ILPP1/443-1150/08-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-1150/08-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłaconych premii pieniężnych i sposobu dokumentowania wypłaty tych premii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłaconych premii pieniężnych i sposobu dokumentowania tych premii. Pismem z dnia 26 lutego 2009 r. uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania przedmiotu wniosku i udzielonego pełnomocnictwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży towarów wielu odbiorcom.

W umowach z odbiorcami zawarto postanowienia o wypłatach premii pieniężnych. Premie wypłacane są za okres rozliczeniowy (np. kwartał) po osiągnięciu założonych obrotów w całym asortymencie towarów, nie związanych z żadną konkretną dostawą i wyrażają się kwotą stanowiącą określony procent odsetek wartości sprzedaży zrealizowanej w danym okresie rozliczeniowym. Wypłata premii następuje po otrzymaniu przez Wnioskodawcę od kontrahenta faktury VAT na kwotę premii finansowej powiększoną o podatek VAT wg stawki 22%.

W założeniu premie te mają motywować odbiorców do osiągania pożądanego poziomu obrotów ogółem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymywane przez Wnioskodawcę faktury za wypłacone premie pieniężne z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotu przez kontrahentów podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. 22% stawką VAT.

2.

Jak należy udokumentować wypłatę premii pieniężnych - notą księgową czy fakturą VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, ocena prawnopodatkowa wskazanej sytuacji nie jest jednoznaczna. Z jednej strony NSA w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06 stwierdził, że zrealizowanie przez podmioty założonego planu obrotów nie jest usługą, a premia wypłacona z tego tytułu nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi. Podobnie WSA orzekły w wyrokach z dnia 20 października 2008 r. sygn. akt II SA/Wa 790/08, z dnia 14 lutego 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 410/08, z dnia 6 lutego 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 1967/07, z dnia 22 maja 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4080/06. Z drugiej strony powszechnie znane jest stanowisko organów skarbowych o konieczności dokumentowania otrzymania takiej premii fakturą VAT. Konieczne jest więc dla Wnioskodawcy uzyskanie jednoznacznego rozstrzygnięcia tego zagadnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy wypłata premii winna zostać udokumentowana fakturą VAT. Naliczony podatek na zasadach ogólnych podlegałby odliczeniu jako podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Tak więc każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w tak sformułowanej definicji usługi.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Ponadto musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 grudnia 2008 r., podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą podejmują różnorodne działania w celu zwiększenia sprzedaży. Jednym ze sposobów jest przyznawanie premii pieniężnej nabywcom. Premia nie ma charakteru dobrowolnego, ale jest uzależniona od zachowania kupującego. Dostawca realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której nabywca decyduje się na zakup u niego, a nie u innego dostawcy.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników. Istotne jest stwierdzenie czy wypłacona premia dotyczy konkretnej dostawy, czy odnosi się do wszystkich dostaw w określonym czasie. Premia pieniężna, która ma związek z konkretną dostawą (nawet jeżeli została udzielona po dokonaniu zapłaty) powinna być traktowana jako rabat, w myśl art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość dostawy.

Natomiast w sytuacji, gdy premia pieniężna wypłacana jest z tytułu uzyskania bądź przekroczenia w danym okresie rozliczeniowym obrotów w określonej wysokości lub zakupu określonych towarów albo terminowego uregulowania płatności wobec dostawcy towaru, nie można uznać, że jest związana z konkretną dostawą. Należy ją traktować jako świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

W takim przypadku wypłacane premie nie są bowiem związane z żadną konkretną dostawą towarów i nie mają charakteru dobrowolnego, lecz są uzależnione od spełnienia określonych warunków, stanowią więc przedmiot zobowiązania umownego. Zatem nabywca towarów otrzymując premię pieniężną będzie w ten sposób nagradzany. Pomiędzy stronami utworzy się więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży towarów odbiorcom.

W umowach z odbiorcami zawarto postanowienia o wypłatach premii pieniężnych. Premie wypłacane są za okres rozliczeniowy (np. kwartał) po osiągnięciu założonych obrotów w całym asortymencie towarów i nie są związane z żadną konkretną dostawą oraz wyrażają się kwotą stanowiącą określony procent odsetek wartości sprzedaży zrealizowanej w danym okresie rozliczeniowym.

Wnioskodawca wypłacając premię pieniężną będzie nagradzać kupującego za nabycie określonej ilości towarów, a w konsekwencji, nagradzać za lojalność, tj. za to, że kupujący będzie nabywać towary od niego, a nie od jego konkurentów. Zatem pomiędzy stronami utworzy się więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Wnioskodawca wskazuje, iż wypłacana premia pieniężna nie będzie związana z konkretną dostawą, zatem nie będzie można traktować jej jako rabat, ponieważ nie będzie mieć bezpośredniego wpływu na wartość tej dostawy i w efekcie nie będzie prowadzić do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

W świetle powyższego, zachowanie odbiorcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Wnioskodawcy. Jako zapłatę za wykonane usługi odbiorca otrzymuje premię pieniężną. Zatem pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

Tym samym zachowanie kontrahenta należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.

Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Wypłacenie premii pieniężnej powinno zostać udokumentowane, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, fakturą VAT spełniającą wymogi, o których mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Reasumując, wypłacone premie pieniężne należy udokumentować fakturą VAT i opodatkować 22% stawką podatku od towarów i usług.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłaconych premii pieniężnych oraz sposobu dokumentowania wypłaty tych premii. Kwestia dotycząca prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu wypłaconych premii pieniężnych została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-1150/08-4/TK z dnia 6 marca 2009 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl