ILPP1/443-116/11-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-116/11-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług kształcenia zawodowego oraz w zakresie kształcenia i wychowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług kształcenia zawodowego oraz w zakresie kształcenia i wychowania. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 kwietnia 2011 r. o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Ośrodkiem Kształcenia Ustawicznego, wpisanym do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych przez Kuratora Oświaty, a następnie przez Starostę Powiatowego, na podstawie art. 82 ust. 3 i po spełnieniu warunków określonych w art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Głównym celem Ośrodka jest kształcenie i dokształcanie specjalistów ds. różnych dziedzin gospodarki, stosownie do potrzeb rynku w zakresie różnych specjalności zawodowych.

W tym celu Wnioskodawca organizuje kursy i szkolenia. Każdy rodzaj szkolenia kończy się egzaminem, a uczestnik otrzymuje zaświadczenie, świadectwo kwalifikacyjne oraz uprawnienia państwowe w zależności od celu i rodzaju kursu.

Programy nauczania realizowane są zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty wraz z późn. zm. i rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r.

Wnioskodawca organizujemy szkolenia w zakresie:

* bezpieczeństwa i higieny pracy,

* obsługi urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych wytwarzających, przetwarzających przesyłających i zużywających energię,

* eksploatacji urządzeń wytwarzających, przetwarzających przesyłających i zużywających ciepło,

* obsługi urządzeń, instalacji i sieci gazowych wytwarzających, przetwarzających, przesyłających, magazynujących i zużywających paliwa gazowe,

* spawania gazowego, elektrycznego w osłonie C02,

* obsługi i konserwacji urządzeń dźwigowych,

* obsługi wózków widłowych, akumulatorowych i spalinowych,

* obsługi komputerów,

* pedagogiczny dla instruktorów praktycznej nauki zawodu,

* obrony cywilnej,

* ochrony własności przemysłowej,

* palaczy kotłów wodnych i parowych,

* rachunkowości i finansów firm,

* systemów podatkowych,

* księgowości,

* kadr i obsługi administracji firm,

* przewozu materiałów niebezpiecznych,

* obsługi stacji paliw,

* przyuczanie do zawodu,

* specjalistyczne.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia od podatku VAT z uwagi na świadczenie usług edukacyjnych sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 80, zawartych w zał. nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedmiotowy wniosek doprecyzowano pismem z dnia 1 kwietnia 2011 r. o następujące informacje:

Wnioskodawca nie jest podatnikiem posiadającym akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na świadczone usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, aczkolwiek jest na etapie składania w tym celu wniosku. Wniosek o akredytację nie będzie dotyczył jednak wszystkich przeprowadzanych przez Ośrodek szkoleń, ponieważ część z nich odbywa się w krótszym wymiarze czasu niż 30 godz. co wyklucza możliwość uzyskania przez Zainteresowanego akredytacji, pomimo że zapewnia odpowiednią bazę wyposażoną w środki dydaktyczne, zatrudnia wykwalifikowaną kadrę oraz na bieżąco opracowuje i udostępnia materiały metodyczno - dydaktyczne. Potwierdzeniem wysokiej jakości świadczonych przez Ośrodek usług jest rejestracja w krajowym Systemie Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są finansowane ze środków publicznych.

Prowadząc usługi szkoleniowe kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego Wnioskodawca działa na zasadach przewidzianych w przepisach odrębnych dla poszczególnych szkoleń.

Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy i szkolenia przeciwpożarowe.

Dotyczą pracodawców, pracowników, służb BHP, innych pracowników oraz instruktorów i wykładowców tematyki BHP i są usługami kształcenia zawodowego. Znajomość przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest warunkiem niezbędnym do wykonywania pracy. Zgodnie z art. 237 § 1 Kodeksu Pracy, nie wolno bowiem dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Obowiązek przeprowadzania szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy wynika więc wprost z przepisów Kodeksu Pracy.

Ponadto, szczegółowe zasady przeprowadzania szkoleń z tego zakresu określone zostały w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 z poz. zm.).

Szkolenie, przeprowadzenie egzaminu, pobranie opłaty egzaminacyjnej oraz wydanie świadectwa kwalifikacyjnego z zakresu:

* obsługi urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych,

* obsługi urządzeń cieplnych,

* obsługi urządzeń i sieci gazowych.

Rodzaje urządzeń, instalacji i sieci przy których eksploatacji wymagane jest posiadanie kwalifikacji określa załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczególnych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. Nr 89, poz. 828; zm.: Dz. U. z 2003 r. Nr 129, poz. 1184, z 2005 r. Nr 141. poz. 1189).

Innym aktem prawnym regulującym te kwestie jest ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625), w której jednoznacznie określono iż osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w ust. 6 powyższej ustawy, zobowiązane są posiadać kwalifikacje potwierdzone świadectwem wydanym przez komisje kwalifikacyjne, oraz zabrania się zatrudniania przy samodzielnej eksploatacji sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w ust. 6, osób bez kwalifikacji, o których mowa w ust. 1.

Od roku 1990 przy "A" działa komisja kwalifikacyjna powołana przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

Szkolenie w zakresie obsługi i konserwacji urządzeń transportu bliskiego oraz opłata za egzamin kwalifikacyjny.

Przepisem regulującym kwestie tego rodzaju szkoleń jest ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z dnia 31 grudnia 2000 r.Nr 122 poz. 1321), oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. z dnia 31 lipca 2001 r.).

Powyższe uregulowania prawne jednoznacznie wskazują na konieczność posiadania przez osoby wykonujące czynności z zakresu obsługi i konserwacji urządzeń wymienionych w ustawie, zaświadczenia kwalifikacyjnego potwierdzającego umiejętność praktycznego wykonywania tych czynności oraz znajomość warunków technicznych, norm i przepisów prawnych w tym zakresie, które wdrażane są na przeprowadzanych przez Ośrodek kursach.

Szkolenia z zakresu obsługi wózków jezdniowych z napędem silnikowym wraz z uprawnieniami do wymiany butli z gazem (LPC).

Podstawy prawne do przeprowadzania powyższych szkoleń:

* rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 10 maja 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym. (Dz. U. z 2002 r. Nr 70, poz. 650 z późn. zm.).

* rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych, (Dz. U. Nr 79, poz. 849 z dnia 31 lipca 2001 r.).

* rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 4 kwietnia 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym.

* powyższe przepisy jednoznacznie wskazują iż do obsługi wózka może być dopuszczony pracownik, który uzyskał uprawnienia operatora.

* celem przeprowadzanych przez Wnioskodawcę szkoleń jest przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej, a w konsekwencji wydanie świadectwa uprawniającego do korzystania z powyższych urządzeń.

Szkolenie kierowców i konwojentów zatrudnianych przy transporcie zwierząt.

Podstawy prawne do przeprowadzania powyższych szkoleń stanowią:

* ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002 z późn. zm.).

* rozporządzenie Rady (WE) NR 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony zwierząt.

* podczas transportu i związanych z tym działań oraz zmieniające dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 1255/97.

* rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 maja 2007 r. w sprawie powoływania komisji egzaminacyjnej, która przeprowadza egzamin kończący szkolenie osób wykonujących czynności w zakresie transportu lub obsługi zwierząt (Dz. U. z dnia 4 czerwca 2007 r.).

Szkolenie z zakresu przewozu materiałów niebezpiecznych.

Podstawy prawne do przeprowadzania powyższego szkolenia:

* ustawa z dnia 28 października 2002 o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671).

* rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 września 2005 r. w sprawie kursów dokształcających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne (Dz. U. Nr 187, poz. 1571).

* umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzona w Genewie dnia 30 września 1957 r.

Szkolenie pedagogiczne dla instruktorów praktycznej nauki zawodu i szkolenie i przyuczenia do zawodu.

Podstawa prawna do przeprowadzania powyższego szkolenia:

* ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

* rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. 31, poz. 216 z późn. zm.).

* rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (tekst jedn. Dz. U. Nr 244, poz. 1626).

* ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.).

* rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 kwietnia 2009 r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. Nr 61, poz. 502).

Szkolenie z zakresu obrony cywilnej.

Podstawa prawna do przeprowadzania powyższego szkolenia:

* ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. Dz. U. Nr 241, poz. 2416 z późn. zm.).

* rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. Nr 96, poz. 850).

W nawiązaniu do złożonego przez "A" wniosku o interpretację indywidualną, dotyczącego stosowania przez Ośrodek Kształcenia Ustawicznego stawki zwolnionej na usługi szkoleniowe należy zauważyć, iż powyższe zwolnienie wynika z przepisów prawa wspólnotowego, a mianowicie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG z dnia 17 maju 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. U. Nr 145, str. 1 z późn. zm.), w myśl którego zwolnione jest od podatku od wartości dodanej kształcenie dzieci i młodzieży, edukacja szkolna i uniwersytecka, kształcenie zawodowe i szkolenia przekwalifikujące, w tym świadczenie usług i dostawa towarów bezpośrednio z nimi związanych, wykonywane przez organy podlegające prawu publicznemu powołane do wykonywania takiej działalności lub przez inne organizacje wskazane przez zainteresowane Państwa Członkowskie jako organizacje powołane do realizacji podobnych celów.

W dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej bez konieczności jej implementacji w drodze ustawy.

Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Według Zainteresowanego wymienione powyżej szkolenia spełniają kryteria bezpośredniego związku z branżą lub zawodem, ponieważ pozwalają na uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych i mieszczą się w katalogu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od dnia 1 stycznia 2011 r. zgodnie z nowelizacją powyższej ustawy i uchyleniu załącznika nr 4 oraz włączenia katalogu zwolnień do ustawy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz art. 43 ust. 1 pkt 26 jako jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowywania, nadal przysługuje zwolnienie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a), który zwalnia od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania Wnioskodawca nadal może korzystać ze zwolnienia, ponieważ jest wpisany do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych na mocy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Również zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a), zwolnieniu podlegają usługi kształcenia zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wszystkie usługi kształcenia zawodowego wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają powyższe kryterium.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonego art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) i zmienionego art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione od podatku usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

W świetle art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży tj. kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. Nr 241, poz. 2416 z późn. zm.) wynika, że system oświaty obejmuje placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 82 ww. ustawy osoby fizyczne i prawne mogą zakładać placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostki samorządu terytorialnego obowiązane do prowadzenia odpowiedniego typu placówek publicznych.

Zgodnie z art. 82 ust. 2 ww. ustawy zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać:

1.

oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby;

2.

określenie odpowiednio typu i rodzaju szkoły lub placówki oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania, w przypadku liceum profilowanego - profili kształcenia ogólno zawodowego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazw zawodów, w jakich szkoła będzie kształcić, zgodnych z nazwami zawodów występujących w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art. 24 ust. 1, lub klasyfikacji zawodów i specjalności ustalanej na potrzeby rynku pracy przez ministra właściwego do spraw pracy;

3.

wskazanie miejsca prowadzenia szkoły lub placówki oraz informację o warunkach lokalowych zapewniających:

a.

możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,

b.

realizację innych zadań statutowych,

c.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu,

d.

bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami;

4.

statut szkoły lub placówki;

5.

dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce;

6.

zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 7 ust. 3 w przypadku szkoły podstawowej oraz gimnazjum, a także w przypadku szkoły ponad gimnazjalnej ubiegającej się o nadanie uprawnień szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powołane wyżej przepisy ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie organizowania szkoleń:

* bezpieczeństwa i higieny pracy,

* obsługi urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych wytwarzających, przetwarzających przesyłających i zużywających energię,

* eksploatacji urządzeń wytwarzających, przetwarzających przesyłających i zużywających ciepło,

* obsługi urządzeń, instalacji i sieci gazowych wytwarzających, przetwarzających, przesyłających, magazynujących i zużywających paliwa gazowe,

* spawania gazowego, elektrycznego w osłonie C02,

* obsługi i konserwacji urządzeń dźwigowych,

* obsługi wózków widłowych, akumulatorowych i spalinowych,

* obsługi komputerów,

* pedagogiczny dla instruktorów praktycznej nauki zawodu,

* obrony cywilnej,

* ochrony własności przemysłowej,

* palaczy kotłów wodnych i parowych,

* rachunkowości i finansów firm,

* systemów podatkowych,

* księgowości,

* kadr i obsługi administracji firm,

* przewozu materiałów niebezpiecznych,

* obsługi stacji paliw,

* przyuczanie do zawodu,

* specjalistyczne.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem posiadającym akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na świadczone usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, aczkolwiek jest na etapie składania w tym celu wniosku. Wniosek o akredytację nie będzie dotyczył jednak wszystkich przeprowadzanych przez Ośrodek szkoleń, ponieważ część z nich odbywa się w krótszym wymiarze czasu niż 30 godz. co wyklucza możliwość uzyskania przez Zainteresowanego akredytacji, pomimo że zapewnia odpowiednią bazę wyposażoną w środki dydaktyczne, zatrudnia wykwalifikowaną kadrę oraz na bieżąco opracowuje i udostępnia materiały metodyczno - dydaktyczne. Potwierdzeniem wysokiej jakości świadczonych przez Ośrodek usług jest rejestracja w krajowym Systemie Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są finansowane ze środków publicznych.

Prowadząc usługi szkoleniowe kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego Wnioskodawca działa na zasadach przewidzianych w przepisach odrębnych dla poszczególnych szkoleń.

Mając powyższe na uwadze, jak również to, że prowadzona przez Wnioskodawcę placówka kształcenia ustawicznego została wpisana do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych, wskazać należy, że Wnioskodawca w zakresie świadczeń opisanych we wniosku oraz wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Natomiast inne usługi kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę, które nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) po spełnieniu określonych w tym przepisie przesłanek. Należy zauważyć, że wymienione we wniosku szkolenia nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) i c z uwagi na brak akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty na świadczone usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego oraz brak finansowania świadczonych usług z finansów publicznych.

Natomiast poza usługami szkoleniowymi w zakresie obrony cywilnej, dla których powołane we wniosku przepisy nie określają form i zasad prowadzenia wymienione i opisane we wniosku usługi w zakresie:

a.

bezpieczeństwa i higieny pracy,

b.

ochrony przeciwpożarowej, obsługi urządzeń instalacji i sieci elektroenergetycznych,

c.

obsługi urządzeń cieplnych,

d.

obsługi urządzeń i sieci gazowej,

e.

obsługi i konserwacji urządzeń transportu bliskiego oraz opłata za egzamin,

f.

obsługi wózków jezdniowych z napędem silnikowym wraz z uprawnieniami do wymiany butli z gazem (LPC),

g.

szkolenia kierowców i konwojentów zatrudnianych przy transporcie zwierząt.

h.

przewozu materiałów niebezpiecznych,

i.

szkolenia pedagogiczne dla instruktorów praktycznej nauki zawodu i szkolenie i przyuczenia do zawodu,

jeżeli nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 to korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy.

Reasumując, usługi kształcenia zawodowego prowadzone przez Wnioskodawcę w zakresie świadczeń opisanych we wniosku oraz wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Natomiast inne usługi kształcenia świadczone przez Wnioskodawcę, które nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) po spełnieniu określonych w tym przepisie przesłanek.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl