ILPP1/443-1150/08-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1150/08-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Pismem z dnia 26 lutego 2009 r. uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania przedmiotu wniosku i udzielonego pełnomocnictwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży towarów wielu odbiorcom.

W umowach z odbiorcami zawarto postanowienia o wypłatach premii pieniężnych. Premie wypłacane są za okres rozliczeniowy (np. kwartał) po osiągnięciu założonych obrotów w całym asortymencie towarów, nie związanych z żadną konkretną dostawą i wyrażają się kwotą stanowiącą określony procent odsetek wartości sprzedaży zrealizowanej w danym okresie rozliczeniowym. Wypłata premii następuje po otrzymaniu przez Wnioskodawcę od kontrahenta faktury VAT na kwotę premii finansowej powiększoną o podatek VAT wg stawki 22%.

W założeniu premie te mają motywować odbiorców do osiągania pożądanego poziomu obrotów ogółem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku wystawiania przez kontrahenta faktury VAT z tytułu wypłaconych premii pieniężnych Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, wykazanego na tej fakturze.

Zdaniem Wnioskodawcy, ocena prawnopodatkowa wskazanej sytuacji nie jest jednoznaczna. Z jednej strony NSA w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06 stwierdził, że zrealizowanie przez podmioty założonego planu obrotów nie jest usługą, a premia wypłacona z tego tytułu nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi. Podobnie WSA orzekły w wyrokach z dnia 20 października 2008 r. sygn. akt II SA/Wa 790/08, z dnia 14 lutego 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 410/08, z dnia 6 lutego 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 1967/07, z dnia 22 maja 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4080/06. Z drugiej strony powszechnie znane jest stanowisko organów skarbowych o konieczności dokumentowania otrzymania takiej premii fakturą VAT. Konieczne jest więc dla Wnioskodawcy uzyskanie jednoznacznego rozstrzygnięcia tego zagadnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy wypłata premii winna zostać udokumentowana fakturą VAT. Naliczony podatek na zasadach ogólnych podlegałby odliczeniu jako podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie premie pieniężne są udzielane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielone kontrahentom premie pieniężne.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na podstawie, obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r., przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosowało się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostawał w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Powyższy przepis został uchylony ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320).

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.) nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z uwagi na to, że wypłata premii pieniężnej stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług i jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, cytowany wyżej przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, w związku z otrzymaniem od kontrahentów faktur dokumentujących udzielenie przez Wnioskodawcę premii pieniężnej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wypłaca swoim kontrahentom premie pieniężne, w celu zachęcenia ich do nabywania towarów należących do Wnioskodawcy. Premia ma motywować odbiorców do osiągania pożądanego poziomu obrotów ogółem. Premie te nie są związane z konkretnymi dostawami. Wnioskodawca otrzymuje od kontrahentów faktury VAT.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od swoich kontrahentów z tytułu udzielonych im przez Wnioskodawcę premii pieniężnych, pod warunkiem spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu wypłaconych premii pieniężnych. Kwestia dotycząca opodatkowania wypłaconych premii pieniężnych oraz sposobu dokumentowania wypłaty tych premii została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-1150/08-3/TK z dnia 6 marca 2009 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl