ILPP1/443-1154/12-4/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1154/12-4/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2012 r. (data wpływu 12 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca świadczy usługi:

* związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych PKWiU 36.00.20.0 w stawce VAT 8%,

* związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków PKWiU 37.00.11.0 w stawce VAT 8%.

Przedsiębiorstwo planuje przystąpić do przetargu nieograniczonego ogłoszonego przez Gminę. na wykonanie zadania pn. "Usługa bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe z terenu Gminy. w okresie od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r.".

Przedmiot zamówienia publicznego.

Zamówienie obejmuje kompleks działań zapewniających odbiór odprowadzanych z powierzchni wód opadowych, a w szczególności udrażnianie, naprawy i konserwacje sieci oraz prowadzenie na bieżąco ewidencji kanalizacji deszczowej na terenie Gminy. Zakres usług dotyczy terenów należących do Gminy, w tym w szczególności: (...).

Zamawiający, tzn. Gmina, w warunkach przetargu określił, iż:

* cena za wykonanie całości przedmiotu zamówienia jest ceną ryczałtową brutto (razem z podatkiem VAT),

* cena podana w ofercie musi zawierać wyszczególnioną kwotę i stawkę podatku VAT,

* stawka VAT za "usługę bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe" wynosi 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina wskazała błędną stawkę VAT w wysokości 23% na przedmiot zamówienia.

W opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, usługi polegające na bieżącym utrzymaniu urządzeń sieci kanalizacji deszczowej zapewniającym niezawodny odbiór odprowadzanych ścieków opadowych i roztopowych z terenów nawierzchni mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 - usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, czyli obowiązująca stawka VAT na przedmiot zamówienia przetargowego wynosi 8%.

Gmina w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWS) oraz w projekcie umowy na wykonanie przedmiotu zamówienia, określiła w sposób szczegółowy czynności, jakie wykonawca powinien wykonywać w ramach "usługi bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej".

Są to następujące zadania (poniżej Wnioskodawca przedstawił fragment projektu umowy):

1.

Przedmiot umowy obejmuje usługę bieżącego utrzymania urządzeń kanalizacyjnych przeznaczonych do odprowadzania ścieków opadowych i roztopowych w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858) wraz z wpustami ściekowymi na terenach i drogach należących do Gminy, bądź będących w jej zarządzie, (...).

2.

Zamawiający powierza a Wykonawca przyjmuje do wykonania zadanie polegające na:

1.

bieżącym utrzymaniu urządzeń kanalizacji deszczowej zapewniającym niezawodny odbiór odprowadzanych ścieków opadowych i roztopowych z terenów nawierzchni jak wyżej, a w szczególności:

* prowadzenie przeglądów w zakresie drożności kanalizacji deszczowej oraz stanu technicznego wpustów i studni rewizyjnych,

* wykonanie niezbędnych czynności mających na celu prawidłowe funkcjonowanie urządzeń podczyszczających w zakresie określonym w Załączniku nr III do Załącznika nr 11 SIWZ, poprzez oczyszczanie i wykonywanie przeglądów budowlanych, eksploatacyjnych urządzeń podczyszczających wraz z odnotowywaniem tych czynności w zeszycie eksploatacji oraz przeprowadzanie i przedkładanie wyników badań ścieków,

* wykonywanie niezbędnych czynności mających na celu udrożnienie sieci deszczowej i ulicznych wpustów ściekowych oraz wywóz i utylizacja odpadów zgodnie z ustawą o odpadach,

* bieżąca konserwacja sieci i wpustów ulicznych, niebędąca robotami budowlanymi w rozumieniu przepisów prawa budowlanego,

* skuteczna i niezwłoczna likwidacja awarii, z wyłączeniem robót będących robotami budowlanymi w rozumieniu przepisów prawa budowlanego,

* uruchomienie możliwości całodobowego zgłaszania awarii i podanie do publicznej wiadomości sposobu zgłaszania awarii,

* w razie stwierdzenia nieścisłości z istniejącą inwentaryzacją sieci, Wykonawca dokona naniesienia rzeczywistego umiejscowienia urządzeń kanalizacji deszczowej na mapach istniejących inwentaryzacji w oparciu o wykonane w terenie przeglądy i pomiary,

* przedkładanie informacji na temat stanu technicznego sieci w sytuacji stwierdzenia awarii, do których usunięcia konieczne jest wykonanie robót będących robotami budowlanymi w rozumieniu przepisów prawa budowlanego,

* przedkładanie Zamawiającemu projektów warunków technicznych na wykonanie przyłączy do sieci kanalizacji deszczowej, w terminie 10 dni od daty otrzymania wniosku o wydanie warunków, zgodnie z załącznikiem nr 1 oraz dokonywanie odbiorów,

* jednorazowym (raz w roku, w terminie do 31 sierpnia 2013 r.) wykonaniu prac związanych z utrzymaniem i konserwacją rzeki na odcinku od wlotu kanalizacji deszczowej do ujścia do rzeki, polegających na usuwaniu namułów z dna oraz wykaszaniu porostów ze skarp i dna z wyjątkiem prac w zakresie usuwania wiatrołomów, które będą realizowane odrębnie i niezależnie od przedmiotowej umowy. Usunięty muł odłożyć na skarpę i rozplantować, a porosty i inne materiały roślinne pochodzące z koszenia należy wywieźć do zakładu utylizacji odpadów komunalnych za potwierdzeniem przyjęcia, zgodnie z ustawą o odpadach.

Spółka zwróciła się z pisemnym wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o nadanie symbolu klasyfikacji PKWiU na usługę będącą przedmiotem zamówienia publicznego: "Usługa bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe z terenu Gminy w okresie od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r.".

Wnioskodawca otrzymał dla wykazu szczegółowych czynności podlegających ww. usłudze opinię GUS z nadanym symbolem PKWiU 37.00.11.0 - usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Zainteresowany zwraca uwagę, że w trakcie trwania przetargu Gmina rozszerzyła zakres szczegółowych czynności dotyczących usługi bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe o kolejne dwie pozycje (ostatnie dwie pozycje z wykazu), takie jak:

* przedkładanie Zamawiającemu projektów warunków technicznych na wykonanie przyłączy do sieci kanalizacji deszczowej, w terminie 10 dni od daty otrzymania wniosku o wydanie warunków, zgodnie z załącznikiem nr 1 oraz dokonywanie odbiorów,

* jednorazowe (raz w roku, w terminie do 31 sierpnia 2013 r.) wykonanie prac związanych z utrzymaniem i konserwacją rzeki na odcinku od wlotu kanalizacji deszczowej do ujścia do rzeki, polegających na usuwaniu namułów z dna oraz wykaszaniu porostów ze skarp i dna z wyjątkiem prac w zakresie usuwania wiatrołomów, które będą realizowane odrębnie i niezależnie od przedmiotowej umowy. Usunięty muł odłożyć na skarpę i rozplantować, a porosty i inne materiały roślinne pochodzące z koszenia należy wywieźć do zakładu utylizacji odpadów komunalnych za potwierdzeniem przyjęcia, zgodnie z ustawą o odpadach.

W zapytaniu do GUS (w szczegółowym wykazie czynności), powyższych pozycji Spółka nie uwzględniła, ponieważ w dniu składania zapytania nie znajdowały się w specyfikacji przetargowej czynności podlegających "usłudze bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaka jest obowiązująca stawka VAT na usługę bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe.

2.

Czy dodatkowe dwie czynności, które nie zostały wymienione w zapytaniu do GUS przyjmują stawkę VAT, jaka obowiązuje przy usłudze bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe i są elementem składowym usługi kompleksowej, a w związku z powyższym nie zmieniają stawki podatku VAT, o którą Wnioskodawca pyta w pytaniu nr 1 - tj. stawki VAT na usługę bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe.

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania nr 1 - obowiązująca stawka VAT na ww. usługę wynosi 8% zgodnie z nadanym przez GUS symbolem PKWiU 37.00.11.0 - usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - w zakresie pytania nr 1 - uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia w wielu przypadkach odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie jednak do treści art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Pod pozycją 142 załącznika nr 3 do ustawy, będącego "Wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 8%, stosownie do art. 146a pkt 2), wskazano sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 37 - Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Przy czym, na mocy art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Należy zauważyć, iż w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z roku 2008 pod symbolem 37 wymienione zostały - usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, osady ze ścieków kanalizacyjnych.

Zatem zapis ex 37 oznacza, że z działu PKWiU 37 pod nazwą "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków kanalizacyjnych, osady ze ścieków kanalizacyjnych" opodatkowaniu wg stawki 8% podlegają wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych PKWiU 36.00.20.0 w stawce VAT 8% oraz związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków PKWiU 37.00.11.0 w stawce VAT 8%.

Zainteresowany planuje przystąpić do przetargu nieograniczonego ogłoszonego przez Gminę na wykonanie zadania pn. "Usługa bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe z terenu Gminy w okresie od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r.". Zamówienie obejmuje kompleks działań zapewniających odbiór odprowadzanych z powierzchni wód opadowych, a w szczególności udrażnianie, naprawy i konserwacje sieci oraz prowadzenie na bieżąco ewidencji kanalizacji deszczowej na terenie Gminy. Zakres usług dotyczy terenów należących do Gminy.

W opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, o którą wystąpił Wnioskodawca, usługi polegające na bieżącym utrzymaniu urządzeń sieci kanalizacji deszczowej zapewniającym niezawodny odbiór odprowadzanych ścieków opadowych i roztopowych z terenów nawierzchni mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 - usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Gmina w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWS) oraz w projekcie umowy na wykonanie przedmiotu zamówienia, określiła w sposób szczegółowy czynności, jakie wykonawca powinien wykonywać w ramach "usługi bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej". Projekt umowy przewiduje, iż:

1.

Przedmiot umowy obejmuje usługę bieżącego utrzymania urządzeń kanalizacyjnych przeznaczonych do odprowadzania ścieków opadowych i roztopowych w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, wraz z wpustami ściekowymi na terenach i drogach należących do Gminy, bądź będących w jej zarządzie.

2.

Zamawiający powierza a Wykonawca przyjmuje do wykonania zadanie polegające na bieżącym utrzymaniu urządzeń kanalizacji deszczowej zapewniającym niezawodny odbiór odprowadzanych ścieków opadowych i roztopowych z terenów nawierzchni jak wyżej, a w szczególności:

* prowadzenie przeglądów w zakresie drożności kanalizacji deszczowej oraz stanu technicznego wpustów i studni rewizyjnych,

* wykonanie niezbędnych czynności mających na celu prawidłowe funkcjonowanie urządzeń podczyszczających w zakresie określonym w Załączniku nr III do Załącznika nr 11 SIWZ, poprzez oczyszczanie i wykonywanie przeglądów budowlanych, eksploatacyjnych urządzeń podczyszczających wraz z odnotowywaniem tych czynności w zeszycie eksploatacji oraz przeprowadzanie i przedkładanie wyników badań ścieków,

* wykonywanie niezbędnych czynności mających na celu udrożnienie sieci deszczowej i ulicznych wpustów ściekowych oraz wywóz i utylizacja odpadów zgodnie z ustawą o odpadach,

* bieżąca konserwacja sieci i wpustów ulicznych, niebędąca robotami budowlanymi w rozumieniu przepisów prawa budowlanego,

* skuteczna i niezwłoczna likwidacja awarii, z wyłączeniem robót będących robotami budowlanymi w rozumieniu przepisów prawa budowlanego,

* uruchomienie możliwości całodobowego zgłaszania awarii i podanie do publicznej wiadomości sposobu zgłaszania awarii,

* w razie stwierdzenia nieścisłości z istniejącą inwentaryzacją sieci, Wykonawca dokona naniesienia rzeczywistego umiejscowienia urządzeń kanalizacji deszczowej na mapach istniejących inwentaryzacji w oparciu o wykonane w terenie przeglądy i pomiary,

* przedkładanie informacji na temat stanu technicznego sieci w sytuacji stwierdzenia awarii, do których usunięcia konieczne jest wykonanie robót będących robotami budowlanymi w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.

Taki też zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług został przedstawiony GUS do zaklasyfikowania i został zaklasyfikowany przez Urząd Statystyczny w PKWiU pod symbol PKWiU 37.00.11.0 jako "usługi bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe".

Pozostałe dwie czynności, o które zostało poszerzone zamówienie publiczne po wystąpieniu Wnioskodawcy do GUS, a mianowicie:

* przedkładanie Zamawiającemu projektów warunków technicznych na wykonanie przyłączy do sieci kanalizacji deszczowej, w terminie 10 dni od daty otrzymania wniosku o wydanie warunków, zgodnie z załącznikiem nr 1 oraz dokonywanie odbiorów,

* jednorazowe (raz w roku, w terminie do 31 sierpnia 2013 r.) wykonanie prac związanych z utrzymaniem i konserwacją rzeki Y na odcinku od wlotu kanalizacji deszczowej do ujścia do rzeki Z, polegających na usuwaniu namułów z dna oraz wykaszaniu porostów ze skarp i dna z wyjątkiem prac w zakresie usuwania wiatrołomów, które będą realizowane odrębnie i niezależnie od przedmiotowej umowy. Usunięty muł odłożyć na skarpę i rozplantować, a porosty i inne materiały roślinne pochodzące z koszenia należy wywieźć do zakładu utylizacji odpadów komunalnych za potwierdzeniem przyjęcia, zgodnie z ustawą o odpadach,

są przedmiotem odrębnego zapytania w zakresie stawki podatku i w konsekwencji przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Jak wskazano powyżej, pod pozycją 142 załącznika nr 3 do ustawy, będącego wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - 8%) wymienione zostały "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków", sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 37.

W świetle powyższego, dla czynności zaklasyfikowanych przez Urząd Statystyczny pod symbolem PKWiU 37.00.11.0 - usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, Wnioskodawca będzie miał prawo zastosować obniżoną 8% stawkę podatku.

Mając więc na uwadze treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy należy stwierdzić, że usługi bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 37.00.11.0 "usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków", na podstawie art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 w związku z poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy, będą opodatkowane obniżoną 8% stawką podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na informacji, iż "usługi polegające na bieżącym utrzymaniu urządzeń sieci kanalizacji deszczowej zapewniającym niezawodny odbiór odprowadzanych ścieków opadowych i roztopowych z terenów nawierzchni mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 - usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków". W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku dla usług bieżącego utrzymania kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody opadowe i roztopowe. Z kolei wniosek w części dotyczącej uznania usług polegających na przedkładaniu projektów warunków technicznych na wykonanie przyłączy do sieci kanalizacji deszczowej i dokonywaniu odbiorów oraz czynności jednorazowego (raz w roku) wykonania prac związanych z utrzymaniem i konserwacją rzeki, za elementy składowe usługi kompleksowej polegającej na bieżącym utrzymaniu kanalizacji deszczowej został załatwiony interpretacją z dnia 12 marca 2013 r., nr ILPP1/443-1154/12-5/MD.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl