ILPP1/443-1159/08-4/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1159/08-4/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2008 r. (data wpływu 19 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanej dostawy gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania planowanej dostawy gruntu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 marca 2009 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz o informację dotyczącą wpłaty brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. Posiada grunt o pow. około 3 ha, który otrzymał w darowiźnie od syna w roku 2004. Grunt ten jest w części wykorzystywany na potrzeby uprawy własnej, a w części jest ugorem, nie jest wydzierżawiany. Obecnie Zainteresowany zamierza tą nieruchomość podzielić na działki o wielkości 3000 m 2. Po podziale X działki będą w studium rozwoju gminy, a pozostałe Y działek o tej samej powierzchni każda nie będą objęte studium rozwoju gminy.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nie jest rolnikiem ryczałtowym i nie prowadzi dostaw produktów rolnych. Omawiany grunt wchodzi w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym i uprawiany jest na potrzeby własne, znajomych i rodziny. W momencie sprzedaży grunt ten będzie podzielony na działki o wielkości około 3000 m 2, z których dwie będą w studium rozwoju gminy z przeznaczeniem pod budownictwo mieszkaniowe, a pozostałe działki będą przeznaczone pod uprawę rolniczą.

Zainteresowany poinformował ponadto, że pół roku wcześniej sprzedał jedną działkę rolniczą o powierzchni 3000 m 2. Nowopowstałe działki mają być sprzedane, ponieważ otrzymane pieniądze mają zostać przeznaczone na zakup nawozów, maszyn rolniczych i na rozwój gospodarstwa rolnego. Sprzedawana nieruchomość będzie w momencie sprzedaży niezabudowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy sprzedaży tych działek synowi (X w studium rozwoju i Y poza studium), Zainteresowany będzie zobowiązany zapłacić podatek VAT, w przypadku gdy te grunty będą zakupione na poszerzenie gospodarstwa rolnego albo w innym celu.

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. transakcja nie będzie opodatkowana podatkiem VAT, ponieważ przedmiotowe działki są to grunty wykorzystywane na potrzeby własne, częściowo leżące ugorem, niewydzierżawiane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 powołanej wyżej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług

W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

W związku z powyższym, aby dostawę towarów uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi i nie prowadził działalności rolniczej w charakterze rolnika ryczałtowego. Nie dokonuje również dostaw produktów rolnych. Nabył w drodze darowizny niezabudowany grunt rolny o powierzchni około 3 ha. Przedmiotowy grunt uprawia na potrzeby własne. Działka nie była udostępniana i wydzierżawiana innym osobom. Grunt ten jest w części wykorzystywany na potrzeby uprawy własnej, a w części jest ugorem. Zainteresowany zamierza tą nieruchomość podzielić na działki o wielkości 3000 m 2. Po podziale X działki będą w studium rozwoju gminy - przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe, a pozostałe Y działek o tej samej powierzchni każda nie będą objęte studium rozwoju gminy.

Omawiany grunt wchodzi w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym i uprawiany jest na potrzeby własne, znajomych i rodziny. Zainteresowany poinformował ponadto, że pół roku wcześniej sprzedał jedną działkę rolniczą o powierzchni 3000 m 2. Nowopowstałe działki mają być sprzedane, ponieważ otrzymane pieniądze mają zostać przeznaczone na zakup nawozów, maszyn rolniczych i na rozwój gospodarstwa rolnego. Sprzedawana nieruchomość będzie w momencie sprzedaży niezabudowana.

Reasumując, dokonując planowanej sprzedaży działek Zainteresowany nie będzie działał w charakterze handlowca, pod warunkiem, że będzie to czynność incydentalna, nie nosząca znamion działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży nieruchomości. Na podstawie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego nie można stwierdzić, że Wnioskodawca nabył grunt w celu odsprzedaży, ponieważ pochodzi on z majątku otrzymanego w formie darowizny. Tym samym przedmiotowa sprzedaż nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Bez znaczenia pozostanie cel, w jakim zostaną sprzedane przedmiotowe działki.

Ponadto informuje się, że w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu w podatku dochodowego od osób fizycznych oraz w podatku od czynności cywilnoprawnych w dniu 12 marca 2009 r. zostały wydane interpretacje indywidualne znak ILPB2/415-802/08-3/WM oraz znak ILPB2/436-150/08-2/WM.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl