału Chemii, np. podczas wykonywania prac magisterskich.

Zatem zakup aparatury będzie służył działalności dydaktycznej oraz badawczej prowadzonej w ramach działalności statutowej. Na powyższej aparaturze nie przewiduje się prowadzenia prac badawczych służących sprzedaży komercyjnej.

W piśmie z dnia 27 listopada 2009 r. Uniwersytet uzupełnił stan faktyczny o następujące informacje:

* wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z roku 1997 symbolem dla usług wymienionych we wniosku, świadczonych przez Uniwersytet jest symbol o numerze 73.10.B;

* zakupy dotyczące realizacji przedmiotowego projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT, ponieważ efekty badań nie będą sprzedawane na zewnątrz, a opracowane tylko w formie raportu;

* zakupiona aparatura, bądź zmodernizowana pracownia nie będą udostępniane innym podmiotom na podstawie umów cywilnoprawnych;

* efekty realizacji projektu (doniesienia konferencyjne, publikacje w czasopismach) będą udostępniane nieodpłatnie.

Ponadto w piśmie z dnia 7 grudnia 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy projekt kończy się raportem, natomiast efekty badań będą wykorzystywane w działalności dydaktycznej uczelni posiadającej symbol PKWiU 80.30.12. Efekty badań projektu nie będą odsprzedawane na zewnątrz, a działalność naukowo-badawcza realizowana w ramach projektu jest związana z działalnością statutową Uczelni. Zakupy związane z realizacją projektu będą służyły działalności zwolnionej od podatku VAT, ponieważ projekt nie generuje przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionej sytuacji Uniwersytet ma prawo do odliczenia częściowego podatku VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z zakupem aparatury naukowo-badawczej i prowadzeniem prac związanych z osiągnięciem celów projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie nabycia towarów i usług w takim zakresie, w jakim zostały one wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z treści przepisu wynika jednoznacznie, że w razie realizacji przez podatnika wyłącznie sprzedaży nieopodatkowanej, prawo do odliczenia nie przysługuje.

Jeżeli zatem efektem końcowym projektu będzie opublikowanie wyników badań wykonywanych na zakupionej aparaturze i udostępnienie tych badań w czasopismach oraz w postaci raportu na stronach internetowych, a aparatura będzie służyła także studentom piszącym prace magisterskie, wobec powyższego zakupiona aparatura i wyniki badań będą wykorzystywane na cele dydaktyczne oraz na prowadzenie działalności statutowej finansowanej z dotacji z budżetu państwa, a więc zwolnionych od podatku VAT.

Uniwersytet nie ma prawnej możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT zawartego w cenach towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu. Skoro tak, Uczelnia nie może rozliczyć się w tym zakresie proporcją określoną w art. 90 ust. 2 ustawy, ponieważ nie ma tutaj problemu wykonywania prac służących sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej, a tylko wówczas jest możliwe zastosowanie powyższej proporcji odnośnie podatku VAT.

Reasumując, skoro w wyniku zakupu aparatury naukowo - badawczej zostaną na niej przeprowadzone badania związane z bezpieczeństwem mieszkańców narażonych na zagrożenia naturalne w zbiornikach retencyjnych Województwa, których efektem będzie raport oraz aparatura wykorzystywana przez studentów, zatem wykorzystywanie zakupionej aparatury będzie służyło wyłącznie sprzedaży zwolnionej. w związku z tym Uczelnia nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w całości, ani też proporcją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl natomiast art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Stosownie bowiem do art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i ust. 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 powołanej ustawy).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Uniwersytet, będący czynnym podatnikiem podatku VAT, dokonuje odliczeń podatku wg proporcji sprzedaży, a wskaźnik dla roku bieżącego wynosi 6%. Wnioskodawca zamierza złożyć wniosek na konkurs dla działania "Zagrożenia środowiska" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pn.: "Zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców narażonych na zagrożenia naturalne w zbiornikach retencyjnych województwa przez modernizację sprzętu i wprowadzenie innowacyjnych metod monitoringu w Pracowni (...)".

Celem realizacji projektu jest modernizacja i zakup wyposażenia aparaturowego Pracowni... w Wydziale Chemii Uniwersytetu. Za pomocą zakupionej aparatury wykonywane będą nieodpłatne badania wody z wybranych zbiorników zaporowych województwa pod kątem występowania toksyn sinicowych i innych zanieczyszczeń naturalnych. Wynikiem projektu będą doniesienia konferencyjne, publikacje w czasopismach naukowych, utworzenie bezpłatnej i ogólnie dostępnej bazy danych na stronie internetowej Uniwersytetu, zawierającej uzyskane wyniki badań. Do aparatury będą mieli także dostęp (ograniczony) studenci studiów dziennych Wydziału Chemii, np. podczas wykonywania prac magisterskich.

Zarówno zakup aparatury, jak i efekty badań będą służyły wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku od towarów i usług (działalność dydaktyczna, posiadająca symbol PKWiU 80.30.12).

Ponadto efekty badań projektu nie będą odsprzedawane na zewnątrz, a zakupiona aparatura, bądź zmodernizowana pracownia nie będą udostępniane innym podmiotom na podstawie umów cywilnoprawnych. Doniesienia konferencyjne, publikacje w czasopismach również będą udostępniane nieodpłatnie.

Jak wskazano wyżej, zgodnie z generalną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, natomiast nie jest możliwe dokonywanie odliczeń podatku naliczonego związanego z usługami zwolnionymi od podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Uczelni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn.: "Zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców narażonych na zagrożenia naturalne w zbiornikach retencyjnych województwa przez modernizację sprzętu i wprowadzenie innowacyjnych metod monitoringu w Pracowni (...)", bowiem efekty realizacji przedmiotowego projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Tym samym Uniwersytet nie ma możliwości zastosowania regulacji zawartych w przytoczonych przepisach art. 90 ust. 2 i następnych ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl